I
iller
Kraven jag räknade upp är de från SIF's hemsida så jag utgår från att de är korrekta.
Min poäng var att antagningskraven inte är särskillt relevanta när det gäller kunskapskraven för att kunna tillgodogöra sig utbildningen, vilket också var min poäng i förra diskussionen inom ämnet.
Men Lobelia, man måste som alltid läsa lite mellan raderna. Eftersom det inte finns något officiellt mätbart sätt att uppnå erfarenhet av gångartsridning och -bedömning, vilket behövs för att kunna tillgodogöra sig utbildningen, så har man valt att sätta upp kriterier som i alla fall gör det troligt att man inhämtat den erfarenheten.
Först måste man ju vara tillräckligt intresserad för att söka, och eftersom kursen inte är gratis krävs det ju mer än ett flyktigt intresse.
Om man dessutom har tävlat innebär det med största sannolikhet att man har tränat en hel del, och lärt sig saker den vägen. Sen är det osannolikt att man uppnår 5.0 på sin första tävling men även om så sker är det väl inte troligt att man, gångartsintresserad som man är eftersom man vill bli domare, lägger ner tävlandet direkt bara därför?
Dessutom finns kravet att man skall ha Steg 1-kursen och ha verkat som domarsekreterare. Steg 1-kursen handlar inte alls om hur man fyller i domarprotokollen utan är en inledande kurs i gångartsbedömning samt i tävlingsreglementet. Man går igenom bedömningsgrunder och tittar på videoupptagningar.
Sen skall man ha arbetat som domarsekreterare, och är man då det insta intresserad kan man inte undgå att lära sig masor av den domare man sitter med.
Sedan är det ingen mänsklig rättare att gå kursen, inte ens om man uppfyller de formella kraven. Alla som söker kommer inte in, utan det sker ett urval på grundval på den erfarenhet man uppger i ansökan.
Sist och slutligen, som flera andra påpekat, är det ingalunda alla aspiranter som klarar examinationen och faktiskt blir domare.
Jag har jobbat mycket som domarsekretare och tävlat lite grann (så jag uppfyller faktiskt kraven även om jag ännu inte vågat söka) och jag tycker de allra flesta domare är otroligt duktiga och gör ett kanonjobb.