Försäkringar.

xMyDeadx

Trådstartare
Hej.
Jag sitter just nu i valet och kvalet att skaffa häst eller inte, hästen är funnen det är bara jag som ska fatta ett slutgiltigt beslut. Det jag just nu sitter och kikar runt på är priset på hästförsäkringar och skulle gärna vilja höra med er:
Vilket försäkringsbolag har ni?
Vilken ras är det på er häst?
Ålder?
Och självklart; vad betalar ni?

Mvh,
En funderande Rebecka.

Sv: Försäkringar.

Rent allmänt är det en bättre idé att ta över förra ägarens försäkring, än att teckna en ny.

I mitt fall:
Agria, sv. halvblod, 16 år, 60' i vetvård och 10' i liv, 3000 kr/år.

Hej.
Jag sitter just nu i valet och kvalet att skaffa häst eller inte, hästen är funnen det är bara jag som ska fatta ett slutgiltigt beslut. Det jag just nu sitter och kikar runt på är priset på hästförsäkringar och skulle gärna vilja höra med er:
Vilket försäkringsbolag har ni?
Vilken ras är det på er häst?
Ålder?
Och självklart; vad betalar ni?

Mvh,
En funderande Rebecka.

Jag har IF, hästen är ett kwpn sto , reggad som halvblodskorsning, fyller 10 år.
Har 120 tusen vet vård, a1 plusförsäkring, 30 000 liv.
Betalar dryga 800kr/månad.

Förra hästen: Vbl.travare, född 2001. Folksam: A1 liv 20.000:-, A1 vet.vård 100.000:- + Rehabtillägg. Knappt 500:-/månaden.
Nuvarande hästen: Fjordhäst, född 1998. Agria: A1 liv 17.000:-, A1 vet.vård 60.000:- + Agria Plus. 144:-/månaden.

Bäst är att ta över säljarens försäkring. I regel.

Jag har min häst i Dina Försäkringar. SWB -07. 30k hel liv, 20k begränsad liv och 120k veterinärvård. Kostar ca 450 kr/mån.

Förstår att det helt klart är både bäst och lättast att ta över redan befintlig försäkring, men tycker även det är intressant att höra vad andra har. Av den enkla anledningen att det som redan finns inte alltid måste vara det bästa :)

Nej, det behöver inte vara den bästa eller något som du önskar men du ska vara medvetenn om att om du f f a byter bolag kan det komma obehagliga överraskningar. För det första får du i regel karensdagar som kan vara upp till 30 dagar. Vad gäller under dessa? Reservationer kan komma. De kan neka behandlingar med motivationen att de uppkommit innan de försäkrade hästen.

Ex; vi födder upp hästar och tecknar alltid foster/föl försäkring med dolda felförsäkring och därefter får fölet en egen försäkring i obruten följd. Det betyder att om det senare uppdagas t ex "lösa benbitar" är det stor chans att bolaget ersätter en ev operation. Har du inte försäkrat hästen enl ovan får du ingen ersättning. Eller om du bytar bolag. Så tänk dig noga för och hör hellre med det bolaget som har hästen försäkrad om du kan ändra något hos dem.

Kolla NOGA hur säljaren har haft hästen försäkrad så det inte finns något avbrott. Många problem kring försäkringsfrågor och där personer blir besvikna på bolagen handlar egentligen om att de inte tagit reda på vad som gäller eller hur hästen varit försäkrad.

Håller helt med Sickan. Det kan bli väldigt tråkiga konsekvenser av att byta bolag. Försäkringsskyddet ska vara väldigt dåligt för att bli bättre av att byta. För varje bolagsbyte blir skyddet urholkat, och det kan vara så illa att de premierna man betalar inte ger något skydd ö h t.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka