Förrvirrad av sittben

Sv: Förrvirrad av sittben

Själv har jag lärt mig att sitta ner då hästens yttre framben trampar ner. Men alla här verkar ha lärt sig olika saker, så då antar jag det egentligen inte finns nåt "rätt" sätt. vad vet jag?:confused:

Nu har ni gett mig någaot att fundera över iaf;)
 
Sv: Förrvirrad av sittben

När ytter framben sätts ner ska man sitta ner. :p
 
Sv: Förrvirrad av sittben

Jag kan inte låta bli att lägga mig i och öka förvirringen...

När jag red sa min tränare att det viktigaste var att man inte belastade hästen lika hela tiden - dvs egentligen spelade det ingen roll om man satt på ytter eller inner bara man valde. Jag hade tidigare blivit lärd båda sätten.

Argumentet mot att man skulle balansera hästen genom att sitta på ytter ansåg h*n föll på att traven är samtidig, diagonal (dvs innerbak sätts ned samtidigt som ytterfram). Dessutom bär hästen ryttarens tyngd även då vi rider lätt, även om den då fördelas över en större yta. Det viktigaste är att häst och ryttare inte faller framåt samtidigt.

Det finns faktiskt argument för att sitta ned på innerfram. Ett syfte med voltarbete att gymnastisera innerbak. Hästen ska lyfta lite mer på det bakbenet. Detta skulle kunna tala för att ryttaren väljer att belasta ryggmuskulaturen när diagonalen innerfram-ytterbak är i marken.

Och detta låter som något som en erfaren ryttare kan använda när hästen har börjat arbeta i en korrekt form med antydning till samling för att förstärka det arbetet kanske..men när det kommer till den stora skaran ryttare som rider på ridskola så är detta inte hållbart då dessa ryttare inte är i närheten av detta arbete än..då handlar det om att undvika förslitningar på redan belastade leder på hästar som går runt runt i manege. Att sitta på yttre fram avlastar i viss mån det inre frambenet som oftast tar stryk av att svänga ofta och som inte blivit ett dugg avlastat genom samling.
 

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 216
Senast: Squie
·
D
Träning Har just börjat på ridskola tillsammans med en kompis. Idag efter vår lektion så stannade vi kvar och kollade på lektionen efter oss och...
2
Svar
25
· Visningar
6 873
Senast: Miloni
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
E
Träning Hejsan! Jag är en tjej som har fått lära mej rida hos en kompis och sen bara hoppade in i en grupp på en ridskola. :D Då har jag ju...
2
Svar
28
· Visningar
8 868
Senast: Hoppiloppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp