Form på het häst?

Ebblin02

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen skaffat en ny häst. Hon är ganska het och känslig. Min förra häst var mer "normal" pigg. På honom använde jag energi från skänkeln för att driva den framåt mot handen och på så sätt få honom i form. Min nya går mest på tygeln vilket jag inte vill. Jag vill ha form lixom. Någon som har erfarenhet och tips?

Hej! Jag har nyligen skaffat en ny häst. Hon är ganska het och känslig. Min förra häst var mer "normal" pigg. På honom använde jag energi från skänkeln för att driva den framåt mot handen och på så sätt få honom i form. Min nya går mest på tygeln vilket jag inte vill. Jag vill ha form lixom. Någon som har erfarenhet och tips?

"På tygeln" brukar betyda med eftergift, varför vill du inte att hästen ska gå med det?

Om hästen lägger sig i handen och hamnar i framvikt behöver du hjälpa den med balansen, och lära den hur den ska bära sig bättre och använda sin kropp så att den inte överbelastar frambenen.

Halvhalter, tempoväxlingar (framförallt att lära den att trava långsamt, utan att ligga på i handen), och noga med att lätta av i handen när du kan, så lär du hästen att balansera sig bättre.

Menar du att hästen knäpper av?
Även en het och känslig häst måste ridas. Många tror att man inte "behöver" ha ben på dessa hästar bara för dom redan är så på men som sagt behöver även dessa ridas för att kunna jobba i rätt form. Ta hjälp av en bra tränare direkt så ni får bästa möjliga hjälp av ngn som ser dig i verkligheten och kan hjälpa på plats. Lycka till med nya hästen!

Förstår inte riktigt heller vad du menar. Lägger sig hästen i handen och blir tung, eller knäpper den av och går in bakom hand så att du inte få kontakt?

Den ska acceptera hjälperna. Om den bara ångar runt måste du sänka stressnivån så att den kan ta hjälperna rätt. Även heta hästar ska ridas med skänkel. Men hur du lär in beror på vart problemet är. Är den svag så den tappar balansen och ramlar iväg framåt, är den olydig, förstår den inte... Har du tränare som ser er på plats?

Menar du att hästen knäpper av?
Även en het och känslig häst måste ridas. Många tror att man inte "behöver" ha ben på dessa hästar bara för dom redan är så på men som sagt behöver även dessa ridas för att kunna jobba i rätt form. Ta hjälp av en bra tränare direkt så ni får bästa möjliga hjälp av ngn som ser dig i verkligheten och kan hjälpa på plats. Lycka till med nya hästen!
Tack för tipsen! Hon är väldigt känslig, en sån som man nuddar med tån och hon gärna fattar galopp där på direkten. Brukar i början av passet låta henne gå på i sitt tempo och sedan så försöker jag få tillbaka henne och då kan jag ge stöd med skänkeln. Hon har lite dåligt med muskler så vi försöker bygga de nu då hon gärna springer för att hon inte orkar. Kan nog bli bättre med lite muskler tänker jag?:)

Förstår inte riktigt heller vad du menar. Lägger sig hästen i handen och blir tung, eller knäpper den av och går in bakom hand så att du inte få kontakt?

Den ska acceptera hjälperna. Om den bara ångar runt måste du sänka stressnivån så att den kan ta hjälperna rätt. Även heta hästar ska ridas med skänkel. Men hur du lär in beror på vart problemet är. Är den svag så den tappar balansen och ramlar iväg framåt, är den olydig, förstår den inte... Har du tränare som ser er på plats?
Som jag svarade på kommentaren ovan så skjuter hon iväg direkt hon får chansen. Har köpt henne nu när hon är ur kondition så hon springer gärna på för att hon inte orkar bära sig. Om jag sluter skänkeln om så blir hon lätt frustrerad och vill gärna gå på. Ibland lägger hon sig och blir tung i hand och ibland knäpper hon bara av. Hon är super trevlig att rida för det mesta men jag behöver lite tips av erfarna som vet hur jag kan rida för att få det där lilla extra. Hon har stått hos oss i en vecka så har inte hunnit träna för tränare än men vi ska börja träna för tränare om 2-3 veckor. Ville bara ha lite tips nu tillfälligt innan jag har tränare som kan hjälpa mig. Tror mest att det är muskler som behövs för att hon ska sätta under sig och jobba bakifrån dock.

"På tygeln" brukar betyda med eftergift, varför vill du inte att hästen ska gå med det?

Om hästen lägger sig i handen och hamnar i framvikt behöver du hjälpa den med balansen, och lära den hur den ska bära sig bättre och använda sin kropp så att den inte överbelastar frambenen.

Halvhalter, tempoväxlingar (framförallt att lära den att trava långsamt, utan att ligga på i handen), och noga med att lätta av i handen när du kan, så lär du hästen att balansera sig bättre.
Tack för tipsen i slutet! Kul med tips. Så som jag blivit lärd av tränare så är begreppet att gå på tygeln samma som att bara böja nacken och inte ha någon bakdrift. Jag har fått lära mig att form är energi bakåt och fram och att gå på tygeln bara är energi som gör att nacken kröker sig. Alltså inte rygg och bak jobb. Haha har lite svårt att förklara men hoppas jag förklarade någorlunda haha ;) har du konkreta tips på hur jag kan hjälpa med balansen? Ska skaffa tränare på 2-3 v så behöver tillfälliga tips;)

Varför vill du inte att hästen ska gå i form? :confused:
Nu har det blivit ett missförstånd tror jag. Det är just det jag vill. Jag vill inte ha hästen på tygeln. Jag vill att hon ska jobba med rygg och rumpa/bak och inge bara kröka nacken och riskera att hamna i framvikt. Problemet jag har är alltså att hon är så pass känslig att jag inte kan driva med skänkeln och rama in för att få drift bakifrån utan att det blir som att jag bara måste hålla i energi och inte ge något eller hur jag ska förklara

