Försenad vaccination

linafina

Trådstartare
Jag har blivit försenad med hundarnas årliga vaccination, brukar få kallelse men inte i år.

Vad händer om det blir några månader försenat med vaccinationen?

Båda mina har vaccinerats en gång om året alltid.

Någon som har koll på det här?

Du har tre år på dig att fylla på de viktiga vaccinationerna, kennelhostan kan du ta när som.

Som hästmänniska är man ju så himla van vid att det är petigt varje år på dagen, lite omställning när man börjar med hundarna :)

Vad vaccinerar du mot? Vanliga kennelhostan kan du ta när som helst (många väljer dessutom bort den helt, så man måste inte ge den alls om man inte vill), DHP-vaccinationen behöver du bara fixa vart fjärde år. Däremot om du rabiesvaccinerar också så kan det vara mer kinkigt. Det är lite olika regler där beroende på vilket preparat man ger.

Vad vaccinerar du mot? Vanliga kennelhostan kan du ta när som helst (många väljer dessutom bort den helt, så man måste inte ge den alls om man inte vill), DHP-vaccinationen behöver du bara fixa vart fjärde år. Däremot om du rabiesvaccinerar också så kan det vara mer kinkigt. Det är lite olika regler där beroende på vilket preparat man ger.

Fy vad dåligt av mig att inte ha bättre koll. Vet faktiskt inte alls, rabies får dom inte så där är det lugnt. Båda två har vaccinerats varje år sedan 1 års vaccinationen.

Jag svänger förbi i nästa vecka och då ska jag faktiskt kolla upp detta. Känner mig kass just nu som inte har koll.

Tack för Era svar!

Du ser ju enkelt i passet/vaccinationsintyget vad det är för vaccin hundarna har fått.
Min erfarenhet är att veterinärerna själva håller koll på vilken spruta det är dags för, när man väl kommer dit såklart.

Kolla ditt intyg och skriv här vad det står för namn så kan du få hjälp. Men som sagt, kennelhosta vaccinerar man mot varje år så vill du fortsätta med det behöver du ju ändå åka in :)

Det har jag också gjort, inga problem om det blir några månader sent som sagt.
Ska du tävla så kolla dock upp vad de fått senaste åren så du inte hamnar precis på gränsen om det är så att de bara fått kennelhosta senaste åren.

Har varit och vaccinerat idag och frågade särskilt om vaccinet även var mot kennelhosta och fick till svar att det var det. Frågade även om det var något problem med att det gått mer än två år, men intervallet på "mitt" vaccin var förlängt. Nästa spruta skulle hon ha 2017.

Men då är det tydligen läge att plocka fram pappren och läsa Vad det står i Fass

Jag har aldrig hört om ngt kennelhostavaccin som gäller i mer än ett år.. Om man vill ha skyddet dvs.
Säker på att vet menade att kennelhostan skulle gälla ändå tills 2017? Det låter som det vanliga dubbelvaccinet men då ger man ju enbart kennelhosta åren emellan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
549
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka