C

Cecely

Jag kan tänka mig att detta är ett uttjatat ämne, men jag känner att jag bara sitter som ett frågetecken numera.
Jag behöver få lite klarhet.

Enligt mig är detta rätt form
Hästen har flyttat bak tyngdpunkten och den bär sig och ryttaren.
devaud-bach01.jpg

Detta är helt fel....eller?
Dressage-Ad3.jpg

Och i passage trampar ju inte hästen under sig, de bär bara...
Men vill man inte flytta tillbaka tyngpunken?
Passage.jpeg

Please, jag fattar ingenting, vad är målet?
Hur ska det se ut?

Sv: Form

hästens form är väl beroende av utbildningsståndpunkt OCH vilken rörelse man utför. Jag undrar hur en ökad trav skulle se ut i piaff-form ? :confused: :confused:

ja men om du jämför med denna bilden på briar, i hans form ser man mer bärkraft än skjutkraft som förra bilden visade i trav...

briar-stor.jpg

Rätt form handlar ju om att hästen ska arbeta på ett ergonomiskt sätt och att den snabbt och enkelt ska kunna göra det ryttaren ber den om. Det kan hästen bara göra om den är i balans. Och för att kunna vara i balans även med en ryttare på ryggen måste hästen flytta bak tyngdpunkten. När hästen balanserar upp sig själv och ryttaren på ett bra och ergonomiskt sätt får man "automatiskt" rätt form, att hästen går med nacken som högsta punkt, genom tyngdförflyttningen bakåt så minskar vinklarna i bakbenenslederna, ryggen rundas. Det är detta som är rätt form.

Sedan finns det olika samlingsgrader i formen och det är här som piaffen och passagen och liknande kommer in i bilden. Piaffen är den högsta graden av samling, passagen är även den en mycket samlad rörelse (när den är rätt utförd). I dessa två rörelser kan man verkligen se att hästen lägger över sin vikt bakåt. Men bara för att hästen inte bär upp vikten lika extremt på bakdelen i (till exempel) den ökade traven betyder inte det att den inte går i rätt form. För att hästen ska kunna länga steget måste man minska samlingsgraden. Man brukar säga att hästens möjliga steglängd med frambenen får man genom att dra en tänkt linje från hästens nos till marken, i samma vinkel som noslinjen. Eftersom frambenen tar längre steg, tar även bakbenen längre steg. Bakbenen kan inte ta så långa steg när hästen är extremt samlad. Därför betyder ökad trav en lägre samlingsgrad (än piaff) men den kan fortfarande gå i rätt form, alltså nacken som högsta punkt och tyngdpunkten förskjuten bakåt trots att den inte är lika extremt förskjuten bakåt som i piaffen. Men man måste komma ihåg; bara för att hästen tar långa steg så behöver det inte betyda att den inte har flyttat tyngdpunkten bakåt likväl som att korta steg inte behöver betyda att den har flyttat tyngdpunkten bakåt.

I det ergonomiska ligger även att hästen arbetar med rätt muskelgrupper. De muskelgrupper man vill ska arbeta är i stora drag bukmusklerna (de "drar in rumpan"under hästen och hjälper på så sätt till att förflytta tyngdpunkten bakåt), ryggmusklerna (som lyfter upp ryttaren ifrån ryggraden) och nackmusklerna (som samarbetar med ryggmusklerna för att lyfta upp ryttaren från ryggraden och som "stabiliserar upp" huvudet så att kommunikationen mellan häst och ryttare via bettet blir mer precist). Detta leder till att alla muskler i "muskelkedjan" från bakhoven till nacken måste arbeta. Är det någon muskel som inte gör det bärs ryttaren inte upp på ett optimalt sätt eller så fungerar inte kommunikationen som den ska. Idag är det mycket vanligt att hästarna "knäcker av i nacken", alltså att inte de översta nackmusklerna arbetar. Det hästen ofta gör när den knäcker av i nacken är att den istället för att låta huvudet hållas upp av nacken så drar den in nosen med hjälp av musklerna på framsidan av halsen. I princip alltid när hästen går med nosen bakom lodlinjen använder den musklerna på framsidan av halsen och arbetar inte med nackmusklerna. Detta medför att kommunikationen inte fungerar lika bra mellan ryttare och häst via bettet. Ett sätt som man i princip alltid kan se om hästen inte går korrekt i form är att se om den går bakom lodlinjen med nosen, gör den det så är hästen inte i en korrekt form.

Hoppas att detta inte är en allt för virrig förklaring, om det är det så är det bara att säga till så ska jag försöka göra det bättre.

/Sara

Du tänker lite för låst. Formen är hästens arbetsställning. Den ser alltså olika ut beroende på individ, utvecklingsnivå, dagens arbete och gren.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar