Försäkringar...

O

_otursbarn_

Säg att man går å köper en häst för 100 000 kr och vill ha en fullvärdes-försäkring. Hur mkt skulle det kosta / månad ungefär?

Sv: Försäkringar...

Beror på bolag och vad du menar med fullvärdesförsäkring. Dessutom beror det på RAS på hästen.

Min valack står i A1 (vilket är den mest fullständiga formen, kan heta annat än A1 med, t ex Maximal kallar Agria det, men du ska fråga efter ngt motsvarande A1). Den ersätter veterinärvård, brukbarhet och liv. Har 8000 kr i livvärde och 30 000 kr/år i vetvård. Kostar en tusenlapp/år alt en knapp hundralapp per månad (lite dyrare att bet per månad än per år). I Sveland.

I AGRIA skulle exakt samma försäkring kosta mer än det dubbla.

Unghästen står i Agria Maximal (motsv A1) men har utökad vetvård. Det ersätter 100 000 kr/år i vetvård OCH medicin på recept samt vets resor (enda försäkringen so far som gör det!). Står i 10 000 kr i liv. Kostar dryga 300 kr i månaden.

Hästarna är samma ras. Då kan man ju tycka det självklara valet är Sveland eftersom det är tre ggr så billigt. MEN.. Agria har ett MYCKET bättre veternärvårdsskydd än Sveland, ersätter mer både sett i pengar och sett i 'saker'. Så man kan inte säga att de är jämförbara rakt av.

Agria är idag det bolag som är ensamt om att ersätta utlämnad medicin och medicin på recept samt veterinärens resor. Det kan vara värt att tänka på. De har den näst högsta veterinärvårdsersättningen (100 000 kr per år). Folksam har högst, de ersätter obegränsat.

Sen ska man kolla på SJÄLVRISKEN med, både hur mkt den är (som ex så Sveland 1900, Agria 1800 och Folksam tror jag har 2000). Men också om du har rörlig självrisk. Agria har FAST självrisk i utökad, dvs du betalar 1800 kr per självriskperiod. Sveland betalar du 1900 PLUS 20% av övriga kostnader per självriskperiod. Folksam har fast. Sen ska du kolla på SJÄLVRISKPERIODEN med. Sveland har (hade) 120 dagar, Agria höjde från 90 dagar till 125 dagar, Folksam vet jag inte.

Det är just nu FULLT KRIG på hästförsäkringsmarknaden. För 10 år sedan var försäkringarna (en A1 t ex) otroligt likriktad inom olika bolag och det var eg bara priset som skilde. Idag skiljer det otroligt mkt mer än priset, men varje år försöker bolagen trumfa varandra och ena året har ett bolag bäst villkor, sen går ett annat om och kontrar osv.

Ska du KÖPA en häst som redan ÄR försäkrad så BEHÅLL för guds skull det bolaget!!! Det kan bli det dyraste du någonsin gjort att byta bolag eftersom de inte betalar för fel som fanns innan bytet, även om man inte upptäckt det vid bytet.

Menar du 100.000 kr i A1? Då blir kostnaden ganska stor...Tar du viss del i A2 så får du ned kostnaden en del, men att försäkra för så mycket pengar kostar mycket, över en tusenlapp i månaden.

Halvblod, 10 år gammalt sto, Agria Maximal Liv och vetvrd. Utökad vetvård och 100 000 kr i liv. Kostar 16 175 kr per år. Per månad blir det 1388 kr Och då KAN det vara billigare just nu för de har drive ang utökade vetvården som de bjuder alla på (iaf hade de det förr)

Halvblod/XX sto fem år. Folksam obegränsad vetvård 120 behandlingsdagar, fast självrisk 2000:-. Har henne i 35000 A1 samt 35000 A2. Kostnad ca 700:-/mån. Enbart A1 hade varit omöjligt för mig. Resonerar som så att eftersom jag har ett sto med bra avelsvärde så är detta ett bra alt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
10 670
Senast: Bregen
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 711
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar