Förmånligaste medlems/kreditkort till matvarubutiker?

DarkInNight

Trådstartare
I dagsläget har vi Hemköps av gammal vana men nu vill jag uppgradera mig!
Vi använder kreditkortet till matinköp så ingen hög kreditgräns behövs, det brukar räcka med 5000.-

Vad är bäst? Vad har ni för kreditkort och varför har ni valt det? :bump:

Jag förstår nog inte frågan. Vad spelar det för roll med vilket kort man betalar? Potatisen kostar väl 11,95 oavsett vilket kort jag betalar med?

Jag har inget speciellt kreditkort just för mat.
Har Ullaredskort som kreditkort och Icakort för att få poäng/erbjudanden (bor granne med en Icabutik).

I dagsläget har vi Hemköps av gammal vana men nu vill jag uppgradera mig!
Vi använder kreditkortet till matinköp så ingen hög kreditgräns behövs, det brukar räcka med 5000.-

Vad är bäst? Vad har ni för kreditkort och varför har ni valt det? :bump:
Coop går ju hårt ut med att dom har högst återbäring. Kanske kan vara något?

Jag förstår nog inte frågan. Vad spelar det för roll med vilket kort man betalar? Potatisen kostar väl 11,95 oavsett vilket kort jag betalar med?

De olika korten har olika förmåner helt enkelt. Vissa kan man få tillbaka viss procent på det man handlar, och vissa har årsavgifter, andra inte etc

Jag har coops kort. Men vet inte om jag har ut så mkt av det längre , har inte läst villkoren sen de ändrade.
Handlar allra mest på ica, drar icakort för bonus och erbjudanden, men betalar med coop. Tidigare fick man ju poäng var man än handlade med coop så när jag flyttade "ifrån" coop-butiken så blev det att jag behöll det ändå.

Coops var bättre innan de ändrade om sin återbäring... Då handlade vi alltid där, både storhandling och småköp. Nu blir det Willys med deras kundrabatt vid storhandling och Coop vid småköp (eftersom det är det enda vi har här hemma på orten).

Jag har ett kort för matvaruaffärer (Statoil Mastercard, ingen årsavgift, pengar i handen vid utbetalning av bonus). Sedan drar jag medlemskortet för respektive affär jag handlar i. På det sättet får jag dubbelt upp, både förmånerna på ICA/Coop/Willys etc och återbäring oavsett var jag väljer att handla.

(info om kortet https://www.statoil.se/sv_SE/pg1334081382475/privat/extra/Vara-kort/StatoilMastercard.html)

De ger 1% i bonus om man tankar för mer än 1000 liter drivmedel varje år. Tyvärr gör vi ju det.
Så om vi handlar mat för 60´000 kr /år får vi 600 kr i bonus.
Drivmedel 30´000 / år blir 300 kr i bonus.
Men jag måste kolla upp hur Statoil ligger till i dieselpriser i jämförelse mot Bilia som vi annars brukar tanka på, tack för tips!

De ger 1% i bonus om man tankar för mer än 1000 liter drivmedel varje år. Tyvärr gör vi ju det.
Så om vi handlar mat för 60´000 kr /år får vi 600 kr i bonus.
Drivmedel 30´000 / år blir 300 kr i bonus.
Men jag måste kolla upp hur Statoil ligger till i dieselpriser i jämförelse mot Bilia som vi annars brukar tanka på, tack för tips!
Fast jag räknar ju ändå hem bonus på klubbkortet i respektive butik, beroende på hur deras kundklubbsprogram ser ut.

(jag tankar aldrig på det kortet)

Jag har tänkt en del på samma sak de senaste veckorna men inte kommit till skott.
Har Skodakortet, med 1 % rabatt (avdraget i kronor) på ALLT.

Jag har Coops kreditkort "betala efter", bl.a. för att vi brukade veckohandla där (nu blir det oftast Mathem). Med det kortet får man 2 poäng per krona för köp på Coop, 0,5 poäng per krona på allt annat. Kortet är gratis. Man får ingen återbäring i pengar men kan bl.a. ta ut poängen i presentkort på Polarn & Pyret vilket vi som har småbarn gillar.

Obs att faktureringen släpar något så man bör ha en kreditgräns på ca dubbla beloppet man gör av med per månad.

Jag bor precis bredvid ICA så jag har ICA-kort. Dessutom bor jag precis bredvid Statoil och jobbar på DHL Express så jag har bra rabatt på bränsle på Statoil-kortet. Dock har jag ticket-kort via jobbet, så mat betalar jag oftast med ticket-kortet, men jag drar ICA-kortet för bonusen.

Jag har börjat mer och mer att betala med Statoil-kortet för att få bonusen. Ska bli intressant att se hur mycket den höjs.

Jag har Coops kreditkort "betala efter", bl.a. för att vi brukade veckohandla där (nu blir det oftast Mathem). Med det kortet får man 2 poäng per krona för köp på Coop, 0,5 poäng per krona på allt annat. Kortet är gratis. Man får ingen återbäring i pengar men kan bl.a. ta ut poängen i presentkort på Polarn & Pyret vilket vi som har småbarn gillar.

Obs att faktureringen släpar något så man bör ha en kreditgräns på ca dubbla beloppet man gör av med per månad.
Man kan dock välja att ta ut återbäringen i form av 100kr, 300kr, 500kr, 1000kr rabatter, vilket jag tycker är bra. Och sen fördubblas ens poäng två gånger per år. :)

Tycker Coop har ett rätt så bra system med deras poäng och rabatter, men sen har det mest blivit coop eftersom vi har en coop butik där vi bor och sen ett coop forum nära hästen. Ica och Willys blir åt fel håll.

Min bank har ett kreditkort utan avgifter som ger 3% tillbaka pa alla matvaru affarer och all bensin/diesel, 2 % pa vissa andra varor och 1% pa allt annat. Suverant tyckte jag och har anvant det uteslutande, men nu laste jag om ett kort som ger max 5% och minst 3% pa allt man handlar. UTAN nagra avgifter pa kortet. Sa nu blir det till att lasa pa igen. :p

Jag har ett kreditkort för alla mina matvaruköp.
Det är från OKQ8 och kostar ingenting. Man får återbäring i form av presentkort eller kontanter.
Krediten kan man välja hur låg eller hur hög man vill. Man kan också föra över pengar till kortet så att man har en pott att ta av innan det börjar gå på kredit,
Jag för över en dumma varje månad, allt som jag handlar utöver det får jag en räkning på en gång per månad.
Man har även rätt till en betalningsfri månad per år, ifall man av någon anledning inte vill eller kan betala just den månaden - helt utan räntepåslag.

Handlar jag på Ica drar jag mitt bonuskort före köp, samma hos Coop.

Vi har också "betala efter". Innan hade vi "betala före", men eftersom vi aldrug handlar på coop längre så gav det inga poäng. Bra att veta att faktureringen släpar. Det här är första månaden som vi använder "betala efter" och jag hade nog räknat med att första fakturan skulle komma nu i dagarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV