försäkringar.

M

mosig

jag har köpt mig en lite äldre kuse, en arabvallack som är helt frisk, fin och fräsch i kroppen.
frågade om han var försäkrad men svaret var nej.
jag tänkte att jag kan väl teckna en egen på honom, men nähä..
finns det verkligen ingen som tecknar för äldre hästar?
jag hade verkligen för mig att man kunde teckna veterinärvård men inte livförsäkring men verkar vara totalt kört för bägge delarna..

Sv: försäkringar.

Har själv en MYCKET äldre ponny som går oförsäkrad, skit enligt mej.

Han är kärnfrisk och jag tycker nog att man skulle få försäkra bara dom går igenom en friskkontroll....Jättedumt....:mad:

Gränsen går väl vid 15 har jag för mej....

//Domino_s

Sexton, tror jag. I alla fall var det vad mitt försäkringsbolag sa när jag försökte försäkra min då tjugosexåring.:bump:

kl...

När jag för några år sedan skulle försäkra min äldre dam hos ett visst försäkringsbolag gick gränsen på 18 år :confused: Skiljer det så mkt hos bolagen?..

tydligen beror det på ras.
har för mig att det var arab, fjording, shettis och islänning där gränsen gick vid arton. min kuse är 20 och hur fräsch som helst..

Araber och vissa kallblod går ofta att försäkra något år senare än övriga.

ja, som jag fattade det så gick gränsen vid arton, hos andra raser gick den redan vid femton eller sexton beroende på bolag.
men det är det att jag hade för mig att man kunde teckna iaf viss veterinärvård, livförsäkringen bryr jag mig inte om alls men vet.vård hade ju som sagt varit himla bra om man kunde få..

På mitt försäkringsbolag går gränsen vid 16 tror jag, och befintliga försäkringar sjunker i värde efter att de uppnått den åldern

vid 16 år så sjunker livbeloppet man får ut för hästen vid avlivning med X% varje år (kommer inte ihåg exakt) men inte premien... om det gäller dom raser som man kan nytäckna försäkring för vid högre ålder (tex. shettis, islandhäst, arab och lippis mm.) vet jag inte.

det bästa är att ringa runt dom olika bolagen och fråga vad dom har för villkor osv.

jag har varit inne på ett gäng olika hemsidor och gemensamt för alla försäkringsbolag verkar vara att maxgränsen för arab går vid antingen sexton eller arton år.
jag ska dock leta vidare :)

Har själv nyss köpt en äldre herre (21) som är oförsäkrad. Alla bolag jag har kollat är det 16 år som är maxgränsen, så jag håller tummarna för att han ska fortsätta vara så frisk som det bara går. Annars blir det jobbigt då jag inte har en oändlig plånbok..
=(
Eg är man väl dum som köper en häst som inte går att försäkra men han är helt underbar!

Skriv gärna om du lyckas hitta något bolag.

Man brukar kunna teckna en katastrof försäkring hur gammal hästen än är. Den täcker sådant som om hästen brinner inne, drunknar mm.
Men hur ofta händer det:grin:

katastrof-försäkringen täcker typ alla naturkatastrofer och även om den inte är dyr så känns den lite onödig. möjligen just för brandriskens skull isf.
men å andra sidan så undrar jag då vad som händer ifall hästen brinner inne och man inte har någon livförsäkring men dock en katastrof-försäkring?
vad gäller liksom, har hästen isf en typ av livförsäkring inbakad i katastrofen?

Om hästen brinner inne så du ersättning enligt försäkringsvillkoren. Dessa kan ju vara lite olika mellan olika försäkringar. Nu är det länge sedan jag hade den typen av försäkring men när ja hade det så fanns det i min ett schablonvärde på häst som man ersattes med. kan ha varit 5 eller 10 tusen.

aha okej..
detta med försäkringar är ju rena djungeln!
känner mig lite dum som står med en totalt oförsäkrad häst men vill inte ha en försäkring som bara kostar utan att egentligen ha någon betydelse i slutändan. och som sagt så är det inte egentligen en livförsäkring jag är ute efter utan någon typ av veterinärvård.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att lägga undan varje månad. Det är många hästägare som valt bort försäkring och sparar egen buffert i stället.

vid 16 år så sjunker livbeloppet man får ut för hästen vid avlivning med X% varje år (kommer inte ihåg exakt) men inte premien... om det gäller dom raser som man kan nytäckna försäkring för vid högre ålder (tex. shettis, islandhäst, arab och lippis mm.) vet jag inte.

det bästa är att ringa runt dom olika bolagen och fråga vad dom har för villkor osv.

Jag har fått lägre premier nu när han blivit äldre.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 830
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat