Försäkring

Hellena

Trådstartare
Hej
Jag fick just reda på att mitt försäkringsbolag har ändrat villkoren med att ha samma höga självrisk men att man nu också får betala 20%.. vet ni nått försäkringsbolag som har fast självrisk?

tack för hjälpen

Sv: Försäkring

Nu finns det många trådar som beskriver detta problem, men kort: byter du bolag blir det en ny försäkring, vilket innebär att den nya försäkringen inte täcker gamla skador, dvs dolda problem som kan härledas till tiden där den gamla försäkringen gällde istället för den nya, täcks inte. Lösa benbitar, pålagringar osv riskerar du att behöva betala ur egen ficka. En obruten försäkring är guld värd.

Jag köpte en häst av en som hade haft han "gruppförsäkrad" (har jag för mig?) tillsammans med alla andra hästar den personen ägde. Jag köpte hästen strax innan han fyllde ett och bytte då bolag,OM det skulle visa sig att han skulle ha lösa benbitar längre fram,skulle då inte min försäkring betala ut nån ersättning? Spelar det någon roll att jag haft samma bolag sen han var ung,eller "måste" dom vara försäkrade från födseln för att man ska få ersättning?

Jag frågade om dom skulle ha nån vet.besikting,men det behövde dom inte om hästen kostade,och jag skulle ha en livförsäkring, på under 30.000:- och så mycket betalade jag inte för hästen.

Nu är det inte aktuellt då jag inte har misstanke om lösa benbitar eller så,men lite nyfiken på hur bolaget (antagligen) skulle ha reagerat! :)

Det kan mycket väl vara så att bolaget vägrar betala, med hänvisning till att biten (enligt forskning) härrör från tiden innan försäkringen tecknades (googla, jag har den rapporten i biblioteket). Men jag har för mig att det är innan hästen fyller ett, som de här benbitarna uppstår (om det inte gäller trauma).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30