Form på denna häst?

Sv: Form på denna häst?

På den sista travbilden tyckte jag det såg mycket trevligare ut. Den hade du ju inte lagt ut från början :p (nackdelen med att bara se bilder, man får inte helheten av ekipaget).

Om du tränar på med grunderna - avslappning, BÖJNING (och inte låta hästen fuska med den vilket är lätt hänt) öppna/sluta/piruetter i skritt så kommer hästen muskla sej. När den musklat sej tillräckligt kommer du i princip bara behöva sträcka upp dej eller inte ens det för att hästen ska börja samla sej. Om DU försöker plocka upp formen på hästen är det dömt att skapa spänningar, men det du kan göra för att undvika de långa frambensstegen är att förhålla ett framben i taget med hjälp av en snabb (men tydlig) kramning när hästen har den sidas framben i luften. Det brukar korta upp frambenssteget och ge bakdelen lite bättre chans att hänga med.

Om du tittar på formen ni har på sista travbilden så är det bara att lägga det på minnet och sträva efter den formen och avslappningen längre sträckor och efetrhand ännu lite mer undervinkling :)

Ah - tillägg!
När jag tittade på sista bilden igen så slog det mej att om du gör en halvhalt i det läget och sätter del lite i "belastningssits" bör du få bakdelen mer under hästen. Egentligen samma sak där, att du bromsar upp framdelen lite med halvhalten men driver bakdelen inunder hästen. Förutsatt att du tror den är stark nog.
För den går i mycket trevlig fom men går inte under tyngdpunkten med bakbenen.

dom två första bilderna har inget med samling att göra, går alldlles för fort och hästen låser fast sig och är oböjlig. Den sista bilden är trevlig, baken är igång.
Plus till ryttaren som sitter i sin hästs balans och inte bakom som de flesta gör.

Djurjouren skrev:
.
Plus till ryttaren som sitter i sin hästs balans och inte bakom som de flesta gör.

Hmm... Om ryttaren sitter i balans med hästen så säger du emot dej själv lite där, eftersomdu tycker att hästen är bra igång bak på den sista bilden men ryttaren lutar sej framåt? Om den burit sin ryttare borde inte ryttaren vara upprätt eller liite bakåtlutad då?

Snälla förklara, för nu blev jag mycket fundersam.

/Totola (som alltid får tänka på att sträcka upp överkroppen i traven)

Åhh, tack! Då vet man att man är på rätt våg åtminstånne!=)

Ska försöka tänka på det där med frambenen nästa gång!=)

Hmmm... Jo om sisådär en två år eller så så orkar denna häst bära en ryttare som sitter upprätt, men fram tills dess så sitter denna ryttare bäst så som hon gör på bilderna. Dvs hon sitter i samma balanspunkt som sin häst och i detta fallet är balanspunkten långt fram. Det är där den är på oskolade hästar.
att sitta upprätt eller ännu värre att luta sig bakåt flyttar balanspunkten ännu längre fram.

Håller med djurjouren + i taket :eek: Det är en mycket fin häst du har även om den kunde vinklat sig mer bak , men ni är helt klart på rätt väg och det är roligt att se :)

Jag håller med om att det är bättre att sitta "i balans" med hästen, men jag tror att många överdriver det lite mycket med tanke på att man också med sitsen ska kunna "plocka upp" hästen bitvis. Hur ska hästen kunna vinkla under sej bak om inte ryttarens sits/balans ber om det?
Det jag inte heller förstår är att det skulle behöva ta ca 2 år för att ens kunna sitta upprätt och behålla balanspunkten. Hästar musklar sej ganska snabbt.. Mer en fråga om utbildning? Av ryttaren?

Poängen var inte så mycket det som din kommentar om att bakkärran var bra igång, alltid svårt att tolka såna kommentarer men min hjärna sa emot lite eftersom många misstolkar samling med att hästen är aktiv bak. Och hästen hade vinklat under sej betydligt mer på sista bilden, men tyvärr bar den inte så mycket vikt bak. Vad syftade du på?

Självlart ska man kunna plocka upp en häst bitvis med sitsen, men om man gör det innan hästen är redo för det, dvs att muskler, leder brosk och balansinne är välförberedda på det så skrämmer man hästen och lär den att samling är obehagligt.

Jag själv är tex. väldigt bra på att få hästar att samla sig för mkt och för tidigt....
Bieffekterna av det är inte goda.
Helt rätt att hästar musklar sig snabbt, dock går det inte lika snabbt med de övriga bitarna.

Hm..Misstolkar samling med att hästen är aktiv bak? Förstår faktiskt inte vad du menar?
Vad är samling för dig?
Ja, den sista bilden hade lite vinklade bakben, dvs den samlade sig.Och det är väl?!?! självklart att den inte kan bära så mkt vikt bak så oskolad som den är. Det tar som sagt var ett par år innan den kan bära nån vikt bak.
De två första bilderna visade total osamling.

Vill bara säga att jagblir GLAD av dina bilder, särskilt de första två.

