Kan jag för övrigt få spy lite galla på några manliga motorsportfans idag? Män som försöker tala ned kvinnor för att de "uppskattar motorsport bara för att förarna ser bra ut", när de inte har en jäkla aning om vilken historia och relation till t.ex. F1 man som kvinna har. Många verkar – precis som jag – ha ärvt intresset från familjen och har följt sporten genom hela livet med massa fina minnen kopplade till denna bara för att få höra att de bara är ytliga "fans". Jag såg en TikTok med en svensk kvinna som introducerade sig själv, sitt favoritstall och favoritförare inom F1 och bad andra kvinnor att göra detsamma i kommentarerna.
Självklart kommer det en man – de vet aldrig när de är oönskade – och bara "Självklart att Lando är allas favorit". Eh? Varför får han inte vara omtyckt? Superduktig, kompetent förare med en riktig guld-personlighet i ett stall som många vill se lyckas utmana främst Red Bull. Ska man automatiskt välja bort honom om man tycker han ser bra ut också för att vara ett legitimt racingfan? Jag tror att det krävs mer än ett vackert ansikte för de allra flesta för att kasta sig in i en sport. Jag hade inga kvinnliga F1-fans omkring mig när jag växte upp, men är tacksam över att få vara en del i ett sammanhang där kvinnor är intresserade av regelverket, av det tekniska, av strategierna men även har favoritstall och förare nu. Men de bekanta jag har som vågar ha åsikter om det som sker inom motorsport blir oftast verbalt attackerade av män direkt de öppnar munnen, män som bara måste tala om för dem att de minsann är kvinnor.
Jag svär, kommer det en 06:a som ska försöka sätta åt mig så kommer jag äta upp honom till frukost. Nog för att jag varit förskonad än så länge.
Kan bara hålla med 100%! Så bra skrivet! Blir så trött på det. Plus dessutom: Man ser inte ens deras ansikten i bilarna?? VARFÖR skulle man vilja sitta TIMMAR varje helg och titta på sändningarna om det bara var för deras utseendes skull?? Haha det är så dumt!! Och som du säger, det är så trist att ju typ oavsett vem man gillar (sen kanske särskilt med vissa t.ex. Lando) så finns det risk att få höra just det där, och som du säger, ska man då behöva välja bort vissa bara för att bli tagen på allvar? Och så fascinerande att de inte kan tänka att man gillar sporten av samma anledning som de själva? Om de nu gillar sporten, varför skulle inte en kvinna kunna känna samma?
Kan också tycka att det är otroligt störigt när man berättar för en man att man gillar sporten och sen ska de typ förhöra en. Sen visar det sig att man kanske kan mer än dem (det är dock väldigt mycket jag inte kan, lär mig ofta från det du skriver @Monimaker ) för att de egentligen inte följer, utan istället följer nån annan motorsport-serie eller följde för länge sen. Liksom hallå, vore roligt att prata om det om man nu har det lite gemensamt men på lika villkor då, inte som nåt slags förhör! Och varför anta att de kan mer när de knappt ens följer…