Försäkring vid köp

Sv: Försäkring vid köp

Min senaste var försäkrad i Folksam, men jag bytte till Agria så att han blev försäkrad där fr o m den dag jag hämtade honom.
Ingen karens öht.

Immer

Skilj noga på orsaken till varför man kan behöva utnyttja försäkringen. Vid akuta skador gäller den från och med det ögonblick den blivit tecknad. Vid t ex mer diffusa symptom på sjukdom blir det helt och hållet upp till försäkringstagaren att bevisa att smittan inte skett innan tecknandet om de dyker upp inom viss tid (karensen). Finns ju en del saker som har inkubationstid som inte behöver synas vid t ex veterinärbesiktning innan köp.

Jag frågade om just detta när jag tecknade försäkringen.
Men jag talade också om vilket bolag han varit försäkrad i tidigare, samt försäkringsnummer. Enligt Agria gällde den nya försäkringen fullt ut, från första dagen.

Immer

Jo det brukar vara karens vid byte mellan olika bolag, det ny bolaget vill garanterat inte ta över ansvaret för en häst som blivit smittad innan bytet, dock inte någon karens när det gäller byte mellan olika ägare (övertagande) inom samma bolag.

Det är INGEN karens vid bolagsbyte med samma omfattning.

Viktigt att uppge det nuvarande försäkringsnummret vid bolagsbyte, har man inte det kan det bli karens. Om hästen varit oförsäkrad är det karens på sjukdomar 20 dgr men den gäller dock för olycksfall.
Har man inte haft skador eller sjukdomar finns inga hinder för att byta bolag.

Jag hade ALDRIG vågat byta, med den fördelaktiga sitsen du har. Hästen har varit försäkrad i bolaget sedan födseln, det finns i princip inget försäkringen inte täcker om du har en A1´a.

En lös benbit vars operation du får betala själv väger lätt upp den just nu årliga premiehöjningen, om du får betala operation OCH mister livbeloppet, och även får betala avlivning etc i samband med detta (för att nya bolaget täcker ju inte medfödda problem) har du ändå gjort ett stort nedköp.

I ett framtida perspektiv är det dessutom en otrolig fördel att knna sälja en häst med obruten försäkring.

Vad var det för sjukdom? Ngt medfött fanns ju innan försäkringen tecknades vilket ju då ger karens.

Och ja, jag har kollat upp att det är som jag skriver, dock har jag aldrig försäkrat ett föl, jag har försäkrat en 1-åring eller vuxna hästar.

Dessutom ska man ju vara medveten om att alla försäkringsbolag i alla avseenden gärna slipper betala och försöker hitta kryphål för att slippa, så det gäller ju som försäkringstagare att vara på sin vakt, annars blir man överkörd!

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar