jag tycker att det är en mycket intressant debatt! visst kan hon väl ha rätt i att de akademiska principerna kanske inte leder till toppen. som bekant så vill man på tävlingsbanan ha så mycket bensprattel som möjligt och mycket energgi och utstrålning i en hög fart. detta går tycker jag ofta ut över hästens form och avslappning. jag tycker det är fel att rida hästen i en skadlig form bara för att få höga poäng, men det är varje ryttares eget beslut.
visst kan man fråga sig hur bra form en häst kan ha i tölt, och hur avslappnad och lösgjord kan den egentligenm vara när den inte svingar med ryggen? på den punkten tycker jag att hon kan ha rätt i att hög tävlingsridning och Ar inte riktigt går ihop.
däremot så tycker jag att det är väldigt fel att säga att hästen skall ridas med sänkt rygg i tölt och att AR skulle förstöra tölt och pass. min femgångare har fått mycket BÄTTRE pass sen jag börjat träna honom enligt AR. och hans aktion har blivit mycket bättre sen han lärt sig att sätta sig mera baktill och tölta med en höjd rygg. plus att öppnan antagligen mjukat upp hans bogmuskulatur som också förbättrar aktionen.
något som jag också reagerade på var att AR bara tränar upp ryggen och i pass och tölt måste hästen använda både rygg och bukmuskulatur. för att höja sin rygg måste ju hästen framförallt ha bra bukmuskulatur! plus att hon talar om AR och vanlig " tävlings dressyr" som om det vore samma sorters ridning, där hästen måste knycka på nacken om man så ska använda graman!
herregud, är det något Bent är emot så är det ju inspänningstyglar! det är ju så långt ifrån akademiska principer man kan komma.
sen kan man ju också diskutera "öppen" form och vad som är naturligt för hästen. ska man vara naturlig kan man ju ta bort ryttaren till att börja med... och öppen form, eller fri form som dom också kallar det, är det med sänkt rygg och underhals? hur många hästar springer så i hagen? kanske ibland när de blir rädda, men annars brukar hästarna snarare gå i en lägre form med huvudet nära marken och höjd rygg. när jag talar om fri form så talar jag om t2 formen där man släpper tyglarna. det är välmisåfall öppen form, inte att sitta och rycka upp hästen i munnen så den kastar upp huvet och sänker ryggen.
och att eftergift och krökt nacke skulle vara skadligt och onaturligt förstår jag inte? hingstar som leker, bråkar och visar upp sig rör sig ju i sådan hållning. sist men inte minst : dressyren skall vara till för hästen, inte hästen för dressyren!!!!!!!!!!!!!