Sv: Försäkringar...
Beror på bolag och vad du menar med fullvärdesförsäkring. Dessutom beror det på RAS på hästen.
Min valack står i A1 (vilket är den mest fullständiga formen, kan heta annat än A1 med, t ex Maximal kallar Agria det, men du ska fråga efter ngt motsvarande A1). Den ersätter veterinärvård, brukbarhet och liv. Har 8000 kr i livvärde och 30 000 kr/år i vetvård. Kostar en tusenlapp/år alt en knapp hundralapp per månad (lite dyrare att bet per månad än per år). I Sveland.
I AGRIA skulle exakt samma försäkring kosta mer än det dubbla.
Unghästen står i Agria Maximal (motsv A1) men har utökad vetvård. Det ersätter 100 000 kr/år i vetvård OCH medicin på recept samt vets resor (enda försäkringen so far som gör det!). Står i 10 000 kr i liv. Kostar dryga 300 kr i månaden.
Hästarna är samma ras. Då kan man ju tycka det självklara valet är Sveland eftersom det är tre ggr så billigt. MEN.. Agria har ett MYCKET bättre veternärvårdsskydd än Sveland, ersätter mer både sett i pengar och sett i 'saker'. Så man kan inte säga att de är jämförbara rakt av.
Agria är idag det bolag som är ensamt om att ersätta utlämnad medicin och medicin på recept samt veterinärens resor. Det kan vara värt att tänka på. De har den näst högsta veterinärvårdsersättningen (100 000 kr per år). Folksam har högst, de ersätter obegränsat.
Sen ska man kolla på SJÄLVRISKEN med, både hur mkt den är (som ex så Sveland 1900, Agria 1800 och Folksam tror jag har 2000). Men också om du har rörlig självrisk. Agria har FAST självrisk i utökad, dvs du betalar 1800 kr per självriskperiod. Sveland betalar du 1900 PLUS 20% av övriga kostnader per självriskperiod. Folksam har fast. Sen ska du kolla på SJÄLVRISKPERIODEN med. Sveland har (hade) 120 dagar, Agria höjde från 90 dagar till 125 dagar, Folksam vet jag inte.
Det är just nu FULLT KRIG på hästförsäkringsmarknaden. För 10 år sedan var försäkringarna (en A1 t ex) otroligt likriktad inom olika bolag och det var eg bara priset som skilde. Idag skiljer det otroligt mkt mer än priset, men varje år försöker bolagen trumfa varandra och ena året har ett bolag bäst villkor, sen går ett annat om och kontrar osv.
Ska du KÖPA en häst som redan ÄR försäkrad så BEHÅLL för guds skull det bolaget!!! Det kan bli det dyraste du någonsin gjort att byta bolag eftersom de inte betalar för fel som fanns innan bytet, även om man inte upptäckt det vid bytet.