Formel1 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31.)

Ugh, ja – det sög verkligen med Gaslys motor; helt fel tillfälle att haverera när han kvalat så bra och verkade ha hyfsad race pace. 😭 Förhoppningsvis kan han ladda om mentalt inför Qatar och göra en till fin prestation.

Det är ju väldigt tveeggat, hela situationen inom Ferrari just nu. Jag är ju biased för Sainz och tycker att teamorder med syftet att ändra ordningsföljden i mål är riktigt kasst, så jag är defenitivt inte lika upprörd som Lecfosis är över det som utspelade sig i helgen. Förstå att säga åt någon som typ Senna att inte racea om det utan att lägga sig platt och spela död i princip. Carlos kan ju inte göra något rätt i mångas ögon; låter han Charles vinna 'saknar han tävlingsmentalitet' och låter han inte Charles vinna har han helt plötsligt 'för mycket tävlingsmentalitet'. Plus att jag tycker det fanns en klar diskrepans mellan vad de sa till Carlos ('pressa honom [Charles] inte') och vad de sa åt Charles att de sagt till Carlos, att han inte skulle köra om över huvud taget. Bra för teamet, näe. Tycker jag om att en så bra förare som Sainz ska vara andrahandsval? Också näe. Samma med Piastri.
Jaa, håller med det du skriver! Om han inte skulle försöka ta tillfället i akt så skulle man ju undra vad han har i F1 att göra, du har rätt i att det blir lite damned if he does, damned if he doesn’t. Däremot är ju Ferrari så röriga… Pitstopet var ju katastrof. Sen är det jättefult att säga olika till Charles och Carlos, det bäddar ju för konflikt mellan dem! På så sätt tycker jag att de är fega, och att Charles har rätt, de vet att han kommer vara snäll och konflikten puttas till att hamna mellan dem två, istället för att teamet är ärligt mot Charles!

Jaa, håller med det du skriver! Om han inte skulle försöka ta tillfället i akt så skulle man ju undra vad han har i F1 att göra, du har rätt i att det blir lite damned if he does, damned if he doesn’t. Däremot är ju Ferrari så röriga… Pitstopet var ju katastrof. Sen är det jättefult att säga olika till Charles och Carlos, det bäddar ju för konflikt mellan dem! På så sätt tycker jag att de är fega, och att Charles har rätt, de vet att han kommer vara snäll och konflikten puttas till att hamna mellan dem två, istället för att teamet är ärligt mot Charles!

Ja, men precis! Teamets clownerier får förarna att framstå som varandras offer och förövare och skapar friktion, baserat på var du har din bias. Det påminde mig om hur teamet försökte – och lyckades – manipulera Lando med hot till att släppa förbi Piastri då han tog sin första seger som inte var sprint-race. Men där visade McLaren – enligt mig – sin ovana att vara i den här situationen på ett bra tag. Jag kände mig fysiskt illamående och förskräckt över hur de behandlade Lando, som jag inte direkt sympatiserar med ibland annars, den gången, och sorg över att Oscar inte direkt kunde känna att han vann fair and square.

Tänker också på Kanadas Grand Prix när Alpine gav Ocon order om att swap positions med Gasly och Ocon vägrade så länge att Gasly inte hade en chans att täppa till luckan till Ricciardo framför med bättre pace än Ocon när han väl blev förbisläppt. De borde ha sagt åt Gasly att ge tillbaka positionen, eller inte ens bett dem byta position i första hand. Även om teamet hade samma poängskörd (Gasly [2] och Ocon [1]) i mål så spelar det ju roll för speciellt Ocon som måste ha känt att teamet inte stod bakom honom. Jag tror att teamordern var stallets 'straff' för att Ocon attackerade Gasly under föregående tävling i Monaco, men det blir ju bara tramsigt och förödmjukande. Om Ocon och Gasly hade haft en god relation så hade det ju varit otroligt dåligt för sammanhållningen, tänker jag. Funkade inte att bädda in, men borde fungera att klicka vidare här.

Ugh. Jag kan fortförande höra Jean Todts 'Let Michael [Schumacher] pass for the championship, please, Rubens.' till Barrichello över radion för över 20 år sedan Jag kommer aldrig uppskatta det. 😔

Påminnelse om att om man vill ha merch så kan Black Friday innebära en bra chans, jag vet i alla fall att McLaren ska ha haft rabatter och såg just att Alpine hade detsamma.

Jag kan ha varit inne på Gasly shop och handlat tills mitt debitkort stönade högt och avled. :angel:

Dagens sprint-kval i Qatar gick just i mål och resultatet är som följer:

1000006580.webp

Kvalet till Qatars Grand Prix har gått i mål! Jag tycker nog att pole borde ha varit Russells på grund av Max's impeding som totalt förstörde Russells sista fina push lap. 🥺 Jag såg att Max blivit kallad till stewardsen för att ha kört för sakta, men betvivlar att det skulle bli ett grid penalty. Men men, man kan inte få allt.

1000006675.webp

This just in: Max Verstappen får ett grid penalty om en placering för att ha kört 'onödigt sakta' och legat i racing line. Beslutet att bara byta plats på Verstappen och Russell istället för de sedvanliga 3 placeringarna motiveras med att de båda var på out laps. Jag trodde George var på ett push lap, men så var inte fallet.

Så pole position till George Russell imorgon. Max har dessutom fått en prick på sin superlicens.

P5! :love: Nu fokus på säsongens sista lopp med ett levande konstruktörs-VM. Förhoppningen i mitt läger är att Alpine lyckas behålla sin fina sjätteplats.

Ett extra grattis till Zhou Guanyu som tog teamets första poäng för säsongen med sin fina åttondeplats. :heart

De rykten som började florera efter loppet igår visade sig stämma – Esteban Ocon står över Abu Dhabi i helgen då det verkar som att Alpine gett honom ultimatumet att ställa sin plats till förfogande mot att de släpper hans kontrakt i tid till post season-testerna med Haas, hans nya team. Esteban kommer att ersättas av Jack Doohan.

Jag vet inte om jag tycker det är ett klokt beslut när vi behöver alla poäng vi kan få för att behålla sjätteplatsen i konstruktörs-VM, jag räknar inte med att Jack kommer ta poäng i sitt första F1-race någonsin, även om han är väldigt duktig. Rutin väger tungt.

De rykten som började florera efter loppet igår visade sig stämma – Esteban Ocon står över Abu Dhabi i helgen då det verkar som att Alpine gett honom ultimatumet att ställa sin plats till förfogande mot att de släpper hans kontrakt i tid till post season-testerna med Haas, hans nya team. Esteban kommer att ersättas av Jack Doohan.

Jag vet inte om jag tycker det är ett klokt beslut när vi behöver alla poäng vi kan få för att behålla sjätteplatsen i konstruktörs-VM, jag räknar inte med att Jack kommer ta poäng i sitt första F1-race någonsin, även om han är väldigt duktig. Rutin väger tungt.
Verkar va trendigt att inte låta förare köra klart säsongen 😅
F1 kontot på insta gjorde tydligen ett mycke kralligare avtack än va teamet själv gjorde 🙃
Nån kommentar trodde på att de va för att Ocon skulle få testköra bilen, men annan svarade att de har ju andra som byter stall till nästa säsong gjorr hursom 🤷‍♀️
Känns lite osnyggt iaf..

Verkar va trendigt att inte låta förare köra klart säsongen 😅
F1 kontot på insta gjorde tydligen ett mycke kralligare avtack än va teamet själv gjorde 🙃
Nån kommentar trodde på att de va för att Ocon skulle få testköra bilen, men annan svarade att de har ju andra som byter stall till nästa säsong gjorr hursom 🤷‍♀️
Känns lite osnyggt iaf..

Jag såg Estebans post nu där han pratar om att planen har varit att han skulle köra nästa helg samt säga adjö och tacka personalen i fabrikerna i Enstone och Viry och att han är ledsen att det inte blir så. Det tycker jag är fruktansvärt agerat, han har ändå vunnit för teamet och varit med sedan innan re-brandingen till Alpine. Jag är verkligen inte det största fanet av Ocon men han förtjänar ett värdigate avsked. Han hade tillochmed en specialhjälm designad för nästa helg som var en hyllning till Alpine och de fina minnena han har därifrån.

1000007003.webp

Han nämner också att andra halvan av säsongen har varit tuff, av olika orsaker. Jag tror att hans attack på Gasly I Monaco som lyckligtvis bara tog ut Ocons bil blev en vändpunkt – Bruno Famin, vår före detta teamchef, svor att det skulle bli konsekvenser av det hela. I loppet efter i Kanada fick Ocon, vilket jag sa längre upp i tråden, teamorder om att släppa förbi Gasly för att jaga Ricciardo, något som Esteban gick med på emot att han skulle få tillbaka positionen skulle Pierre misslyckas. Till slut fick han beskedet att han inte skulle få tillbaka sin position utan bara skulle 'push till the end'. Det kändes som att det gjordes som en bestraffning/i förödmjukande syfte och att relationen mellan förare och team aldrig blev detsamma.

ESPN rapporterar tydligen att Perez lämnar RB nu efter 2024 😮

Jag är inte helt förvånad – RB har väl inte råd att ha kvar en förare som kostar dem konstruktörsmästerskapet och den bonus det inbringar. Det är nog billigare att bara lösa ut Checo?

Jag såg Estebans post nu där han pratar om att planen har varit att han skulle köra nästa helg samt säga adjö och tacka personalen i fabrikerna i Enstone och Viry och att han är ledsen att det inte blir så. Det tycker jag är fruktansvärt agerat, han har ändå vunnit för teamet och varit med sedan innan re-brandingen till Alpine. Jag är verkligen inte det största fanet av Ocon men han förtjänar ett värdigate avsked. Han hade tillochmed en specialhjälm designad för nästa helg som var en hyllning till Alpine och de fina minnena han har därifrån.

Visa bifogad fil 157965

Han nämner också att andra halvan av säsongen har varit tuff, av olika orsaker. Jag tror att hans attack på Gasly I Monaco som lyckligtvis bara tog ut Ocons bil blev en vändpunkt – Bruno Famin, vår före detta teamchef, svor att det skulle bli konsekvenser av det hela. I loppet efter i Kanada fick Ocon, vilket jag sa längre upp i tråden, teamorder om att släppa förbi Gasly för att jaga Ricciardo, något som Esteban gick med på emot att han skulle få tillbaka positionen skulle Pierre misslyckas. Till slut fick han beskedet att han inte skulle få tillbaka sin position utan bara skulle 'push till the end'. Det kändes som att det gjordes som en bestraffning/i förödmjukande syfte och att relationen mellan förare och team aldrig blev detsamma.
Men va, så sjukt tråkigt för honom, och med hjälmen dessutom 😥
Bara för att den nye ska få lite boost innan nästa säsong 😒
Lite samma känsla som med Daniel. Nu ville väl han kanske inte göra så stor grej av det?, men när det inte hinner komma från personen i fråga så känns det så fel.

Vilken mardrömsstart på helgen för Ferrari när det kommer till konstruktörsmästerskapet: Charles Leclerc slutade snabbast i förmiddagens FP1, men har tvingats byta batteri i bilen vilket innebär ett grid penalty på tio placeringar. :eek:

Det börjar dra ihop sig för säsongsavslutning! Kvalet i Abu Dhabi gick precis i mål. Observera att Charles Leclerc har ett grid penalty om tio placeringar och de båda Williams-förarna (Albon & Colapinto) har ett grid penalty om fem platser vardera.

1000007245.webp

Nico Hulkenberg har fått ett grid penalty på tre platser efter att ha genomfört en omkörning då han lämnade pit lane.

Då har röken efter årets sista race skingrats och vi säger grattis till Max Verstappen för vinsten i förar-VM och gratulerar även McLaren till vinsten i konstruktörs-VM! 🥰

Vilken otrolig säsong vi har bjudits på. För min egen del har topparna – speciellt det oförutsedda dubbelpodiumet i Interlagos för Alpine och George Russells vinster – varit åh så vackra, men dalarna avgrundsjupa. En stor ljuspunkt är att ingen har blivit allvarligt skadad eller värre utan har det varit frånvaro har det varit på grund av annan sjukdom. Jag är glad att få avsluta säsongen på ett fint vis, med att Gasly lyckas hålla Hulkenberg bakom sig och rädda sjätteplatsen I konstruktörs-VM vilken han och Esteban Ocon slitit hårt för. Dela gärna med er av era favoritögomblick av den gångna säsongen – vad kommer ni ta med er?

1000007416.webp

Det smärtar dock att säga adjö. Inom ramen för säsongen har vi redan fått ta adjö av Daniel Ricciardo och Logan Sargeant, men nu säger vi även – förhoppningsvis bara – på återseende till Valtteri Bottas, Zhou Guanyu, Franco Colapinto och Kevin Magnussen i nya, spännande roller. Silly season är ju inte på långa vägar över ännu och det man kanske främst undrar över är vad som kommer hända med Perez styrning efter en sett till hans kapacitet underväldigande säsong. Var säkra på att tråden inte kommer stagnera helt! Alla är naturligtvis välkomna att skriva och dela med sig av nyheter, tankar och funderingar.

Jag vill också passa på att tacka er som hängt i tråden för fina inlägg och respektfulla bemötanden, oavsett favoriter. Jag hänger i diverse F1-kretsar på sociala medier och det är verkligen inte alltid fallet, snarare tvärtom.

Glöm för guds skull inte att märka upp helgen 14-16/3 i era kalendrar – då drar 2025 års säsong igång på allvar med Albert Park och Australiens Grand Prix som värdar. ❤️

Scrollade på TikTok och kom över en video som ifrågasatte varför Jack Doohan har en plats på griden med Alpine 2025 med meningen, "What does he even bring?"

Jag förstår inte. Efter Jacks debut i Abu Dhabi då han var ett varv bakom med ett par andra bilar såg jag så många som ville slita av honom kontraktet och kasta ut honom till förmån för till exempel Paul Aron, som är nyligen kontrakterad till stallet som reservförare. Är det för att han varit reservförare i två år med Alpine som folk lever skithus nu, av ren glömska?

Jack har ju visat på god talang i övriga serier och ger man aldrig en rookie en chans får vi ju aldrig några nya förare. Han har varit lojal mot teamet, fungerar bra med Pierre Gasly hittills och har visat fina resultat i simulering, varför är han inte värd att få försöka? För Flavio har ju varit klar med att ett F1-stall inte kan styras av känslor och att om han inte skulle leva upp till förväntningarna så tar de in någon annan i Jacks ställe. Samma princip som i alla andra stall. "What does he bring?" Kan man väl fråga om samtliga rookies. 🤨

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 296
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025