Inget knyckel och som djurjouren säger du är _i_ din hästs balans.

Det ser ut som du måste stå på tå i stigbyglarna, korta dem et thål och se om du känner dig mindre omkringvispad.

På andra bilden så går du en liten aning före med inner axel.
Prova att hålla tillbaka den i höger volt så hittar hästen bättre sin rudning.

I toppen på varje "rid lätt" så låtsas du att det finns en vägg som du trycker dina händer framåt mot. ( flytta dem inte utan bara låtsas och ta i med magen som om du skulle hosta)
Då balaserar du dig och hästen så att hon blir långasammare fram och hinner ikapp med bakbenen.

Men återigen - Jag blir glad!!!

En till fråga: 2 år från vilket utgångsläge? En helt oskolad, en häst som är felmusklad/felinlärd eller en häst som redan börjat utbildas med samling som mål? (som t ex redan lärt sej sökning och avslappning) eller pratar vi om ryttaren också?

Jo, det du skrev var ju i stil med att den är aktiverad i bakbenen, med aktiverad, menar du då att den börjat vinkla under sej? Den "aktiveringen" bör ju kunna komma från en så enkel sak som at hästen börjar hitta sin balans och avslappning, för den här aktiveringen är ju inte riktig samling iom att hästen inte kliver under tyngdpunkten.
Det jag menade med att "aktivering av bakdelen" kan misstolkas är att vissa menar att hästarna bör kliva på ordentligt med bakbenen och vara just "aktiv" medans andra menar att hästen BÄR sin ryttare ordentligt. Eftersom jag inte tyckte att hästen gjorde någondera på just den bilden så blev jag förvirrad. Mer den bärande faktirn isåfall, men jag skulle snarare säga att bilden ser harmonisk ut och ser ut att vara på rätt väg men att hästen är rätt bogtung fortfarande (mer än vad den behöver vara på en såpass "bra" bild, tycker den verkade lite mer bogtung än på de andra bilderna).

Tänk egentligen vad olika man ser och vad olika man vill ha.

Jag gillar dina första två bilder då jag ser en harmomisk överlinje. En rätt jämn både bakifrån och framåt- jag ser en durchlassigheit.

Den är inte hundra % i sin takt, ( men så mycket bättre än de flesta) Den är ngt före med bakbenet i marken. Detta tillsammans med den lyfta svansen för mig att ana en spänning i hästens rygg.
Att då som du sitta i en remontsits ÄR mycket bra. Man kan inte bara be om att hästen skall kmma upp med ryggen - man måste ochså _släppa upp_ ryggen, och då är en remontsits idealisk. Du kanske hamnar där för att du instinktivt känenr att ni har bäst balans där...:)

Om du nu rider the "AR way" att få hästen att ta kortare steg genom att hålla tillbaka frambenen så får du resultat enligt bild 3, vilken enligt mig är en sämre bild, eftersom den tappat sin fina överlinje. Den har inte längre samma sug framåt från bakdelen.

När jag först tittade på bilden tyckte jag att det såg ut som om du höll på att sakta av. Den bilden är ju tagen i en annan fas än de andra bilderna, så inte helt jämförbar, men jag tycker hästen står emot - istället för samlar sig.

Vad som är intressant tycker jag är, var hästens bakben är _när det är belastat_
På de första två bilderna lyfter hästen bakbenet så fort de kommer bakom hans egen bakdel. På en sista bilden kommer hästen inte latt yfta på sitt bakben förrän det är ganska långt bakom bakdelen = motsatsen till samling.

En förutsättning för samling - att bära bakifrån- är ju att bakdelen är under hästen - och inte bakom.

jag kanske bara förvirrar dig med mina kommentarer eftersom jag inte är AR -ryttare...?

Jag föredrar att hitta takten och balansen i den form som hästen går i på de första två bilderna. Genom den övning jag beskrev tidigare vinklar du om bäckenet på hästen så att han blir ren i takten.
I och med att bäckenet vinklas om så blir bakbenet lite snabbare. Hästen kommer då hamna i en bättre balans och hans takt kommer att bli långsammare, men han kommer fortfarande att var aktiv i sin bakdel.

Med den andra metoden bromsar man bara hästen. Man lär den hålla emot sin sin framdel, iställt för att balansera sig bakifrån.

( har jag förstört allting för dig nu?)

Jag tittade ltie på bilderna igen och förstår precis vad du menar. På just sissta bilden ser inte överlinjen lika bra ut som på de första.

Jag ska försöka med övningen nästa gång å se hur det går!=)

Sen det här med min sits, jag försökte tänka lite på hur den upplevs och det kan nog vara så att hon sätter mig där faktiskt, ibland tappar jag antagligen balansen där och trillar över men jag har sett det med en annan ryttare också faktiskt.

Tack för alla komentarer!

Tycker ni ser trevliga och avslappnade ut ihop, men du bör korta dina läder. Din balans tillåter inte den längden på läderna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama