Kraven jag räknade upp är de från SIF's hemsida så jag utgår från att de är korrekta.

Min poäng var att antagningskraven inte är särskillt relevanta när det gäller kunskapskraven för att kunna tillgodogöra sig utbildningen, vilket också var min poäng i förra diskussionen inom ämnet.

Men Lobelia, man måste som alltid läsa lite mellan raderna. Eftersom det inte finns något officiellt mätbart sätt att uppnå erfarenhet av gångartsridning och -bedömning, vilket behövs för att kunna tillgodogöra sig utbildningen, så har man valt att sätta upp kriterier som i alla fall gör det troligt att man inhämtat den erfarenheten.

Först måste man ju vara tillräckligt intresserad för att söka, och eftersom kursen inte är gratis krävs det ju mer än ett flyktigt intresse.

Om man dessutom har tävlat innebär det med största sannolikhet att man har tränat en hel del, och lärt sig saker den vägen. Sen är det osannolikt att man uppnår 5.0 på sin första tävling men även om så sker är det väl inte troligt att man, gångartsintresserad som man är eftersom man vill bli domare, lägger ner tävlandet direkt bara därför?

Dessutom finns kravet att man skall ha Steg 1-kursen och ha verkat som domarsekreterare. Steg 1-kursen handlar inte alls om hur man fyller i domarprotokollen utan är en inledande kurs i gångartsbedömning samt i tävlingsreglementet. Man går igenom bedömningsgrunder och tittar på videoupptagningar.
Sen skall man ha arbetat som domarsekreterare, och är man då det insta intresserad kan man inte undgå att lära sig masor av den domare man sitter med.

Sedan är det ingen mänsklig rättare att gå kursen, inte ens om man uppfyller de formella kraven. Alla som söker kommer inte in, utan det sker ett urval på grundval på den erfarenhet man uppger i ansökan.
Sist och slutligen, som flera andra påpekat, är det ingalunda alla aspiranter som klarar examinationen och faktiskt blir domare. :cool:

Jag har jobbat mycket som domarsekretare och tävlat lite grann (så jag uppfyller faktiskt kraven även om jag ännu inte vågat söka) och jag tycker de allra flesta domare är otroligt duktiga och gör ett kanonjobb. :bow:

Såvitt jag förstod fanns BÅDE ridna och oridna hästar med i studien. Hur fördelningen var ska jag låta vara osagt. Men jag VET att man gjorde spattfynd även på helt oridna 4 och 5åringar. Så det är sannolikt en kombination som påverkar om hästen utvecklar spatt eller ej skulle jag tro...

Nej i den studie som gjordes av flera olika riskfaktorer då det gäller spatt gjordes enbart på ridhästar mellan 6 och 12 år.

Avhandlingen innehåller ju flera artiklar och i en annan studerade man röntgenfynd från unga hästar under 5 år.

Den artikel som undersökte och viktade flera riskfaktorer, bl a hasvinkel, härstamning, födelseplats, gångarter (4-, 5-gångare, passtöltare, etc) tävlingsstatus, om hästen avelsvisats, träningintensitet, temperament m m, visade inga signifikant förhöjda risker med någon av dessa faktorer utom vad gäller hasvinkel, härstamning och födelseplats.

Jag citerar: "The findings in this study also rule out a number of environmental factors claimed to be injurioous to the distal tarsus, such as the training and promotion of 4- and 5-year-old horses for stud shows." (Björnsdottir: Risk factors associated with hindleg lameness and degenerative joint disease in the distal tarsus of Icelandic horses. Equine Vet. J. (2001) (1) 84-90). :cool:

Du har nog dragit väl långtgående slutsatser av vad jag skrivit, jag pekade på de vad de teoretiska minimikraven kräver och att de inte hänger ihop med de verkliga kraven för att ha en chans att bli godkänd. Ingenstans har jag påstått att det är vanligt att folk endast uppfyller dessa. Det verkar dock som om många inte har de kunskaper som krävs, Selmas exempel med 4 av 16 som godkända indikerar (och att alla som godkändes tävlade på hög nivå) på att antagningskaraven inte är optimala.

Jag anser inte att man ska behöva läsa mellan raderna för att tolka en lista av krav för att komma in på en utbildning och klara av den.

Men å andra sidan så är dte väl ingen häst som är lycklig av riktigt isländsk ridning :-)
För en lyckligare häst är det givetvis bättre at rida AR än traditionellt isländskt.

Vad menar du med traditionell isländsk ridning? Har du erfarenhet av det själv?
Jag håller med om att många av den äldre skolan på island rider på ett sätt som inte är bra för hästen, men det är väl onödigt att dra alla över en kam?

Du har nog dragit väl långtgående slutsatser av vad jag skrivit, jag pekade på de vad de teoretiska minimikraven kräver och att de inte hänger ihop med de verkliga kraven för att ha en chans att bli godkänd. Ingenstans har jag påstått att det är vanligt att folk endast uppfyller dessa. ...snip ....Jag anser inte att man ska behöva läsa mellan raderna för att tolka en lista av krav för att komma in på en utbildning och klara av den.

Det intressanta är ju att det verkar vara så svårt att hitta formella krav som faktiskt säger nåt om hur väl en sökande kommer att klara de krav som ställs vid examinationen, och helst också något om hur de kommer att bli som domare. Eftersom det inte är så enkelt som att ha perfekt färgseende eller absolut gehör eller nåt annat som är enkelt mätbart (förutom då taktkänsla vilket faktiskt skulle kunna testas objektivt) så ställer man såna krav som borde ge önskat resultat. Och kompletterar det med en urvalsprocess. :)
Sen är det ju inte du som söker som behöver tolka kravlistan, faktiskt, alla kan ju söka. Jag försökte bara förklara hur jag tror kraven kommit till. Varför skulle det för övrigt finnas enkelt mätbara krav just i den här processen, när sporten är en enda bedömningssport där det gäller att tolka och väga fördelar mot nackdelar rakt igenom? :) :D

Det var ju himla intressant att du tycker det, jag håller med. Men uppenbarligen anser du att det finns ett ännu bättre sätt än AR, vilket förstås bara är positivt. Varje steg på vägen mot Nirvana välkomnas. Frågan är bara hur man får tillgång till ditt bättre sätt? Finns det beskrivet någonstans på ett sätt som är begripligt för en vanlig dödlig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 238
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 442
Senast: Vitsippan
·
Träning Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad...
2
Svar
25
· Visningar
4 065
Senast: eveinamy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25