Försäkra ponny som blir 17 iår.

Sv: Försäkra ponny som blir 17 iår.

De har jag gjort på hund idag (häst har jag inte kollat på), när jag ska välja vad jag vill ha för självrisk finns de 2?00kr 4500 kr, 2?00kr+20% eller 4500 kr+ 20%. Så de är väldigt märkligt att de går att välja de o premien beräknas på de.

Ds
Provade på häst nu o de stämmer att där har dom ändrat.

Jag antog att de var samma eftersom de är de dom har haft som säljargument. Trist!

Spara pengar på ett eget konto istället. Då slipper du allt krångel med försäkringsbolag. Du slipper självrisken som på dom allra flesta bolag är närmare 3000 kr. För hur ofta utnyttjar man egentligen försäkringsbolaget? Jag har under 12 år haft 5-6 hästar försäkrade och under dom åren har jag betalat nästan 300 000 i försäkringspremier. Under dessa år har vi utnyttjat 25000 kr från försäkringsbolaget. Tänk om man istället hade sparat dom pengarna på ett eget konto;) Jag har inga hästar försäkrade idag. Jag sparar på ett "hästkonto" istället. Då har jag pengar till veterinärvård när det behövs.

Spara pengar på ett eget konto istället. Då slipper du allt krångel med försäkringsbolag. Du slipper självrisken som på dom allra flesta bolag är närmare 3000 kr. För hur ofta utnyttjar man egentligen försäkringsbolaget? Jag har under 12 år haft 5-6 hästar försäkrade och under dom åren har jag betalat nästan 300 000 i försäkringspremier. Under dessa år har vi utnyttjat 25000 kr från försäkringsbolaget. Tänk om man istället hade sparat dom pengarna på ett eget konto;) Jag har inga hästar försäkrade idag. Jag sparar på ett "hästkonto" istället. Då har jag pengar till veterinärvård när det behövs.

Hade jag inte haft försäkring på båda mina hästar under förra året hade nog den budgeten varit borta vansinnigt fort...:crazy: Var hos veterinären 6 ggr och hade ute veterinären i stallet hemma 3 el. 4 ggr. Min försäkring täcker medicin och allt...

Mvh Domino_s

Då har du haft extrem otur då! Det är sällan mina kostnader på veterinärbesök ens har kommit över självrisken.

Fast det beror ju helt och hållet på vad man har för häst, och vilken skada hästen får!
Har TS en häst som kostar 70.000:- så förstår jag helt klart om hon (?) vill försäkra den för veterinärvård åtminstone. Sen kanske hon inte har råd att livförsäkra den och det är en helt annan fråga.

Oftast har jag itne kommit över självrisken men... skulle en av mina skada sig så den skulle kräva regelbunden veterinärvård och dessutom kanske återkomma till klinik ett flertal tillfällen så blir det snabbt pengar.

Fast det beror ju helt och hållet på vad man har för häst, och vilken skada hästen får!
Har TS en häst som kostar 70.000:- så förstår jag helt klart om hon (?) vill försäkra den för veterinärvård åtminstone. Sen kanske hon inte har råd att livförsäkra den och det är en helt annan fråga.

Oftast har jag itne kommit över självrisken men... skulle en av mina skada sig så den skulle kräva regelbunden veterinärvård och dessutom kanske återkomma till klinik ett flertal tillfällen så blir det snabbt pengar.

Precis som du skriver så de hästarna som förra året behövde veterinärvård var inga billiga hästar, hade enorm otur och hade en valack som vi åkte fram och tillbaka med till kliniken innan vi till sist fick ge upp och ta bort. Sen lyckades mitt sto bli skadad av en annan valack + fick fångkänningar och som en sekundär grej på det fick hon kotledsinflamation. Tidigare år har jag aldrig haft skador, men förra året var hemskt.
Båda dessa dyrare hästar har jag/har haft livvärde på.

Anledningen till att jag inte känner att jag behöver livförsäkra nya ponnyn (den som tråden gäller) är att hon knappt har kostat mej någonting i inköp och det viktigaste för mej är att jag har vet. vård på henne.

Mvh Domino_s

kl

Jag har en oförsäkrad travare på 19 år i år. Hon var precis som några anda här, för gammal för en försäkring och jag tyckte inte veteranförsäkring var något att betala för.

Istället valde jag att sätta en personlig gräns för hur mycket jag har råd att lägga på min häst. Den summan är jag uppe i. Händer något mer så får jag ta bort henne istället. En död häst lider inte och är hästen så gammal som 19 år så är det ju inget som säger att hon dör av "ålder" inom några år ändå. Jag tycker inte att hon ska genomgå fler veterinärbehandlingar och ha ont av vad det än må vara.

Har du lyckats försäkra ponnyn ännu?

Jadå, det blev If som fick försäkra henne. Då mitt vanliga försäkringsbolag inte ville fick det bli så. Tyvärr blev hon ganska dyr i försäkring, men det får hon vara värd...:laugh:

Mvh Domino_s

Konstigt ! Jag köpte ett sto som var 18 år och fick överta förra ägarens Försäkring i Folksam ......

Hej från Hambo

Hemligheten är att den hästen redan var försäkrad, du hade en försäkring att överta. Du får inte nyteckna efter att hästen fyllt viss ålder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar