försäkring. Irriterande!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Josiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 170
Sv: försäkring. Irriterande!!

Fast just HD är det rätt logiskt, det är svårt för att inte tala om omöjligt ibland (avels hunden död eller utlandsägd) att kräva att föräldrna ska vara fri röntgade i de raser där det inte är krav och där det normalt inte görs.
I raser med bekämbnings program är det ju en helt annan sak, det krävs ju för att valparna överhuvudtaget ska bli reg.

Tycker också att det är logiskt att sama krav gäller blandras av dessa raser.
Man ska alltså inte kunna ta valpar på sin HD belastade Schäfer och sälja valparna oreg. (Vilket inte är helt ovanligt..)
Och att försäkrings bolagen ska ta risken att det blir HD på valparna.
Sånt glömmer ofta blandras köpare att kolla...

Just TS hund har ju schäfer i sig och där borde alltså f-bolaget vilja ha föräldradjuren friröntgade för att ens teckna den försäkringen, även om ts hade försäkrat hunden innan 4 månaders ålder kan jag tycka.

Och jag skulle vilja byta bolag på honom, men det blir ju fan omöjligt när 'alla' har kravet på försäkrad sen innan 4 mån ålder??
Klart man kan byta bolag, hunden ska vara försäkrad sen innan 4 mån, vilket bolag den är försäkrad i kvittar ju.

Just TS hund har ju schäfer i sig och där borde alltså f-bolaget vilja ha föräldradjuren friröntgade för att ens teckna den försäkringen, även om ts hade försäkrat hunden innan 4 månaders ålder kan jag tycka.

TS skriver:Han är blandras mellan rottis/bernersennen/schäfer.
Alla dessa har bekämpnings program för HD.
Frågan är om hon överhuvudtaget kan försäkra honom mot HD på Agria, som jag tolkar det så måste hon först fri röntga honom....men åter igen jag är ingen expert på Agrias vilkor.

Om vi istället tänker os IF (deras vilkor är jag betydligt mer hemma på)
så hade det gått bra om han blev in försäkrad före 4 månader och föräldrna då var fria eftersom det är raser med det kravet.
Hade han varit en blandras av raser som inte har det kravet, så hade det gällt även om inte föräldrna var röntg.

Klart man kan byta bolag, hunden ska vara försäkrad sen innan 4 mån, vilket bolag den är försäkrad i kvittar ju.

Det är tyvärr inte den uppgift som jag fick när jag kollade. Nu är det ju dessvärre så att de svar man får från bolagens kundtjänster/etc inte alltid är korrekta. Men där gjorde de tolkningen att 'försäkrad sen innan 4 månader utan avbrott' gäller med tillägget 'i vårt bolag'.

De var aningen luddiga med hur de motiverade detta, spec som det inte står, men lutade sig då mot dolda fel/fel som förelegat innan försäkringen tecknades, och att 'anlaget' för AD/HD finns redan när de är små, även om det inte syns/ger problem senare.

La iofs till ang min att 'det inte borde vara några problem om han nu mot all förmodan skulle få problem senare trots att han är friröntgad' och la till att han ju har en 'fördel' eg då han är rtg vid tre års ålder.

Men med så luddiga 'kansken' och där de tycker att 'nja vi menar ju i vårt bolag' törs jag inte byta. Jag hade tänkt ringa om några v senare och fråga ingen, svaret kan ju skilja sig beroende på vem man får på tråden, men glömde av och nu har årsförfallo passerat (klantigt ja..)

Men som sagt, har varit med förr om att de uppgifter man fått av kundtjänst/ombud har varit felaktiga, men det lät ganska likadant hos alla bolag (är ju iofs bara ett bolags tolkning jag är intresserad av, det jag vill byta till).

Tråkigt när man får olika svar beronde på vem man pratar med...
Det borde ju inte vara så, men även de på kundtjänst kan ha olika erfarenheter och har man otur så råkar man ut för en ny anstäld...
Ett tips är att vill man veta exakt vad som gäller vid en specifik skada så ringer man direkt till skador på det bolaget.
Det är ju dom som ska betala ut!
OBS! De har mycket att göra, så allmäna frågor uppskatas inte, utan det är just som i det här fallet vad händer om min hund får...

Mjo, jag hade nog tänkt göra det om jag fick annat svar andra gången jag ringde, eller om de sa lika men med samma luddmotivering. Men jag abbade mig ju ang årsförfallot, som jag trodde var i september. Men det var det inte, det var 1 augusti, så nu är det ju 'bara' att vänta till nästa år.

(Såg i annat inlägg att det var IF:s regler 'du hade koll på', det var/är just IF jag skulle vilja flytta honom till. Dock ringde jag till alla de stora bolagen och kollade, men fick samma luddsvar från alla dessvärre. Men svaret jag 'citerade' var vad IF sa.. )

Hejsan!

Har nu äntligen fixat försäkring på min valp. Ringde och fixade en vanlig försäkring på Agria. Sen kom jag på att jag glömt fråga om försäkringen täcker höftleds- och armbågsproblem. Så jag ringde tillbaka. Då sa hon att man ska ha "Plus Extra" då. Jaha, tänkte jag. Då tar vi den. Då kollade hon upp hans ålder. (Det går bara att skaffa plus extra fram tills dom fyllt fyra månader). "Jaha. Han är 4 månader och 2 dagar, så tyvärr, vi kan inte försäkra honom i plus extra, men jag ska höra om det går ändå. Ringer dig imorgon". Hon ringde dagen efter och sa att det inte gick... SURT!

Han har tre raser i sig med dessa problemen! och hade vi fixat plus extra två dagar tidigare så hade det gått! åh!

Jag går runt och stör mig på detta hela tiden!!:mad:

ring andra bolag
sweland
folksam

Efter att ha fått lite PM om det här med HD, bolagsbyte och att man måste ha försäkrat före 4 månaders ålder.
Så tänkte jag klargöra det lite:
Först och främst så är det att hunden ÄR försäkrad före 4 månaders ålder, inte vilket bolag den är försäkrad i.

Men! Det är alltid viktigt att vid bolags byte att hunden är fullt frisk.
Annars så får man resv. på den sjukdomen.
Det gäller självklart även för HD.
Alltså är hunden oröntgad eller röntgad och UA (Som Alexandras hund) så är det inga resv på nya bolaget.
Däremot har hunden HD, så kommer det inte att gälla på nya bolaget.
Så då skulle jag ge rådet byt ej!

Litet förtydligande till Zqathans korrekta och tydliga inlägg:

Rekommendationen 'byt ej' gäller ju även om hunden har/har haft andra problem som den kan tänkas ha/få problem av senare. Alltså inte bara HD/AD-fel.

För man får ju reservationer för allt som förelåg innan försäkringen tecknades. Så om hunden exvis har allergi, även om den varit symptomfri i flera år, så om man byter och hunden får problem av sin allergi efter bytet, så står man där.

(Jag byter generellt ALDRIG bolag på djur, just för att man aldrig kan garantera att ett tidigare problem kommer tillbaka, eller att ett fel som fanns innan bytet men inte upptäckts då, ger problem. Dock med min nämnda hane så känns det som fördelarna är värda risken. Tiken te x som haft flera tonsilliter skulle jag inte byta på då jag ofelbart skulle få reservation för dem. Och om jag bytt på henne säg förra året, skulle jag hellre inte fått något för hennes tåledsartros som upptäcktes nu, och kommit någon gång mellan 2005 och nu. 2005 bröt hon leden där artrosen nu är).

Inte för att skrämmas, utan en viktig detalj att ta med i beslutet ang byta eller ej =)

Helt rätt!
Byt inte bolag om inte hunden är fullt frisk, alla sjukdomar som kan återkomma blir det resv på.
Inte om det är en olyckshändelse typ trampat på glas eller liknade, utan tex alergi och annat som kan komma igen.
Är du osäker fråga helt enkelt!

Därför skrev jag ovan:
Men! Det är alltid viktigt att vid bolags byte att hunden är fullt frisk.
Annars så får man resv. på den sjukdomen.
Det gäller självklart även för HD.

Det var inte menat att 'hacka' på ditt inlägg, bara förtydliga lite extra-extra. Man märker (tyvärr) på andra trådar att folk är dåliga på att verkligen läsa och förstå villkoren. Och bättre vara extremt övertydlig innan, än att någon sen står arg och förbannad på 'dumma bolaget som vägrar ersätta', när det skulle undvikits om de läst - och förstått - villkoren =)

Det var inte menat att 'hacka' på ditt inlägg, bara förtydliga lite extra-extra. Man märker (tyvärr) på andra trådar att folk är dåliga på att verkligen läsa och förstå villkoren. Och bättre vara extremt övertydlig innan, än att någon sen står arg och förbannad på 'dumma bolaget som vägrar ersätta', när det skulle undvikits om de läst - och förstått - villkoren =)

:bow:Exakt!
Går inte att vara tydlig nog, och jag uppfattade ditt inläg så också, inte att du hackade på något sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach. Hur många jobb har du sökt? eh... vad? Du ska söka fyra jobb i månaden...
2
Svar
30
· Visningar
2 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18