försäkring. Irriterande!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Josiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 170
J

Josiie

Hejsan!

Har nu äntligen fixat försäkring på min valp. Ringde och fixade en vanlig försäkring på Agria. Sen kom jag på att jag glömt fråga om försäkringen täcker höftleds- och armbågsproblem. Så jag ringde tillbaka. Då sa hon att man ska ha "Plus Extra" då. Jaha, tänkte jag. Då tar vi den. Då kollade hon upp hans ålder. (Det går bara att skaffa plus extra fram tills dom fyllt fyra månader). "Jaha. Han är 4 månader och 2 dagar, så tyvärr, vi kan inte försäkra honom i plus extra, men jag ska höra om det går ändå. Ringer dig imorgon". Hon ringde dagen efter och sa att det inte gick... SURT!

Han har tre raser i sig med dessa problemen! och hade vi fixat plus extra två dagar tidigare så hade det gått! åh!

Jag går runt och stör mig på detta hela tiden!!:mad:

Sv: försäkring. Irriterande!!

Har jag förstått det rätt att det är en blandras? Blev lika chockad jag när jag försäkrade min tik och fick reservation på leder trots att hon vet.besiktigats u.a. Visst, blandraser är oftast resultatet av okontrollerad avel där det inte tas någon hänsyn till dåliga höftleder osv men det känns ju lite surt när jag inte ens efter friröntgen får försäkra lederna på min hund när raser där ledproblem är mycket utbrett utan problem får försäkra leder.

Ja , det är verkligen irriterande! Men dessa två dagar borde ju inte spela såå stor roll. Det är ju hela hans framtid nu kanske som blir påverkad. Han är blandras mellan rottis/bernersennen/schäfer. Och dom raserna har ju verkligen höft och armbågsproblem. Men får hoppas på det bästa (och billigaste :angel:). Han kan ju vara en frisk och kry hund hela livet! Vem vet?

Läser på Agrias hemsida om + försäkringen att:

Oregistrerad hund eller för sent försäkrad hund med AD/ED eller HD
Om armbågsleden eller höftleden tidigare är friskförklarad efter röntgenundersökning och resultatet är registrerat hos SKK, kan vi lämna ersättning om problem uppstår i den förut friska leden. Annars lämnas ersättning för undersökning fram till diagnos enligt punkt 9.6.1.

Om jag tolkar detta rätt, så har du sama skydd nu eftersom oreg hund och försent försäkrad hund faller under samma vilkor (är dock ingen expert på Agrias försäkringar)

och, ja liv försäkringen täcker inte blandras alls när det gäller HD/AD men det viste du kanske redan?

Fast när jag pratade med Agria spelade det ingen roll om jag friröntgade henne, dom vill inte försäkra lederna ändå:crazy:

Fast när jag pratade med Agria spelade det ingen roll om jag friröntgade henne, dom vill inte försäkra lederna ändå:crazy:

Jaha...!!!
Fast är hon fri röntgad behöver du ju inte direkt oro dig, vist det händer att det blir pålagringar men det är inte specielt vanligt och inte något jag skulle oro mig för....

Om jag nu ska vara lite elak här, så låter det som "konmetika försäkring" den texten med att:
Om armbågsleden eller höftleden tidigare är friskförklarad efter röntgenundersökning och resultatet är registrerat hos SKK, kan vi lämna ersättning om problem uppstår i den förut friska leden.

Det kan man liksom alltid skriva risken är som sagt väldigt liten att det skulle bli så mycket pålagring i en UA höft att man behöver op,

Varför kunde de föresten inte baka två dagar när de försäkrade, värkade ju lite väl "tramsigt"
Hur gamal är hon nu?
Du kan ju ringa till andra bolag och höra, alla har i och för sig 4 mån gränsen, men är det bara ett par dagar så...:angel:

Senast ändrad:

Jaha...!!!
Fast är hon fri röntgad behöver du ju inte direkt oro dig, vist det händer att det blir pålagringar men det är inte specielt vanligt och inte något jag skulle oro mig för....
Hon är inte röntgad men jag frågade om jag fick försäkra lederna också om jag röntgade henne men fick blankt nej. Nu är jag inte speciellt orolig att hon skulle ha dåliga leder, det var mer en principsak.

Är båda föräldrarna friröntgade?

Det är vad jag vet ett måste för att försäkringen ska täcka hd/ad på den försäkrade hunden.

att individen är friröntgad säger väl mer om ledernas status än att föräldrarna är det? jag förstår inte riktigt hur de tänker där. det händer ju trots allt rätt ofta att två fria ger en belastad avkomma och mer sällan att en friröntgad individ är felavläst/får problem.

Inte jag som bestämt det ;)

Vad jag kan tänka mig är att de anser det vara mindre risk för en hund efter friröntgade föräldrar utvecklar hd, än en som har oröntgade/hd-belastade föräldrar.

Dessutom tror jag inte det är helt ovanligt att en fri ettåring får problem med lederna högre upp i åldern, men att det då inte röntgas om och skickas in till skk för avläsning utan avskrivs som annat/normal åldersstelhet.

Det är vad jag vet ett måste för att försäkringen ska täcka hd/ad på den försäkrade hunden.

Är ingen Agria expert....
Men det står så här i vilkoren på hemsidan:
b Höftledssjukdomar (HD)

Följande villkor måste vara uppfyllda:
Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben).
Hunden ska vara försäkrad före fyra månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.
Hundens höftleder ska vara röntgade. Bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK.
Tillhör hunden en ras där SKK har krav på känd höftledsstatus hos föräldradjuren ska föräldradjurens höftleder vara friska. Det ska vara konstaterat genom röntgen
och bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK eller motsvarande
utländsk organisation.

Oreg hund jämförs med försent försäkrad och där står det jag kop ovan.

Gäller bara vissa raser:

Ur villkoren:

Tillhör hunden en ras där SKK har krav på känd höftledsstatus hos föräldradjuren ska föräldradjurens höftleder vara friska. Det ska vara konstaterat genom röntgen
och bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK eller motsvarande
utländsk organisation.

Inte jag som bestämt det ;)

Vad jag kan tänka mig är att de anser det vara mindre risk för en hund efter friröntgade föräldrar utvecklar hd, än en som har oröntgade/hd-belastade föräldrar.

Så är det tex på IF och vad jag förstår även på Agria, när det gäller reg hund OM den tillhör ras med bekämpnings program på HD.
För raser utan bekämpnings program finns inga krav på att föräldrna ska vara HD röntgade.

På IF gäller det även blandras OM det är raser som har bekämpnings program i blandningen.
Samma som ovan, om det är raser utan bekämpnings program.

Så det skiljer sig från Agria om jag förstår Agrias vilkor rätt, så kan man bara försäkra mot HD på en fri röntgad blandras (???)
och som sagt risken att en HD fri hund skulle få så stora proplem med pålagringar att den behöver op. eller avlivas den är försvinnande liten, har aldrig någonsin hört talas om det...
någon som kan Agria vilkor bättre än jag får väldigt gärna skriva!
Är inte helt säker att jag förstår vilkoret rätt, för det låter onekligen konstigt...

Såg att du han före.
Men skadar ju inte att få det flera gånger, eftersom det är så lätt med misförstånd.

Mmm.. Det är en snårig djungel detta med försäkringsbolagens regler.

Håller med!
Många tittar bara på premien när de ska jämföra försäkringar och tyvärr så enkelt är det inte.
Måste ju finnas någon som är bra på Agria här, jag är det som sagt inte utan kan bara läsa på deras hemsida och försöka tolka.

Nej absolut det är snårigt.

Sen, den där regeln gör som jag fattar det att det är hart när omöjligt att byta bolag? Jag skulle eg vilja byta på min hane, han är nyss fyllda fyra år, han är rtg förra året - HD B och artros u.a. Riesenschnauzer, försäkrad i Agria som liten valp. Han står fortfarande i Agria. Mamman och pappan HD A och artros u.a.

Och jag skulle vilja byta bolag på honom, men det blir ju fan omöjligt när 'alla' har kravet på försäkrad sen innan 4 mån ålder??

Fast just HD är det rätt logiskt, det är svårt för att inte tala om omöjligt ibland (avels hunden död eller utlandsägd) att kräva att föräldrna ska vara fri röntgade i de raser där det inte är krav och där det normalt inte görs.
I raser med bekämbnings program är det ju en helt annan sak, det krävs ju för att valparna överhuvudtaget ska bli reg.

Tycker också att det är logiskt att sama krav gäller blandras av dessa raser.
Man ska alltså inte kunna ta valpar på sin HD belastade Schäfer och sälja valparna oreg. (Vilket inte är helt ovanligt..)
Och att försäkrings bolagen ska ta risken att det blir HD på valparna.
Sånt glömmer ofta blandras köpare att kolla...

Nej absolut det är snårigt.

Sen, den där regeln gör som jag fattar det att det är hart när omöjligt att byta bolag? Jag skulle eg vilja byta på min hane, han är nyss fyllda fyra år, han är rtg förra året - HD B och artros u.a. Riesenschnauzer, försäkrad i Agria som liten valp. Han står fortfarande i Agria. Mamman och pappan HD A och artros u.a.

Och jag skulle vilja byta bolag på honom, men det blir ju fan omöjligt när 'alla' har kravet på försäkrad sen innan 4 mån ålder??

Klart du kan byta bolag!
det är att han är försäkrad före 4 månader, inte vilket bolag. (man får lämna försäkrings bolag och försäkrings numer till nya bolaget)
Dessutom är han ju UA så det är liksom klart!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach. Hur många jobb har du sökt? eh... vad? Du ska söka fyra jobb i månaden...
2
Svar
30
· Visningar
2 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18