Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Vadå stopptiderna? Ännu ett uttryck jag inte känner igen... :(

Det känner nog ingen igen....;)
vi kommer att ha vakt som ser till att de första 15 km i 5milsklassen inte rider fortare än 12 km/h.
Förklaring varför:

Folksam Cup körs nu för 3e året. Det är Värmland, Närke och Dalarna som samarbetar för att ha en Cup på 3 * 50 km, för de ryttare som är relativt nya i sporten.
Tyvärr har det de tidigare åren drivit upp en höga hastigheter.
Vinnartempot har legat på runt 15-16 km/h. Det är inte fort för en tränad häst som varit med ett tag. Däremot känns det inte bra att hästarna går i detta tempo sin första säsong.

Därför kändes det i vintras ohållbart att ytterligare ett år ha samma regler.
Det som nu testas i år är att hjälpa ryttarna att "känna" 12-tempot, och inte luras upp i ett högt tempo från start.
I slutändan så är det ändå den som blir högt placerad som får mest poäng, men jag tror detta kan vara ett sätt för den oerfarne ryttaren att inte dras med i ett för högt utgångstempo.

Hur många gånger har vi inte hört innan start följande "jag ska rida jättesakta" och "vi siktar på att ta oss runt i 11-tempo".
Samma ryttare säger i grinden efter 3 mil i 17 tempo. "han var så pigg att han fick gå på lite" och "jag kunde inte hålla honom".
Nu testar vi detta och utvärderar i höst.

Cupen är trots allt populär, så den är värd att jobba på.

Senast ändrad:

Okej, tack för det utförliga svaret :)

Skulle vara toppen om starten på CR kunde läggas en kvart senare så att man kan använda de femton startminuterna för att slippa rida 15km i en klunga om 25 hästar som alla rider 12km /h. Väntar man nu så får man ju ändå CR i rumpan......

Jag kommer att använda "klungan" som draghjälp åt mitt senaste köp. Hon känns lite lat tycker jag och blir nog glad åt både att få se en travbana och en massa hästar välla iväg:-) CK, får man boxnumret på plats eller kommer det ut på hemsidan? Vi kommer samma morgon. Orkar inte övernatta../Häls Jeanette

Skulle vara toppen om starten på CR kunde läggas en kvart senare så att man kan använda de femton startminuterna för att slippa rida 15km i en klunga om 25 hästar som alla rider 12km /h. Väntar man nu så får man ju ändå CR i rumpan......

Tyvärr känns det omöjligt att ändra starttiderna nu i efterhand. Men vad vet jag, domarna kanske ger sin tillåtelse.

nu ska ju inte jag rida men om de första 15km inte får gå fortare än 12km/h så hindrar detta inte att folk drar i väg i fullt ös efter "Stopp killen" eller fattar jag fel??? :crazy:

Det är fri fart efter 15 km, helt rätt. Jag gissar att det då blir ett gäng som drar på, men som jag skrev tidigare, de orutinerade ekipagen har då kanske en större chans att hålla 12-13 tempot totalt, än om det är fri fart hela vägen.

Vi upptäcker att vi har ett renskinn över - och eftersom vi använder den alldeles tunnaste kalvrenskinnsvarianten och detta är liksom "normaltjockt", så, om någon är intresserad....
Vi tar det med till Fornaboda!

Tyvärr känns det omöjligt att ändra starttiderna nu i efterhand. Men vad vet jag, domarna kanske ger sin tillåtelse.

Jag tror det skulle vara toppen om de kunde det till 10.30 också med tanke på att det blir låånga köer i vet besiktningen när så många rider i samma fart och då kommer iaf CR lite senare.

Var i proppen står det? När jag läste proppen så förstod inte jag att alla, dvs även de som rider utanför cupen, blir stoppade..

Var i proppen står det? När jag läste proppen så förstod inte jag att alla, dvs även de som rider utanför cupen, blir stoppade..

Det stod att klassen var Folksam Cup. Vad då reglerna var visste just ingen.
När proppen skrevs i januari visste vi inte hur Folksam cup's regler skulle vara.

Känns som att en bättre idé om man vill att vi nya ryttare håller ett lägre tempå är att ha en "idealhastighet" som det är i vissa hopptävlingsklasser :idea:
"Cupparna" ska rida i 12km/h, närmast idealtid vinner. För att krångla till det lite kan man ju ha 11,85 km/h eller 12,3 km/h... då får man klura! hi hi... Nu blir det ju som någon skrev lite drygt om man räknat med att vänta lite istarten och då istället kommer de glada CR:arna, eller så hoppas man på att de som tänkt dra iväg drar iväg... åsså blir de kvar i klungan i 15 km....

Är ju inte ditt "fel" på något sätt, bara hoppas att reglerna tänks över till nästa år eller att man tänker över starttiderna mm...

Jag tycker inte att det är regler som gynnar hästarna i långa loppet.
Om man tittar på protokollet från A9-ritten så blir i alla fall jag övetygad om att det inte funkar som reglerna är nu.
Den snabbaste Folksam ryttaren red sista slingan på 25.7 km/h enligt protokollet, och då tycker jag inte att syftet med reglerna fyller den funktion som man tänkt sig när man bestämde dessa regler.
/Camilla

Jag tror att det blir stressigt för funktionärerna i vetgate. Troligen en större olägenhet för dem att få in måånga ekipage på en gång än vad det skulle vara för "stoppgubbarna" efter banan att se skillnad på vilka som rider i Cupen (och ska stoppas) och vilka som rider utanför och som ska släppas förbi. Går ju att särskilja dem med olika färger på nummerlapparna..

Jag tror att det blir stressigt för funktionärerna i vetgate. Troligen en större olägenhet för dem att få in måånga ekipage på en gång än vad det skulle vara för "stoppgubbarna" efter banan att se skillnad på vilka som rider i Cupen (och ska stoppas) och vilka som rider utanför och som ska släppas förbi. Går ju att särskilja dem med olika färger på nummerlapparna..

På A9-ritten så använde de sig av olika färg på nummerlapparna. Jag red utanför Cupen och upplevde inte det som något problem, utan det verkade fungera bra.
/Camilla

Håller fullständigt med om detta. För att uppnå syftet att dra ner tempot bör man ha andra regler, kanske med en idealtid för den totala ridtiden och inte bara för de första 15 km. Detta verkar inbjuda till att somliga rider vääldigt fort efter de första reglerade femton kilometrarna..

På A9-ritten så använde de sig av olika färg på nummerlapparna. Jag red utanför Cupen och upplevde inte det som något problem, utan det verkade fungera bra.
/Camilla

Även jag red där och det verkade fungera bra med de olika färgerna på nummerlapparna..
//Irja

*kl*

Tyvärr känns det inte som jag kommer komma iväg på lördag, jag är dundersjuk men hoppas jag kryar på mig tillräckligt för att åka ändå...

Jag tycker inte att det är regler som gynnar hästarna i långa loppet.
Om man tittar på protokollet från A9-ritten så blir i alla fall jag övetygad om att det inte funkar som reglerna är nu.
Den snabbaste Folksam ryttaren red sista slingan på 25.7 km/h enligt protokollet, och då tycker jag inte att syftet med reglerna fyller den funktion som man tänkt sig när man bestämde dessa regler.
/Camilla

Nu är det ju ett hiskeligt tempo, drygt 25, men min tanke när jag ridit distans har alltid varit att rida så att hästen har gott om energi kvar till sista slingan. Om man rider i moderat tempo i början och sedan ökar på anser jag att det är god planering av sin ridning. Om nu Folksam Cup är till för att lära nybörjare att rida distans och att även ge dem en liten morot att få tävla i en Cup, så är gällade regler mycket lämpliga. Man tvingas till ett 12 tempo den första 1,5 milen.

Man måste ju även släppa fältet fritt till slut, annars blir det ju inte en tävling på snabbast tid.

Det betyder inte att jag rekommenderar ett 25 tempo på sista slingan i Folksam Cup. Men det hindrar åtminstone att någon startar upp i det tempot.

Hälsning Maja

Nehe, verkar som jag får ringa o stryka mig. Jag är jättesjuk och tror inte jag kommer bli tillräckligt bra för att rida på lördag :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar