Försäkringar - vill ni bolla lite med mig?

KesoNeso

Trådstartare
Visste inte vad jag skulle lägga för prefix, men men.
Hur har ni det med försäkringar på er själva?

Jag har en livförsäkring som faller ut på mannen, en sjuk-olycksfall och en ren olycksfall. Den som är ren olycksfall är i ett annat bolag än alla mina övriga försäkringar då den har följt med mig sen jag var barn.
Den ska enligt uppgift inte gå att nyteckna längre och vara ganska förmånlig till ett billigt pris.
Nu har jag och mannen separerat och jag behöver dra ner på utgifterna, så jag funderar på att säga upp en av olycksfallsförsäkringarna. Är det bara jag som tycker det känns onödigt att ha dubbla?

Om jag säger upp den kombinerade som är något dyrare att ha behöver jag ju teckna en ren sjukförsäkring istället, därför känns det som att det blir samma kostnad. Plus att jag är rädd att det kommer dra ner lite på min premiebonus på övriga försäkringar.

Säger jag upp den som är ren olycksfalls så är det ju inte något som går att ångra eftersom den inte finns längre.

Hur hade ni gjort? Hur har ni gjort? Vad har ni?

Jämför vad du har för förmåner och vad du får ersättning för på de två olycksfallsförsäkringarna tycker jag är nummer ett. Sen Jämför vad en ren sjukförsäkring kostar och vad ditt totalpris för din olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring blir jämfört med vad du har nu., Kolla då också vad du har för ersättningsnivåer på din nuvarande sjukförsäkring så att du Jämför en likvärdig.

Tror flera försäkringsbolag erbjuder olika månadskostnader beroende på hur mycket man vill ha ut vid sjukdom. Har du några undantag på din nuvarande sjukförsäkring? Om du inte har det så ska man också tänka på att man får fylla i ganska omfattande hälsodeklaration vid nytecknande av sjukförsäkring. Då beror det på hälsotillstånd vad den omfattar i slutändan.

Själv har jag alla försäkringar på mig via facket. Bra för då fick jag teckna utan hälsodeklaration. Har sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring och diagnosförsäkring.

Tack för input.

De två olycksfall är ganska lika, ungefär samma ersättning och ungefär samma kostnad. Dock nu när jag kollade på ren sjukvård så hade inget av bolagen det som alternativ, utan då var det en sjukförsäkring för privat vård och det är inte det jag är ute efter. Så då får jag välja att ha kombinerad oavsett vilket bolag.
Har inga undantag och skulle nog inte vara några konstigheter med en hälsodeklaration, men känns onödigt när jag redan har en sjukförsäkring i den kombinerade.

Får nog bli att antingen säger jag upp den som är enbart olycksfall i andra bolaget eller behåller jag den och ändrar till månadskostnad.

Jag har en olycksfall och två cancerförsäkrinar. Annan sjukförsäkring vore onödig eftersom jag redan har flera sjukdomar och försäkringsbolaget skulle säkert hävda att ev ny sjukdom fanns innan tecknandet.
I olycksfallsförsäkringen ingår livförsäkring på 50 000 tror jag, det får väl gå till begravning och annat om jag dör i en olycka.

Om nån undrar varför jag har två cancerförsäkringar så är den ena för kvinnlig cancer (bröst, äggstockar, livmoder etc) och den andra är en tilläggsförsäkring för övriga cancerformer.

Jag har inga försäkringar på mig själv. Har aldrig haft. Inte försäkringsbar.

Däremot tecknade vi för avkomman plus att det ingick i hennes fast fackliga försäkring. De föll bägge ut med ett fint belopp när hen insjuknade i diabetes.

Jag har en olycksfall och sjukförsäkring som jag på något vis trillade in på via facket.
Har ingen livsförsäkring, jag är barnfri och kommer högst sannolikt inte köpa boende med någon igen så det finns ingen orsak till att nån skulle behöva något när jag dör. Har också plockat bort alla efterlevnadskydd i tjänstepensionen, önskar bara att jag kommit på det långt innan jag förstod att jag hade sådant.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 027
Senast: lizzie
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även... 2
Svar
28
· Visningar
14 364
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka