Försäkring av hästransport?

Rea

Trådstartare
Hur är det EGENTLIGEN, kan man skita i att försäkra sin transport och köra glad i hågen tills det smäller och då hoppas på det bästa?
Hur har ni gjort och vad täcker er försäkring?

//kristel- som försäkrat sin för 37 kr i månaden :)

Skulle aldrig våga chansa! Transportförsäkringen kostar inte mycket, men den täcker ju eventuella skador, brand osv... Transporten kan ju faktiskt bli vållande till olycka om den lossnar från draget. Det skall INTE kunna ske, men jag har sett lite väl många sådana olyckor. :crazy:

Det är en smak sak.... Det finns inga lagar som kräver att du ska ha försäkring på en transport. Detta beror på att trafikförsäkringen inte tecknas på transporten utan den går via dragbilen. Alla fordon med registreringsnr som kan framföras utan hjälp av annat fordon (ex. släp, husvagn) behöver inte ha försäkring, om man inte vill. Trafikförsäkringen som man MÅSTE ha på övriga fordon (bilar, motorcyklar, mopeder o.s.v) täcker för personaskador och skador på andras grejjer, det är därför det är lag på den.

Ytterligare en fundering bara: om jag kör och krockar pga att jag vållar olyckan med ett oförsäkrat släp och det blir totalkvaddat, inte kan väl jag få ut någon typ av ersättning för mitt släpet då :confused:?
Om någon kör på mitt släp som står parkerat på parkeringsplaten och sen smiter, vem betalar?

Det måste ju finnas någon fördel med att ha ett helförsäkrat släp, eller... :crazy:?

Det är så billigt att försäkra hästsläp (jag har mitt i Länsförsäkringar), så jag förstår inte varför man skulle strunta i att försäkra? Verkar korkat faktiskt :eek:

Ja jag håller med dig, det är därför jag undrar hur det egentligen förhåller sig :confused:, fördelarna måste ju finnas. Eller?

När släpet är kopplat till en bil så täcks släpet av bilens fordonsförsäkring under färden. Om du är vållande till en trafikolycka så kan det mycket väl hända att du inte får något på din försäkring. Men det beror inte på att släpet är oförsäkrat utan på att du är vållande (bedömningsfråga från fall till fall).... Din bils trafikförsäkring täcker då motpartens kostnader.

Är du inte vållande till olyckan så blir du ersatt... men i så fall ifrån den andre partens försäkringsbolag då denna var vållande.

Alltså under färd kopplad till en bil så räknas bil och släp som en enhet och bilens trafikförsäkring täcker även släpet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Cavallo
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025