Sittben och sittben i lätt trav?

Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Har ridit i flera år, men fortfarande inte lärt mig att sitta på rätt sittben. Gör alltid tvärtom, trotts tränarhjälp regelbundet. Hon gör inget annat än tjatar om det !....men det vill inte fastna i sinnet *grr* Har lite svårt att minnas vissa saker ibland, en del beror på sjukdomsskäl.

Försökt att se ner på hästens ben, men är väl för tjock, för det går så snabbt,att jag inte hinner se vilket ben som landar i förhållade till om jag sitter el. står ! Men ska se om jag ser bogspetsen enl. "steve"s tips, då båda mina hästar har breda bogar. Hoppas jag ser det íaf.

Kan inte ens se på "fruxolisa" video på vilket ben hon sitter ner på, går för fort. Har samma problem när jag sitter på hästen, den byter ben så snabbt. min hjärna går lite i slowmotion, så jag hinner inte med i den situationen. Nu sitter jag inte alltid fel, men 80% av gångerna jag sitter fel känner jag inte det.......mycket frustrerande. Är för övrigt lyhörd för min häst & rider mjukt.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

När jag red på ridskola för närmare 100 år sedan så sa vår ridlärare "nedsittningsben" när han syftade på hästens ben och "sittben" när han syftade på våra skinkor. ;)
"Byt nedsittningsben" betydde alltså att man skulle sitta om för att man satt och skavde på den stackars hästens yttre bak och inre fram.
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Jag tänker såhär att när hästen inre framben är framåt så sitter ryttaren ner.
När hästen inre framben är bakåt, under ryttaren, så står man upp.
För att underlätta min inlärning tänkte jag att jag inte fick sitta på hästens ben när det var under mig.

Det kanske är lättare om du har någon som vet precis som kan se när du rider och säga "nu, nu, nu" när du ska sitta, samtidigt som du kollar hur hästens framben rör sig. Kanske kolla på endast inner eller ytter så att du ser var det benet är när du ska sitta.
=)
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Tänk en själsfrände!

Sitt två steg och stå ett. Då sitter du rätt i alla fall lika ofta som fel!

Frågan är väl vad det har förr betydelse så där i början av utbildningen? Inte ska det ridas skolor eller snäva vollter i trav på många år än. Och inte nån galoppfattning från lätt trav om man nu ska göra det. Inte heller så sätter man takt i hästen så att det går i takt när det rids kadrilj eller annan truppridning. Det har helt enkelt ingen mening utan är en rest kavar som tradition.

Att det sen senare har betydelse för belastningen på hästarna, det är en annan sak.

Gör ridläraren nöjd och glad genom att byta bara, och bekymra dig därefter inte! Tids nog så lär sig kroppen att justera skälv!

Sagt av en som har många timmar i sadeln.

Ptr
 
Senast ändrad:
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Det finns flera väl använda uttryck för det du talar om:

Att sitta på rätt nedsittningsben, förkortat till rätt "sittben" = "Byt nedsittningsben"!

Att sitta på rätt diagonal. Eftersom traven är en diagonal gångart sätter hästen inte ner bara ytter fram när du ska sitta ner, utan oxå inner bak, alltså sitter du (förhoppningsvis) ner på den diagonalen, och om du inte gör det= "Byt diagonal"!

Eller, och bäst tycker jag efter att ha undervisat såväl ridskole- som privatelever i snart tjugo år... "Sitt om!"
 
Sv: Sittben och sittben i lätt trav?

Man sitter ner på rätt ben och därav blir det rätt eller fel sittben, man sitter ner vid rätt, sittben. Förstår inte varför folk måste hålla på med att jämföra våra sittben och uttrycket rätt sittben. Så löjligt tycker jag, det har bara helt enkelt två betydelser.

Däremot bör ridlärare förklara vad som menas med att byta sittben, för det verkar vara en hel del som inte vet om det och då blir ju uttrycket sittben lite knepigt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp