Sv: Förmedling av hundköp
Jag är inte uppfödare, men det borde ju tas positivt tycker jag - att du hjälper honom sålla fram sunda, friska individer, och sen när du hittat lämplig kull kan han själv ta kontakt. Bara du talar om från början hur det är så.
Jag tog ju första kontakten åt pappa när han köpte sin senaste. Inte för han inte kunde själv så rent praktiskt, han hade decenniers erfarenhet av rasen, utan för han var ganska under isen efter att ha fått ta bort sin tidigare strax innan. Han ville ha en ny så snart som möjligt, men klarade helt enkelt inte själv ta tag i det så snart efter.
Jag ringde alltså och hörde mig för hos de som hade kullar, sa på en gång att jag ringde för pappas räkning och varför, berättade kort om honom och vad han sökte, och hade de lämplig så berättade jag mer om pappa och vad han kunde och ville och så, samt kollade hälsostatus på föräldrar etc, och om allt var grönt från båda håll så att säga (dvs uppfödaren tyckte pappa lät som en vettig köpare, och jag ansåg det var en vettig kull) så sa jag till uppfödaren att pappa skulle ringa, och pappa att jag hade pratat med dem, så det räckte om han klarade att pressa fram 'Hej det är XXX, min dotter har pratat med dig'.
Sen skötte han resten själv, dvs själv prata med uppfödaren, boka in att kika på valpen etc. Jag var iofs med och hämtade raringen, och jag får nyhetsbreven och fick uppdateringsmailen kring valpkullen, så uppf tyckte nog jag räknades som en halv valpköpare

(Troligen för jag redan på tfn sa att jag kunde se till så MH etc blev gjort, uppf ville det, pappa var lindrigt intresserad)
Det var ingen av de uppfödare jag talade med som tog illa upp eller något. Dock var det ju lite annan anledning än för din bror.