N

naira

Som alla vet och gääärna vill berätta att dom vet kommer formen bakifrån. Bakbenen aktiveras-ryggen höjs och en tjusig krök kommer på nacken.
Nu är jag inte ute efter att bli påhoppad så ni som tror det behöver inte svara. Jag vill veta VARFÖR bär hästen bättre när den går så här? Jag har många gånger tänkt efter ett, i mina ögon, lyckat dressyrpass: Tyckte hästen det var lyckat? Tyckte hästen att det var skönt att jag red så bra att hästen fick gå i en riktig form?

:o Dumma frågor kanske, men jag vill veta nu! Varför bär den bättre? :confused: :confused:

Sv: Form?

Om hästen ser nöjd ut borde den väl vara nöjd. Tror det är svårt att genomföra ett lyckat dressyrpass med en missnöjd häst. Gå hästen i balans och är harmonisk så vet jag inte hur det annars ska tolkas?
Jag tror absolut den är mer nöjd med det än att gå obalanserad med en ryttare som inte heller håller balansen etc. Sedan är ju frågan, vad är ett lyckat dressyrpass för dig eftersom du ens ställer frågan?
Eller missförstod jag frågan?
U

Halloj!
MYCKET intressant fråga tycker jag! En sänkt rygg (dvs inte korrekt form) får kotorna att tryckas ihop och det gör att hästen till slut får ryggproblem. Du sitter då på själva ryggraden och inte på filéerna ovan (som heller inte byggs upp av ett arbete med sänkt rygg). Det är dessutom väldigt svårt för en häst med sänkt rygg att använda hela kroppen för att genomföra ett steg vilket ger förslitningar och överbelastning på de ställen som KAN röra sig. Prova att svanka ordentligt själv och se hur osmidigt och stelt det blir, längre period gör att man får ordentligt ont i ryggen. Tänk dig en tennisspelare som ska ta emot en serve - har du sett det någon gång? EN sådan ställning gör det lätt och smidigt att flytta sig åt vilket håll som helst i vilken fart som helst utan att kroppen tar stryk. En häst som inte heller arbetar med ryggen och jobbar med bakbenen blir lätt framtung och då blir belastningen på frambenen enorm (den har redan som "oriden" 65-75% av vikten fram - lägg därefter till människans tyngd).
En häst som är i god form med bärande rygg och som är lösgjord i bogpartiet blir smidig och vändbar och bär ryttaren på ett för hästen ergonomiskt sätt.
Jag tror en häst i en korrekt (men fri - inte ihoptryckt av drag i munnen) form som den själv sökt sig till finner att balansen och arbetsställningen är behaglig. Man kan se på unghästar att de söker sig till olika former i början och snart hittar rätt, om man själv sitter i balans och låter hästen finna "sin" form. Alla hästar är ju byggda olika så de kommer att se lite olika ut i sin "korrekta" form, men grunden i allt är att de lägger mer tryck på bakbenen och arbetar med ryggen.

Hästen bär med musklerna istället för lederna och håller således längre.

Det bör man tänka på själv också. När du bär hem matkassar, se till att böja armarna en aning, då bär du med musklerna istället för att låta lederna ta all tyngt, jobbigt, men du blir snabbt starkare och spar dina leder. Även när du går så sparar du höfter och knän om du vinklar dig en aning mer.

Första steget till en bra form är att hästen är på tygeln, dvs är fysiskt och psykiskt avspänd. Hamnar man där så är ju hästen nöjd.

Om hästen ser nöjd ut borde den väl vara nöjd. Tror det är svårt att genomföra ett lyckat dressyrpass med en missnöjd häst. Gå hästen i balans och är harmonisk så vet jag inte hur det annars ska tolkas?
Jag tror absolut den är mer nöjd med det än att gå obalanserad med en ryttare som inte heller håller balansen etc. Sedan är ju frågan, vad är ett lyckat dressyrpass för dig eftersom du ens ställer frågan?
Eller missförstod jag frågan?
U

Hur ser man om hästen är nöjd då?
Ett lyckat dressyrpass för mej är när hästen går i en fri form där jag knappt har något i munnen, när jag har suttit riktigt snyggt och ridit hästen till den formen. Typ. :p

Halloj!
Du sitter då på själva ryggraden och inte på filéerna ovan (som heller inte byggs upp av ett arbete med sänkt rygg). Det är dessutom väldigt svårt för en häst med sänkt rygg att använda hela kroppen för att genomföra ett steg vilket ger förslitningar och överbelastning på de ställen som KAN röra sig.

Tack för intressant läsning till att börja med :idea:

Men orkar hästen verkligen bära sej om den inte har dessa filéer? Om den inte har det så finns det ju bara ryggraden kvar att sitta på, eller? :confused:

Hästen bär med musklerna istället för lederna och håller således längre.

Det bör man tänka på själv också. När du bär hem matkassar, se till att böja armarna en aning, då bär du med musklerna istället för att låta lederna ta all tyngt, jobbigt, men du blir snabbt starkare och spar dina leder. Även när du går så sparar du höfter och knän om du vinklar dig en aning mer.

Första steget till en bra form är att hästen är på tygeln, dvs är fysiskt och psykiskt avspänd. Hamnar man där så är ju hästen nöjd.

Då tänker jag såhär: när jag lyfter mina matkassar i början orkar jag inte mer än fem-tio steg. Då måste det ju vara liknande för hästen om den inte har några ryggmuskler. Hur länge orkar en häst utan ryggmuskler gå i korrekt form, om den nu kan det alls?

Orkar du inte mer än 10-15 steg har du för tunga kassar. På samma sätt måste man bygga upp hästen gradvis. Ju tyngre kassar = destå mer samling. En otränad häst rider man inte samlat mer än korta bitar i taget, och så jobbar man hela tiden. Även en häst utbildad i LA får stärka sig när man börjar träna mot MSV, dvs tyngre kassar!

Senast ändrad:

Orkar du inte mer än 10-15 steg har du för tunga kassar. På samma sätt måste man bygga upp hästen gradvis. Ju tyngre kassar = destå mer samling. En otränad häst rider man inte samlat mer än korta bitar i taget, och så jobbar man hela tiden. Även en häst utbildad i LA får stärka sig när man börjar träna mot MSV, dvs tyngre kassar!

Aha! :idea: Så för tung kasse = för tung ryttare?

Aha! :idea: Så för tung kasse = för tung ryttare?

Nej, för tung kasse = för mycket samling.

Bär du för tungt för att orka ha böjda armar, men fixar det med raka armar sliter du på dina leder. Samma sak gör hästen om du kräver mer samling än den orkar, då tar lederna stryk ändå. Många pauser på otränade hästar eller hästar som ska stärka sig.

Hur ser man om hästen är nöjd då?
Ett lyckat dressyrpass för mej är när hästen går i en fri form där jag knappt har något i munnen, när jag har suttit riktigt snyggt och ridit hästen till den formen. Typ. :p

Jag tror du märker ganska snabbt om hästen är missnöjd eller nöjd ;).
En nöjd häst arbetar gärna och harmoniskt och en missnöjd försöker slippa jobba.
U

Lite muskler har ju hästen alltid, det är ju precis som på oss människor. Men det handlar ju om att få hästen att träna rätt muskler så den kan hålla sig hel och frisk i många år.
Om man rider en häst i en annan form än den som vi strävar efter, kna den sätta fel muskler, och belasta skelettet och lederna onödigt mycket och få skador. Precis som på oss människor.
En promenad kan vara bekväm med en välpackad ryggsäck som är anpassad efter din rygg, men en dåligt packar ryggsäck som inte fördelar vikten är inget vidare roligt att gå med. Skulle du dessutom vara otränad skulle ryggen ta mer stryk än om du är tränad.
U

Samtidigt som det är så att en häst som under en längre tid eller kanske aldrig har arbetat korrekt tycker att det är jobbigt när den den väl måste komma till arbete, bära sig osv.
Om du själv är otränad är det inte speciellt bekvämt att börja träna eftersom du saknar styrka.

Tack söta för alla svar :D Jag med mina funderingar.. Fortsätt gärna skriva era tankar om detta! :idea:

Förstod inte riktigt vad frågan var? :confused: Men svarar iaf så som jag uppfattat det hela.

Jag tänker att en häst som går i rätt form är nöjd av bara det. För att hästen ska gå i form måste den ju vara (eller ska helst vara) lösgjord både fysiskt och psykiskt. Detta medför bla att den är lydig för skänkel, handen och sitsen. Alltså kan ryttaren använda mindre och finare hjälper och oftast mer samstämda = mindre onödigt obehag för hästen. Dessutom så sitter ryttaren i balans och det är ju rätt självklart att det är skönare för hästen. Även hästen själv är ju i balans och det måste kännas mycket skönare och tryggare än att springa runt på bogarna med en ryttare som sitter på skelettet.

Min tränare gjorde en bra jämförelse. Om någon håller runt din midja/revben (kommer inte ihåg var riktigt, men någonstans där) med ett mjukt stöd och styr dig lugnt och fint åt det håll ni ska. Sen släpper personen. Då känns det väldigt äckligt och obehagligt! Precis så tänker jag att det ska vara för hästen när den går i form. När den är i form så får den det där behagliga stödet av ryttarens överskänklar. När hästen inte går i form så blir det istället som när personen släppte greppet om dig. Du blir osäker på vart du ska och känner dig otrygg och orolig.

Så för mig blir den självklara slutsatsen av det här att även hästen finner nöje i att gå i form. För den vet ju trots allt inte om att den slipper förslitningar på frambenen osv om den går i form.

Man måste ju ta i beaktande att hästen inte är gjord för att ha en tyngd (oss ryttare) på ryggen. Därför måste hästen jobba i rätt form för att orka bära upp både sig själv OCH oss ryttare.:D
jumanji

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!