Nu har det blivit ett missförstånd tror jag. Det är just det jag vill. Jag vill inte ha hästen på tygeln. Jag vill att hon ska jobba med rygg och rumpa/bak och inge bara kröka nacken och riskera att hamna i framvikt. Problemet jag har är alltså att hon är så pass känslig att jag inte kan driva med skänkeln och rama in för att få drift bakifrån utan att det blir som att jag bara måste hålla i energi och inte ge något eller hur jag ska förklara
Problemet är nog att du använder begreppet "på tygeln" annorlunda mot vad de flesta gör.
Ett bra sätt att träna en het och känslig häst att acceptera skänkeln är att använda den sidförande. När hästen springer på kan du t ex lägga mot inner skänkel försiktigt och flytta sidvärts. Då får du ner farten och hästen lär sig acceptera skänkeln.

På tygeln betyder just att de arbetar korrekt i hela kroppen och med eftergift. :)
Form kan betyda vad som helst i förhållande till att vara på tygeln eller ej(vilket man vill att de är). Form kan variera. Öppen, låg, rund, hög etc.

Som jag svarade på kommentaren ovan så skjuter hon iväg direkt hon får chansen. Har köpt henne nu när hon är ur kondition så hon springer gärna på för att hon inte orkar bära sig. Om jag sluter skänkeln om så blir hon lätt frustrerad och vill gärna gå på. Ibland lägger hon sig och blir tung i hand och ibland knäpper hon bara av. Hon är super trevlig att rida för det mesta men jag behöver lite tips av erfarna som vet hur jag kan rida för att få det där lilla extra. Hon har stått hos oss i en vecka så har inte hunnit träna för tränare än men vi ska börja träna för tränare om 2-3 veckor. Ville bara ha lite tips nu tillfälligt innan jag har tränare som kan hjälpa mig. Tror mest att det är muskler som behövs för att hon ska sätta under sig och jobba bakifrån dock.

Rid övergångar och tempoväxlingar tills en tränare sett er isf tycker jag. Börja skritt-halt-skritt-halt, lång steg-korta steg-långa steg, tills hon gör det lugnt och fint. Sedan trav-skritt-trav-skritt. Små hjälper, beröm där det blir rätt, kommentera inte om hon stressar utan rid takten lugnt.

Har ni bara haft den en vecka så kan hon ju vara stressad och orolig över flytt och ny ryttare. Gör saker som hon kan så att du kan berömma och göra ridningen positiv. Är den stressad ska du inte krångla till det för den, utan lugnt och förutsägbart hela tiden. Är den inte trygg och lugn i trav kommer den inte vara det i galopp heller.

Du har nog missförstått begreppen en del. Det är "på tygeln" man vill att en häst ska vara. Det är då de arbetar korrekt. :)

'Omvända' halvhalter tycker jag är bra på heta hästar, du ger en mjuk kvick skänkel först och sen förhållning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/På_tygeln
En häst som går på tygeln rör sig samlat och "trampar under sig". Den böjer samtidigt på nacken och söker stöd via tygeln i ryttarens hand. Detta gör att hästen blir mer fokuserad och mer uppmärksam på ryttarens signaler. För att få en häst på tygeln måste ryttaren först få hästen att tänka framåt så att den kan sträcka nackbandet (det supraspinosa ligamentet), som går från nacke till manke. Man kallar detta för att man har hästen "framför skänkeln". Därefter rider man med en stadig och följsam hand (tyglarna) så att hästen kan ta stöd på bettet. I rätt form (hållning) går hästen korrekt på tygeln bland annat då stödet mellan ryttarens hand och hästens mun känns stabilt och hästen går med mungipan i lodlinjen genom ögat samt att ryttaren även har kontroll över tempo och riktning. Att hästen går på tygeln är en förutsättning för dressyr och även nödvändigt för många moment inom andra grenar av ridsporten. En regel som brukar tillämpas är att vanlig skolridning övergår i dressyr när hästen går på tygeln.

Citerar lite rakt av från wikipedia. Här någonstans i texten tror jag du hittar det många anser att "på tygeln" betyder som ord. Även om säkert exakt beskrivning skiljer sig lite från den ena till den andra och det säkert finns saker i texten folk (och jag) kan argumentera mot.

Tror det du menar när du säger på tygeln heter typ "knäpper av" i många andras vokabulär.

Sedan kanske @fio har rätt med en betydelseglidning, att så många använder det för böja på nacken att vissa vill använda andra ord för det som är "på tygeln". Men här är i alla fall en lite äldre ryttares syn på saken:

"Det tog kanske lång tid men efter 15-20 års intensiv ridning under många av världens kanske skickligaste lärare, tränare och ryttare började jag ana vad Henri menade. Jag började upptäcka hur det kändes när en häst under rörelse var korrekt på hjälperna och rörde sig i rätt balans. Jag började känna den skillnad som uppstår när i rörelsen hästen går bakom hand eller går korrekt på tygeln. Det känns i svikten på steget, i balansen när hästen går i korrekt piaff och det skiljer sig väsentligt när den rör sig på det sätt som i dag kallas piaff. Alla rörelser känns som om man satt på en ubåt under stigning. Man känner i kroppen, i handen att hästen även mentalt "spelar med". Hästens andhämtning blir avspänd, tydlig och taktfast. Allt blir musik och dans. Detta gäller både vid ridning på släta marken och vid ridning mot och över hinder."

http://www.jakobslund.se/dadde/ridkonst.htm

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama