Förrvirrad av sittben

A

Annikki

Jag var häromdan och tittade på en kompis som red lektion.
jag blev jätte chockad när jag såg att 7 av 8 ryttare red på (enligt mig) fel sittben i traven :confused:
jag frågade min kompis efter lektionen om jag var helt nute oc cykla eller om man ändå inte ska sitta ner i lättridningen då hästens inre framben trampar ner. Min kompis höll inte med mig och sa att det var tvärtom :confused:

jag som ridit länge på ridskola m.m har lärt mig att man sitter ner då hästens inre framben trampar ner och har aldrig tidigare tvivlat på det... hur är det igentligen, är jag helt fellärd?

kramar
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Man ska väl sitta när hästens yttre framben trampar ner:p Det har jag lärt mig:D
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Du ska sitta ner när ytter framben sätts ned.
Du kan se det genom att snegla ner på ytter bog
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Ytter framben är det som gäller!! Annars får det ju bara motsatt effekt, då grejen är att du ska balansera upp hästen genom att sitta på ytter. Sitter du på inner belastar du ju inner fram och då "lutar" hela ekipaget lite innåt, vilket gör att hästen får svårare att balansera upp både sig och dig på volten!!
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Även om det är en del år sedan så fick jag lära mej att när ytter framben sätts ner då sitter du.
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Guud vikken tur vart nästan lite rädd att jag inte hade rätt och ridit "fel" hela livet:D:D
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Ja, det verkar som om du lärt dig fel. Du ska sitta ner när hästen har sitt yttre framben i marken. Om du kikar på bogarna så ska yttre bogen vara i sitt bakersta läge när du sitter ner. (När du ridit ett tag så lär du dig att känna vilket ben du sitter på och behöver inte titta ner alls.)
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Men vad skumt!
vad jobbigt det kommer att bli att lära sig tvärtimot, det sker ju liksom automatiskt för mig att sitta när hästens inner framben trampar ner, det är ju så jag lärde mig från början :cry:

jag ska skälla lite på min nuvarande tränare för att hon inte säger något :devil:
det var dock inte hon som lärde mig sittben.

tack för alla svaren :bow: , nu e de väl bara börja om från början

kram
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Ja, det verkar som om du lärt dig fel. Du ska sitta ner när hästen har sitt yttre framben i marken. Om du kikar på bogarna så ska yttre bogen vara i sitt bakersta läge när du sitter ner. (När du ridit ett tag så lär du dig att känna vilket ben du sitter på och behöver inte titta ner alls.)



Jag har ridit så pass länge att jag känner det utan att titta, men det är bara så skumt att ingen sagt till mig att jag gör fel :crazy:

tack för svaret
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Kan du inte ha missuppfattat då?:confused: Om din ridlärare t.ex förklarade genom att dra upp inner bak med? För när ytter fram sätts ned sätts ju även inner bak ned och det är ju egentligen bakdelen ridning handlar om!!:D
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Jag tror inte jag har missuppfattat det då hon aldrig var på mig gällande sittbenen när jag gjorde så som jag gör.. men iofs så skulle det inte förvåna mig heller om jag ändrat det i mitt huvud och envis besservisser som jag är så har jag trott att jag har rätt.

det konstiga är bara att ingen sagt till mig att jag gör fel :crazy:

nu skäms jag något fruktansvärt över mig själv att jag gjort fel så länge, ska prova imorgon hur jag egentligen gör... börjar till och med fundera på om jag tänker tvärtimot vad jag gör :p jag e lite tankspridd ibland.

tack för svaren
 
Sv: Förrvirrad av sittben

jag har alltid lärt mig att man ska sitta ner när hästen sätter ner yttre framben :D
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Kan du inte ha missuppfattat då?:confused: Om din ridlärare t.ex förklarade genom att dra upp inner bak med? För när ytter fram sätts ned sätts ju även inner bak ned och det är ju egentligen bakdelen ridning handlar om!!:D
Nej, ridning handlar om att behärska bogen.
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Alla instruktören är inte noga med den detaljen. Vissa tycker inte det spelar någon roll vilket ben man sitter på. Din instruktör kanske är sån?
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Är förvånad över hur många man ser som sitter på fel sittben. Har sett flera på framridningar till MSV klasser. De flesta tränare verkar inte bry sig. Såg själv en träning där en C-tränare i dressyr lät en ryttare rida åttvolter på fel sittben i tjugo minuter utan att säga till. Är detta något som inte anses viktigt längre? Tidigare lärde man sig detta under första terminen på ridskolan. Tycker själv att det känns jätteunderligt att trava på fel sittben. Det är finns väl trots allt en anledning till att man vill sitta ner när inre bak bär vikt.
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Alltså.. jag fattar inte riktigt det här snacket om ytter och inner och trampar ner och hej och hå :D

Jag har fått lära mig att sätta mig när det framben som är mot mitten av banan är längst fram ("trampas ner" kanske det hette :D)

Har jag fått lära mig fel.. ?
 
Sv: Förrvirrad av sittben

:p jha vet inte de ja, ja har ridit i 12 år typ tävla lite å så å endå va/är ja helt förvirrad! sist på träningen fick jag fråga tränaren hur tusan ja satt :D Men men alla har vi våra förvirrade stunder ibland extra svårt är de när ja är så inriden på min förra då va de bara att rida lätt, denna skjuter runt mig å tllslut vet ja ingeting :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Förrvirrad av sittben

Jag kan inte låta bli att lägga mig i och öka förvirringen...

När jag red sa min tränare att det viktigaste var att man inte belastade hästen lika hela tiden - dvs egentligen spelade det ingen roll om man satt på ytter eller inner bara man valde. Jag hade tidigare blivit lärd båda sätten.

Argumentet mot att man skulle balansera hästen genom att sitta på ytter ansåg h*n föll på att traven är samtidig, diagonal (dvs innerbak sätts ned samtidigt som ytterfram). Dessutom bär hästen ryttarens tyngd även då vi rider lätt, även om den då fördelas över en större yta. Det viktigaste är att häst och ryttare inte faller framåt samtidigt.

Det finns faktiskt argument för att sitta ned på innerfram. Ett syfte med voltarbete att gymnastisera innerbak. Hästen ska lyfta lite mer på det bakbenet. Detta skulle kunna tala för att ryttaren väljer att belasta ryggmuskulaturen när diagonalen innerfram-ytterbak är i marken.
 

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 216
Senast: Squie
·
D
Träning Har just börjat på ridskola tillsammans med en kompis. Idag efter vår lektion så stannade vi kvar och kollade på lektionen efter oss och...
2
Svar
25
· Visningar
6 873
Senast: Miloni
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
E
Träning Hejsan! Jag är en tjej som har fått lära mej rida hos en kompis och sen bara hoppade in i en grupp på en ridskola. :D Då har jag ju...
2
Svar
28
· Visningar
8 868
Senast: Hoppiloppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp