Jag tycker snarare att folk är lyftfixerade och att det är det som orsakar flest skador, även om givetvis inbända nackar även är oerhört slitande.

Lyftfixerad är ett ord som också kan användas, det i kombination med en oärlig krök i nacken gör en stackars hästakropp väldig illa. Det är här formfixeringen kommer in, man TROR att man uppnått något som man inte ens har kommit i närheten av.

Jag skulle istället vilja se mera ridning bakifrån, och att ryttaren inte bryr sig till en att börja med vad som sker i fram. Därför att här kan man få enormt mycket gratis, om det sker på rätt sätt. En eftergift från bakbenen brukar resultera i en mer lösgjord nacke, och det utan inverkan från ryttarens hand.

En inbänd häst skapar spänningar genom hela sin kropp, ända från bakbenen till huvudet samt käkar.

En häst som kikar på stjärnorna skapar faktiskt inte samma spänningar i hela kroppen, här uppstår spänning i delar av hästen. Om det sen är mycket bättre har jag ju inte påstått, men faktum är att denna häst förmodligen skulle ha hälsan längre än tidigare nämnda.

Låter vettigt Boj! Min pålle behöver definitivt ridas mer "bakifrån" men utan järnhand. Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska bära mig åt :confused:

"Och bedömningsgrunden är i nuläget sådan att en medelmåttig fritidsryttare kan tävla, väljer man då att rida på ett sätt som är skadligt för hästen så är valet helt och håller personligt och inget tävlingen i sig bör bli belastad av. Takt, tempo, aktion och form kan det bli enklare för gemeneman? "

Men om det är så att aktion kräver sänkt rygg, vilket Unn påstår, och om sänkt rygg med stor aktion lönar sig bättre är god ryggverksamhet med sämre aktion, då är vi väl ändå inne på fel spår?

Troligen vore takt, form, tempo, aktion mycket bättre för hästarna.

Men det är ju just där den akademiska utbildningstrappan kommer in. Definitionen av form är glasklar, och har absolut ingenting med böjda nackar att göra. Det finns ingen som helst orsak att den inte skulle kunna förstås av alla och envar.

Dessutom är "läktardomarnas" åsikter totalt ointressanta. Det är bandomarnas kriterier som är viktiga. De borde i rimlighetens namn inte ha någon svårighet att skilja mellan en felaktig form och en riktig. Och som de dömer kommer Svensson att rida, eller i alla fall sträva efter.

Kommentar till Svea, du är så klok, jag hade inte kunnat formulera det bättre om jag så funderade i en vecka. :bump:

Jag ser att vi i alla fall bor tillräckligt nära varandra för att det skulle gå :)
Har min pålle uppstallad i mellanskåne, letar med ljus och lykta efter vettig tränare som kan lite om islandshästar, att hitta någon är inte det lättaste :(

Att läktardomare och tävlande inte alltid är experter ligger väl lite i sakens natur, men är alla domare experter inom området?

Troligen vore takt, form, tempo, aktion mycket bättre för hästarna.

Det är möjligt, men då skulle det inte finnas många tävlande mer än de i elit nivå. :)
För just nu är det formen som är den stora stötestenen, de flesta ryttaren kommer in på banan med vad de tro är en häst i form och samling. Orsaken är nog just denna diskussion, där formen har blivit lite vid en fixering.

Sanningen är ju snarare den, att formen är något hästen skall skapa själv och då med ledning av ryttarens hjälper. Idag är formen i många fall något som ryttaren har skapat åt hästen, och de är skadligare än om hästen får gå i fri form. En häst behöver inte sänka ryggen bara för att den går i fri form, det enda som sker är utebliven aktivitet.

Formen har blivit ett ändamålsenligt begrepp, tyvärr har inte alltid hästen eller ryttaren utbildning för den. Och då kan det göra mer skada än nytta, som detta egentligen är tänkt till.

Expet är det nog få som är, men antagligen större förutsättningar och utbildning. Domare blir ju inte bara domare, de måste ju även genomföra en utbildning men bakom sig måste de ha både tidigare kunskaper från ridning samt tävlingserfarenhet. Nu är det ju inte så hiskiligt länge sedan som en tråd var aktuell, där man tyckte att antagningskraven var för hårda till domarutbildningen. :devil:

De formella antagningskraven är väl inte så viktiga (enligt mig), frågan är väl snarare om folk kan tillgodogöra sig utbildningen och inte minst viktigt att de tilltänkta domarna efter ubildningen har uppnått målen, att målen är korrekta och väl avvägda samt inte minst att examinationen verkligen testar att domarasprinten nått dessa mål. En god grund i tävlingserfarenhet mm underlättar men är knappast avgörande för om man har öga för hur hästarna rör sig eller kunna gör en korrekt bedömning.

En god grund i tävlingserfarenhet mm underlättar men är knappast avgörande för om man har öga för hur hästarna rör sig eller kunna gör en korrekt bedömning.

Nej, men det är tidigare kunskaper samt erfarenhet. Hur en häst rör sig, kan man knappast lära sig på en sådan kurs då detta måste finnas i grund från tidigare erfarenhet som sträcker sig över en betydligt längre tid.

Var det så? Jag kommer inte ihåg.

mandalaki
Såvitt jag förstod fanns BÅDE ridna och oridna hästar med i studien. Hur fördelningen var ska jag låta vara osagt. Men jag VET att man gjorde spattfynd även på helt oridna 4 och 5åringar. Så det är sannolikt en kombination som påverkar om hästen utvecklar spatt eller ej skulle jag tro...

Tack :). Med tanke på att ärftligheten var den enda orsaksfaktor studien kunde slå fast är det nog inte så konstigt att även oridna hästar får spatt. För mig är det däremot inget "bevis" på att ridningen inte skulle påverka spattförekomsten, tyvärr :(

mandalaki

Kraven för att kvalificera sig till utbildningen är vad jag förstått att ha tävlat minst en gång och då uppnått 5, 0 på en lättklasstävling, gått domarsekreterarutbildningen och agerat som domarsekreterare (ej nämnt antalet gånger), samt ha grundkunskaper i rid­ning och hantering av häst vilket verkar onödigt då man rimligen borde ha bevisat detta i och med resultatkravet på tävling.

Kraven på en domare borde rimligen vara att korrekt kunna bedömma Takt, tempo, aktion och form och sätta dessa i relation till gällande poängskala. Som du säger så lär man sig inte allt detta på en kortare kurs.

Rent generellt när det gäller utbildningar där det finns formella intagningskrav så kan man fundera på om de uppställda urvalskriterierna är de optimala för att få in rätt sökande och om man rent ut av missar någon/många blivande "stjärnor" alternativt släpper in folk som inte har en chans att klara utbildningen och därmed kanske blir besvikna och "kastar pengar och tid i sjön" alternativt blir godkännda trots att de inte motsvarar de förväntningar man har på en lokaldomare.

För mig är kunskapskraven märkliga då de bara har ett indirekt samband med de egenskaper man söker och de krav som i praktiken ställs och därmed ifrågasatte jag (något otydligt) om de som kommer in på de formella kraven verkligen har den erfarenhet och de kunskaper som krävs och om närvaron på de fåtal tävlingar som är minimum verkligen kan göra någon större skillnad i det stora hela.

Rent spontant när det gäller domarutbildning så skulle jag föredra ett intagningsprov där folk visar sin förmåga att se form, taktfel etc eller att dessa moment ingår i utbildningen då det faktiskt inte i dagens läge finns något som helst krav på dennna kunskap.

Tack :). Med tanke på att ärftligheten var den enda orsaksfaktor studien kunde slå fast är det nog inte så konstigt att även oridna hästar får spatt. För mig är det däremot inget "bevis" på att ridningen inte skulle påverka spattförekomsten, tyvärr :(

mandalaki
Jag skulle gissa att man kan kalla det predisposition. En häst kan ha predisposition för spatt men löper STÖRRE risk att bli sämre i tillståndet vid sämre ridning.
Men det gäller väl i o för sig det mesta. Ett medfött problem blir ju alltid värre med en felaktig behandling.

För mig är kunskapskraven märkliga då de bara har ett indirekt samband med de egenskaper man söker och de krav som i praktiken ställs och därmed ifrågasatte jag (något otydligt) om de som kommer in på de formella kraven verkligen har den erfarenhet och de kunskaper som krävs och om närvaron på de fåtal tävlingar som är minimum verkligen kan göra någon större skillnad i det stora hela.

Utbildningen kan de som har en bra plånbok, och uppfyllt antagningskraven göra. Men det borgar inte för att man klarar en eximination, det är här erfarenheten kommer in.
Sen skall väl om jag inte missminner mig även dokumenterad hantering samt minst baskunskap till, för att kunna söka.

Men denna utbildning är ju precis som andra, det står ju var och en valfritt att söka den.

Utbildningen är en sak, att examineras är en helt annan.

Kraven jag räknade upp är de från SIF's hemsida så jag utgår från att de är korrekta.

Min poäng var att antagningskraven inte är särskillt relevanta när det gäller kunskapskraven för att kunna tillgodogöra sig utbildningen, vilket också var min poäng i förra diskussionen inom ämnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 238
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 442
Senast: Vitsippan
·
Träning Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad...
2
Svar
25
· Visningar
4 065
Senast: eveinamy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25