Det ser ut som helt vanlig dressyrridning för mig, det är så mina ridlärare jobbar. Kanske det är ovanligare i USA där de inte har vårt utbildningssystem för europeisk ridning på samma sätt? Ungefär som att plocka blåbär skulle kunna vara något exotiskt och speciellt i USA.Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.
Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?
Det enda jag reagerade på var de breda händerna när hästen sänker huvudet, som jag har lärt mig så ska man alltid sträva efter att rida med korrekt handställning och sits, så breddningen skulle jag få bakläxa på. Men att hästen ska stretcha på det sätt de visar, och jobba med ryggen, det har man ju med varje ridpass?