Förnya körkort

Barbabelle

Trådstartare
Jag ska förnya mitt körkort. Hur långt innan det gamla går ut bör jag skicka in lappen med fotot för att vara säker på att jag inte blir utan körkort en tid?
 
Jag ska förnya mitt körkort. Hur långt innan det gamla går ut bör jag skicka in lappen med fotot för att vara säker på att jag inte blir utan körkort en tid?
Du blir inte körkortlös bara för att det gamla går ut, huvudsaken att du kan legitimera dig.
 
Du blir inte körkortlös bara för att det gamla går ut, huvudsaken att du kan legitimera dig.
Hur menar du nu? Om körkortet går ut kan man inte köra bil. Körkortet blir ogiltigt när det går ut. Har man då inget nytt då kan man inte köra bil utan att riskera böter.
 
Nej, kan du legitimera dig vid en kontroll så är det ok, ditt förartillstånd går inte ut bara för att du inte hunnit förnya körkortet.
Kompisen blev av med sitt körkort i tre månader pga att han körde två månader med ett körkort som hade gått ut. Har det gått ut så är det helt enkelt ogiltigt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221005-104713_Chrome.webp
    Screenshot_20221005-104713_Chrome.webp
    75,1 KB · Visningar: 52
Jag ska förnya mitt körkort. Hur långt innan det gamla går ut bör jag skicka in lappen med fotot för att vara säker på att jag inte blir utan körkort en tid?

Jag förnyade i somras och det tog 5 arbetsdagar från det att jag la kuvertet med påskrift och foto tills dess att jag kunde hämta ut det nya. Det gick med andra ord rätt snabbt.

Men. Se till att ha betalt innan (betalningen skall vara dem tillhanda INNAN kort osv kommer till dem.

Och. Om de underkänner fotot så behöver man ev tid att skaffa nytt + skicka in på nytt innan tiden går ut.
 
Jag förnyade vid årsskiftet och det tog inte många dagar. Jag hade helt glömt bort det och var ute i sista stund så blev positivt överraskad hur snabbt det gick. Men se till att ha betalning etc. ordnat.
 
Jag ska förnya mitt körkort. Hur långt innan det gamla går ut bör jag skicka in lappen med fotot för att vara säker på att jag inte blir utan körkort en tid?
Lika bra att göra det så fort som möjligt när man får information om att körkortet ska förnyas.

Fick själv min förnyelse, jag gjorde det så fort jag kunde var vissa saker som drog ut på tiden så ett halvår gick och det var ett halvår kvar.
Det påverkade inte när det går ut, med tanke på att jag har ett jobb där körkortet är en väsentligt stor del så säger alla i denna bransch att förnya så fort man bara kan och inte vänta tills sista minuten, det kan va väntetider osv.

Så med andra ord så snart som man bara kan då år man på den säkra sidan. 😇👍🏻
 
Jag ska förnya mitt körkort. Hur långt innan det gamla går ut bör jag skicka in lappen med fotot för att vara säker på att jag inte blir utan körkort en tid?
Alltså mitt gick ut i augusti och jag var och tog bilden igår. 🙈 Det hade blivit en miss i deras system så jag hade inte fått brev om förnyelse men när jag ringde dit i panik (fick ett strängt brev om att jag riskerade att bli av med körkortet) så var det ingen fara enligt dem.
 
Det har jag svårt att föreställa mig om du har leg och det finns ett pågående ärende på trafikverket. :)
Med tanke på att jobbarkompisen fick som svar av transportstyrelsen på frågan om vad han skulle göra för att skippa behörighet c-ö typ att strunta i att förnya kortet så tar vi bort det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 787
Senast: Zpunk
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 928
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 359
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 382
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp