Försäkring

cactuspower

Trådstartare
Är i princip hästägare nu, papprena ska skrivas i helgen. :bump:
Så nu är det högtid att tänka på vilket försäkringsbolag man ska välja.

Undrar därför vilket bolag ni har? Vad har ni för slags försäkring, vad går den på? Vad har ni för häst? Är ni nöjda med eran försäkring? Vad ska man tänka på när man väljer försäkring och försäkringsbolag?
Vilka finns det egentligen att välja bland?

Tack på förhand! :bow:

Sv: Försäkring

Det här är ju en smaksak, de har blivit stor konkurrens bland bolagen så det kommer nya försäkringsvillkor nästan varje år. Vi har haft alla hästar försäkrade i A**ia, varit väldigt nöjda med dem. (Då har vi ändå haft hästar som varit rejält sjuka/skadade, men det har aldrig varit problem med att få pengar tillbaka).

Nu har vi A**ia på den ena och I* på nr 2. Jag valde att inte byta bolag då ponny 2 är lite äldre.

Du kan gå in på de flesta bolags hemsidor och kolla premier.

Det du ska tänka på är ju att livdelen kan delas upp i A1 och A2, flera bolag har veterinärvård i antingen 50.000 eller 100.000. Den enda gången jag har kommit upp över 50.000 är vid en bukoperation (då fick vi lägga till pengar själva).

Jag har Folksam till min vbl travare.

Vanlig A1-försäkring, 10 000 liv och 50 000 vet.vård. (Förra året var det bara 30 000 vet.vård, men de har höjt det till nästa år)

Jag betalar 1859:-/år för det.
Har dock aldrig behövt utnyttja försäkringen, så jag kan inte säga något om hur servicen är när det gäller.

Om hästen redan är försäkrad i ett bolag så skulle jag till att börja med fortsätta att ha den försäkrad i samma bolag. Det är, vad jag hört, karens när man byter bolag och nu ska du ta hem en ny häst till ny omgivning. Chansen är väl något större att ett olyckstillbud inträffar när du ska lära känna, en för dig, alldeles ny häst som dessutom förmodligen kommer att testa dig en hel del också. Nya hästkompisar och lite livat i hagen blir det kanske också. Nu menar jag absolut inte att det kommer att hända något tokigt med din häst bara att det är viktigt att försäkra sig om att hästen verkligen är fullt försäkrad från den dag du betalar och hämtar hem den i fall olyckan är framme.

Har ag**a på alla hästar å har alltid haft det.
Tycker de har bäst villkor, är hjälpsamma å vänliga.
Det har inte heller varit ngt problem med papprerna när ngn häst dött eller så.

Är hästen försäkrad idag hade jag valt att ta över den befintliga försäkringen. Främsta anledningen: OM det skulle komma något mackel med kusen är det väldigt lätt för ett nytt försäkringsbolag att strida till sista blodsdroppen att skadan funnits innan köpet. Då slipper de ta kostnaden. Om hästen varit försäkrad i samma bolag hela vägen hamnar kostnaden hos sagda bolag oavsett vem som ägt hästen när skadan uppstått. Det här är saker man lär av bitter erfarenhet...

Till alla:

Som det är nu så har hon ingen försäkring, hon är importerad för en knapp månad sedan. Inköpspriset hamnade på 37 000:-. Vill ha henne A1 försäkrad framförallt.
Känns väll relativt tryggt att hon går med två hästkompisar hemifrån lettland i hagen, och hon verkar finna sig väldigt hemma allra redan. Men ändå vill man ju ha en försäkring så snabbt som möjligt därav mina funderingar.

Har inte skrivit papprena ännu, men ska göra det på måndag och känner därför att jag skulle behöva ha lite mer klarhet i vilken försäkring jag ska välja, samt bolag m.m. och hur mycket man kan försäkra henne för. Som det är nu så var hon också ganska dyr och så, egentligen var hon För dyr men jag ville ha henne och fick tillåtelse att köpa henne trots att hon var i dyraste laget för oss, mig och familjen, tänkte därför betala per halvår sedan. Mamma kommer då betala huvudsakliga summan under detta halvåret och jag under nästa..

Jag har S*eLand till min shettis, har honom i 10.000 Liv och 40.000 Vet.vård
Jag har aldrig behövt "använda" min försäkring så jag kan inte utala mig om hur dom är och hanterar saker och ting,men när jag har haft frågor och så har dom varit kanon.

Har hört en del som har F*lksam som är super nöjda också...så hade jag blivit ny häst ägare så hade jag nog valt mellan Sv*eland och F*lksam

Har samma som du och jag har använt försäkringen massor (senskador, frakturer, triangelmärkning mm) och det har aldrig varit några som helst problem. Dom är dock kända för att vara rätt dyra så jag hade kanske valt ett annat bolag idag.

Jag har många hästar och har eller har haft alla de tre bolagen som nämns här. Det som har blivit billigast i längden när något hänt och minst krångel är Folksam.
De två andra har fungerat lite olika Agria har jag haft så svårt att få en häst utdömd trots veterinärintyg och lågt försäkringsbelopp (5000) att jag till sist tog bort hästen själv och struntade i försäkringen. Sveland har varit mycket bra vid dödsfall inga problem, däremot vid skador har det varit krångel och dom har haft gjort fel så pass mycket att deras egen tillsyns del anmärkte på det. Hittills har jag inte haft några problem med Folksam, men jag har inte heller behövt använda försäkringarna i någon större omfattning.
Största fördelen med Folksam har varit att dom har en fast självrisk och att dom inte tar ut avgift för att men delar upp betalningen måndasvis. Vilket är skönt eftersom jag har närmre 30 000 om året i premier och med procent på det som dom andra har tagit har den summan ökat ganska mycket.

Jag har A...a och är mycket nöjd med hur det fungerat då jag tyvärr haft mycket skador på min häst. Om jag var du skulle jag försäkra hästen i A1 (A...a maximal) för köpeskillingen och sen eventuellt fundera över om jag vill göra ett tillägg för högre veterinärvårdsförsäkring. Skulle tro att premien för 37.000kr hamnar runt 6000kr/år utan att ha tittat på något försäkringsbolags hemsida.

Jag har Agr*a A1 med maximal veterinärvård. Hästen är försäkrad 10.000 och jag betalar 1526:-/år för det. Hästen är en vbl travarvalack på 6 år.

Jag har A***a och är nöjd. Min nordis är bara vet.vårdsförsäkrad på maximal eller om det kallades optimal och jag betalar 556 kr per år för honom. St´hettisen betalar jag 440 kr per år och miniknabstruppern kostar 770 kr per år.

Jag vet inte om det stämmer men om man täcknar nyförsäkring gos samma bolag så gäller försäkringen om en akut skada uppstår, men inte om det kommer fram att hästen har en sjukdom sen tidigare. Alltså, försäkringen gäller om hästen vurpar i hagen och bryter benet.

Karensen på en ny försäkring gäller inte för akuta olyckor utan för "gamla" skador och sjukdomsfall. Så om en nyförsäkrad häst t ex slår runt i transporten och måste avlivas gäller försäkringen. Men inte om den t ex har någon infektion bryter ut innan karensen går ut.

Kallblodstravare, 13 år, har aldrig gått på travet.
Försäkrad i 25 000 i Agria, med utökad veterinärvård, kostar 2 280 per år. Utökad veterinärvård innebär bl a ett tak på 100 000, medicin som skrivs ut av veterinär ingår, självrisk 1800.
Jag har inte behövt använda mig av försäkringen, så jag vill inte uttala mig om försäkringbolaget är bra eller dåligt.

Dock var Länsförsäkringar (som ju Agria sorterar under) jättebra när min häst sparkat en annan häst i hagen häromåret. Genom min hemförsäkring fick den andra hästens ägare ut pengar för alla sina utlägg.

Immer

Så hette det. Jag har också utökad vet.vård. Alltså samma som du fast utan livförsäkring.

Jag är supernöjd med mitt försäkringsbolag (a***a, opererade en häst för tre månader sen fick ersättning för allt ca 30.000:- :banana: Fick en häst ihjälkörd förra hösten och självklart fick jag ut hela beloppet men eftersom vi ansåg att hästen var värd betydligt mer än den var försäkrad för och att bilisten kört för fort med tanke på väglag och sikt så fick vi ett ganska stort belopp av bilförarens försäkringsbolag (f***sam) oxå :bow:

Ring ett par bolag, tex Folksam och Agria. De kan förklara mycket bättre för dig dina alternativ än någon kan svara på din fråga här.
beroende på din prisklass, hästras etc så har du ett antal olika valmöjligheter utifrån de alternativ enskilt bolag kan erbjuda.

tex kan du försäkra för totalt belopp i liv försäkring men dela upp det på en halv A1 och en halv A2, eller 25% A2, eller vad 17 du vill i princip.... så du ser att det kan bli hur komplext du än vill :)

Vill tillägga att ombuden är otroligt hjälpsamma och proffsiga och att man enligt min erfarenhet aldrig behöver känna sig dum om man har 100 frågor, inte heller om man inte är stenrik, de förstår att man inte är gjord av pengar och hjälper en ta fram en plan utifrån ens egna förutsättningar.

själv har jag min försäkrad i Folksam och är nöjd.
lycka till.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 440
Senast: lillan222
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 476
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar