Försäkringar

J

Jennifer80

Alltså ibland undrar jag om det är värt att ha dem, t.ex djurförsäkringar.

Här betalar man nästan 8000 kr om året för hästen, och nu när den väl gör sig illa får man betala självrisk 2500 kr, 10% av följande kostnader och mediciner och reserättningen för vet får man betala själv i alla fall. sedan efter 120 dagar får man betala självrisken igen även om det gäller samma skada.

Ibland så funderar man ju om det inte vore bättre att lägga undan 1000 i månaden själv.
Samma med en villa försäkring, där de kan göra avdrag för ålder m.m. så är det snart inte så mycket kvar det de ersätter.:mad:.

Och ändå så betala man år efter år dyra försäkringar.
tja man borde nog köpa nytt varje år :p

har ni kännt så ngn gång?

Sv: Försäkringar

När det kommer till djurförsäkringar: är man av den typen som vill bukoperera om det räddar hästen (eller operera tornutskott, frakturer etc) då är det nog en god investering i försäkring med dubbel veterinärvård. Annars blir det till att ha rejäl peng på banken, 50 000 kr är ju inte helt ovanligt när det kommer till sådana operationer.

Om man - som vi - beslutat att inte genomgå några större ingrepp på hästarna, då kan det mycket väl löna sig att istället sätta av pengarna på ett buffertkonto. Förutsatt att man har en god ridning och vettig hästhållning som håller djuren friska.

Våra hundar har t ex ingen försäkring, vi har gjort en kalkyl (hundarna kostade över 10 000 kr/år att försäkra) som visade att det aldrig kommer att löna sig att försäkra dem.

Ena hästen har bara en livförsäkring (lågt belopp), andra hästen har däremot en A1´a (som är löjligt dyr).

Huset skulle jag aldrig vilja ha oförsäkrat, brinner det ner har vi inte de miljonerna att hosta upp för att bygga ett likvärdigt...

Nej självklart ska man ju har huset försäkrat så, det jág menade är att det känns ju ibland så som om man slänger pengarna i "sjön".

Men det med att sätta undan pengar som ni har gjort verkar ju inte dumt.

Jag har hatt 4-5 hästar i 25 år. Jag har aldrig hatt en veterinärräkning på över 2500kr. Självklart kan man ha otur, men tänk vad försäkring skulle ha kostat.
Så mycket otur kan man väl inte ha om man sköter sina hästar på ett vettigt sätt.

skulle aldrig våga ha oförsäkrat spec inte hus... shit om det brinner ner liksom :rofl: DYYYRT! här är raskatt, huskatt, rashund, vuxna, barn, lägenhet, bil, kamera... hmmm... säkert ngt mer försäkrat....

Man blir gärna lite bitter när man som jag lagt nästan 30 000 i försäkring på hästen under de 9 år jag ägt henne och aldrig behövt utnyttja försäkringen. Självklart är jag tacksam för att jag sluppit utnyttja den, men hade kanske kunnat göra det även för småsakerna om inte självrisken legat på 2500...

Jag har hatt 4-5 hästar i 25 år. Jag har aldrig hatt en veterinärräkning på över 2500kr. Självklart kan man ha otur, men tänk vad försäkring skulle ha kostat.
Så mycket otur kan man väl inte ha om man sköter sina hästar på ett vettigt sätt.

Njaa,ditt resonemang haltar lite här tycker jag. Hästar drabbas av åkommor genom traumaskador eller kolikrelaterade sjukdomar i en ganska hög omfattning helt oavsett hur väl omskötta de är.
Dessa sjukdomar kan lätt dra iväg i vet.kostnader.
Antingen gör man ett upplägg som Lovisa menar på i sitt inlägg eller så chansar man och lägger undan en slant varje månad för dessa högst eventuella kostnader.
Har man ekonomi med rejäl buffert tror jag man procentuellt sett tjänar på att inte ha hästen försäkrad i A1 tex.

Jaaaa....och gor inte som jag gjorde :crazy:

Jag hade tva hastar och efter att ha betalat forsakring for bagge tva i manga ar sa beslot jag mig for att prova utan (noga genomtankt etc, och med buffert for att klara ev skador/sjukdomar inkl kolikoperationer). Det gick tva manader. Sen borjade det. Under de 2.5 aren de var oforsakrade drabbades vi av:
Stressfraktur. Bruten kake (sparkad i hagen). Reumatism, forst fram sedan bak. Narapa avbitet ora. Kissing spines. Plus otaliga "smablessyrer".
Vagar inte ens tanka pa hur mycket pengar vi har spenderat pa att laga allt detta :crazy:

Katterna har varit forsakrade fran dag 1 och redan efter 6 manader var de inblandade i bilolyckor, tror den totala summan slutade nagonstans runt 70k. Plus att en av dem har hjartfel vilket upptacktes nar han var ett ar gammal. Sa den forsakringen gor jag mig aldrig av med!

Hunden ar ocksa fullt forsakrad och det ar heller ingenting jag tanker andra pa med tanke pa ovanstaende :angel:

Har bara en av hastarna kvar nu och den ar numera forsakrad igen (minus reumatismen da.......).

Senast ändrad:

Villaförsäkring och hundförsäkring har jag och vill inte vara utan dem heller. Men försäkringen på ponnyn tog jag bort när han blev 25 år. Han är kärnfrisk och jag har inte under alla år utnyttjat försäkringen och skulle han bryta benet eller behöva operera något så får han gå över till hästhimlen i stället. Pengarna som jag sparar på att inte betala hans försäkring går i stället till lite tandvård på honom och sånt som en gammal häst kan behöva.

oj det tyckte jag också var mycket. ok och man har raskatter då kanske man vill ha försäkring på dem. Vi har två bondkatter och de är inte försäkrade. Eftersom det är sällan att katter gör illa sig om de inte blir påkörda eller insjukna. Skulle våra katter får ngt alvarligt som kostar ( nu menar jag riktig många tusenlappar), då väljer nog hellre att ta bort dem även om det låter taskigt.

Tur och skicklighet har inget med varann att göra.
Jag har fått fyra hästar akut avlivade pga benbrott. Har tagit bort flera föl pga skador. Det hade inget med skicklighet att göra.

Två buköppningar. Orkar inte tänka på vad som skulle hänt om de inte varit försäkrade. Flera hästar som lyckats skaffa sig sårskador på oförklarliga viss

RIDhästarna har jag dock inte lagt spec stora summor på....

Sammantaget kan jag ärligt säga att våra försäkringar har varit värda varenda krona. Bara att ha den tryggheten att Om något allvarligt händer har jag råd att stoppa hästen i trannsporten och åka till klinik. Hade de inte varit försäkrade hade jag fått ringa på grannen med studsaren.

Den som är rik kan vara utan försäkring. En bekant är veterinär och har sina oförsäkrade. Hon kan ju ändå göra det mesta själv.

Oförsäkrat har man - med normal ekonomi - om man är beredd att ringa efter en jägare om hästen blir akut dålig.

Andra försäkringar skulle jag aldrig kunna tänka mig vara utan. Vad händer om det brinner? Vad gör jag om jag krockar med bilen?

Tack för att det finns försäkringbolag!

Jag har haft sådan otur med mina hästar (hältutredningar, scint osv som tom sprängt max beloppet) att det många gånger om lönat sig att ha dem försäkrade i A1 för ca 12000kr/år.

Senast ändrad:

Nej.

Min förra ponny kostade en sisådär 20.000kr om året i veterinärkostnader (minst) och sedan fick jag avliva henne.

Så jag kommer ligga plus LÄNGE. Betalar 400kr/mån för 25tkr i A1 samt obegränsad veterinärvård på bägge mina (400kr var alltså). Fölis kommer väl kosta lika mkt.

Katten ("trots" att hon är en vanlig bondkatt) är också försäkrad ordentligt. Bilen och transporten också. Det är nog mig själv jag behöver se över.

Jag frågade ett försäkringsbolag en gång vad som gör att dom hela tiden höjer premierna...svaret var ungefär så här: För folk är duktig att gå till veterinären med sina sjuka djur. Då kostar det så mycket för försäkringsbolagena tydligen :(

vilket dåligt svar! man betala ju för det väl! Och så dåligt har nog försäkringsbolagen absolut inte ställt.

vilket dåligt svar! man betala ju för det väl! Och så dåligt har nog försäkringsbolagen absolut inte ställt.

Vaddå dåligt svar? Det är ju så det är! Det är inte så att försäkringsbolagen har en egen pengapress där de trycker upp pengar för att kunna göra skadeutbetalningarna!
Premierna som kunderna betalar ska täcka skadeutbetalningar, personalkostander, materialkostnader (brevutskick, porto,fakturor, villkor osv) , hyra av fastigheten, mm mm mm. Det är inte ovanligt att vissa avdelningar på försäkringsbolagen går back många många miljoner vissa år pga att skadorna skjutit i höjden. Då är det väl rätt logiskt att de måste höja premierna?

Eh?

Enkelt uttryckt är en försäkring ett sätt att omfördela pengar. Om 100 personer sätter in pengar "försäkringspremien" i försäkringsbolaget så finns där en buffert för när en av dessa 100 drabbas av en skada.

Man kan ALDRIG göra tillfölitlig statistik på ett djur till exempel - så att säga att just jag kommer aldrig att ha oturen att få ett sjukt eller skadat djur funkar ju inte. Men det går att räkna ut ganska precis hur många av tex. 100 000 hästar som kommer att behöva vård under ett år. Därför betalar alla försäkringstagare in pengar så att det finns slantar att ersätta de som sedan behöver utnyttja försäkringen.

Ökar antalet skador eller om kostnaden för att åtgärda skadorna ökar så måste man höja försäkringspremien. Det är bland annat det som skett på villahemförsäkringen, sedan "alla" börjat skaffa kakel/klinkersbadrum har både antalet vattenskador och skadekostnaderna för varje skada ökat. Således måste man höja allas försäkringspremier för att ha råd att ersätta skadorna som blir.

Vad gäller hemförsäkring så ska man tänka på en VÄLDIGT viktig bit som ofta missas... nämligen ansvarsförsäkringen.

En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet. Försäkringsbolaget utreder om du är ersättningsskyldig och betalar i sådant fall ut rätt skadestånd till den som kräver dig på ersättning om din häst tagit sig ut ur hagen och sparkat på fem bilar, dina barn har vållat en skogsbrand när de bara skulle prova om gräs brinner eller inte, du har råkat cykla på gamla Asta som var ute och gick med rollatorn eller brevbäraren halkat omkull på din gård som du råkat glömma att sanda.

Ansvarsförsäkringen och brandförsäkringen är de delar av en hemförsäkring jag tycker är allra viktigast faktiskt.

Jodå, exvis min unge man fick komplikationer vid kastration. Eftersom jag bara betalat handpenning så var det tidigare ägaren som skulle stå för försäkringen. Hon hade dock inte betalat utan vi fick (jag fick hjälpa till annars hade hästen blivit avlivad, vi delade kostnaden). Försäkrar att det hade varit gott att ha sluppit lägga ut de 22000 som detta kostade. Det var dessutom ett antal år sedan så idagsläge hade det blivit ännu värre.

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 051
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: lilstar
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama