Försäkra ponny som blir 17 iår.

Domino_s

Trådstartare
Mitt vanliga försäkringsbolag Folksam försäkrar inte hästar över 15 år om de inte var av vissa speciella raser, vilket denna ponny ej är...

Finns det något hopp om att hitta ett försäkringsbolag som kan tänka sej att försäkra henne? Livvärde är jag ej intresserad av, utan det är enbart vet. vård det gäller...

Mvh Domino_s

Sv: Försäkra ponny som blir 17 iår.

Såvitt jag känner till så är det samma föutsättningar även hos andra bolag.

Agria har veteranförsäkring som kan tecknas till och med 21 år. Har inte koll på vad den innebär, men kolla hemsidan eller ring och fråga :)

Agria har veteranförsäkring som kan tecknas till och med 21 år. Har inte koll på vad den innebär, men kolla hemsidan eller ring och fråga :)

Ahh... kanon! Detta måste kollas upp det första jag gör på måndag...

Tack!

Mvh Domino_s

Det har IF också och jag har valt att försäkra upp mina i IF, samt flytta den jag hade i Agria eftersom Agria påstår att sparkskador som inte har sår inte täcks av veteranförsäkringen.

Det har IF också och jag har valt att försäkra upp mina i IF, samt flytta den jag hade i Agria eftersom Agria påstår att sparkskador som inte har sår inte täcks av veteranförsäkringen.

Då ska jag kolla upp IF också, jag har Folksam till min andra... och är helnöjd i övrigt. Just sparkskador är ju rätt vanliga om de går i större grupp...

Mvh Domino_s

Ja precis.
Jag fick veta att agriaförsäkringen inte täcker skador som inte har sår... lät märkligt då en spark kan skada muskler utan att ge sår... :S
Därför jag nu ska flytta den agriaförsäkrade till IF istället.

Men det finns EN fördel med agria, de har sin "agria katastrof" som ingår i alla försäkringar, inklusive veteranförsäkringen.

Om du läser villkoren på Agria Katastrof så kan du bara få ersättning för livvärde eller veterinärvård om hästen skadats genom brand, explosion, blixtnedslag, elfenomen, trafikolycka, drunkning, jordskalv/skred, botulism, angrepp av vissa rovdjur, skadegörelse av utomstående person samt några andra saker som jag inte har räknat upp. Och hur ofta inträffar dessa uppräknade saker? Fråga Agria hur ofta de ersätter enligt katastrof. Det måste vara någon promille av deras skadekostnader. Så trots en låg premie är det knappast lönt att ha en sådan försäkring.

A

Håller helt med, vi avstod försäkring till vår gamla ponny, det var ändå inget som ingick i s k veteranförsäkringarna. Undantagen var så många att det till slut bara täckte om hästen skulle dö genom blixtnedslag och vi lade ner 50 000 kr på att obducera (ja, det ska man själv bekosta som försäkringstagare). OM hästen då hade dödats genom blixtnedslag kunde vi få tillbaka 5000 kr.

Bättre att riva pengarna i duschen.

Intressant försäkringsdiskussion i senaste Tidningen Ridsport förresten: http://www.tidningenridsport.se/Hastliv/Hastliv/2012/3/Vanligt-med-oforsakrad-hast/

Har de verkligen det? Var hittar man info om den? På deras sida så får man bara besked om att det ej går att försäkra hästar över 16 år.

Jag hittar inte heller något på If:s hemsida om någon veteranförsäkring. Dessutom har If tagit bort sin fasta självrisk för nya försäkringar så lägsta självrisken är 2 700:- + 20%.

A

Det är en jätteintressant diskussion om försäkringar men jag undrar hur representativ Bosse "Emma" är som försäkringstagare? Förstår mycket väl att han har oförsäkrat om han har 40 hästar, men hur många har det?

De flesta har väl en häst eller möjligen två och vill gärna kunna kosta på riktig veterinärvård om något händer. Sedan är det tyvärr så att om alltfler bara tar veterinärvård och inget liv så kommer veterinärvårdspremien att höjas i alla bolag. Det är ju veterinärvården som är den stora kostnaden, inte livvärdena, för försäkringsbolagen och får man då inte in den "extra" premien för livdelen så kommer det att bli dyrare att veterinärvårdsförsäkra. Och så är karusellen igång och då blir det så att bara de "rika" har råd med ordentlig veterinärvård.

A

A

Jag tror (vet i egen bekantskapskrets) att det är fler och fler som väljer oförsäkrat. Särskilt om hästen bytt bolag under sin livstid, skyddet är så urholkat att premierna på hög är ett bättre skydd än att betala för ett skydd som egentligen inte finns.

Vi är rätt många som stått där utan någon ersättning trots A1:a under många år och sedan dyr behandling - ur egen plånbok.

Agria incident kanske det är jag menar? Den som ingår gratis i alla agrias försäkringar?

Jag ringde upp IF och frågade dom. :laugh:
Har 2 hästar på det som motsvarar agrias veteranförsäkring i IF så jag hoppas verkligen att försäkringen finns... :p;)

Har de verkligen det? Var hittar man info om den? På deras sida så får man bara besked om att det ej går att försäkra hästar över 16 år.

Fast de stämmer inte, kollar man på hemsidan så kan man antingen välja fast självrisk eller fast+rörlig 20% o då får man lägre premie. Så de har inte tagits bort :laugh:

Då har de missat att ta bort det. Vet att de har det kvar på hund- o katt men du kan inte nyteckna häst med fast självrisk. Gamla kunder som har fast självrisk får ha det kvar men det går inte att nyteckna. Det var en debatt här om detta för ett tag sedan och Wrangler, som jag tror är ombud för If, förklarade att det inte ens går att lägga in i systemet. :)

A

Tack för alla bra svar! :laugh:

Ska ringa IF imorgon (jobbar hela dagen) och prata med dem, men det lutar åt att det blir det bolaget... Synd att inte Folksam har något liknande då jag har alla andra djur hos dem...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar