Jag tycker snarare att folk är lyftfixerade och att det är det som orsakar flest skador, även om givetvis inbända nackar även är oerhört slitande.
Lyftfixerad är ett ord som också kan användas, det i kombination med en oärlig krök i nacken gör en stackars hästakropp väldig illa. Det är här formfixeringen kommer in, man TROR att man uppnått något som man inte ens har kommit i närheten av.
Jag skulle istället vilja se mera ridning bakifrån, och att ryttaren inte bryr sig till en att börja med vad som sker i fram. Därför att här kan man få enormt mycket gratis, om det sker på rätt sätt. En eftergift från bakbenen brukar resultera i en mer lösgjord nacke, och det utan inverkan från ryttarens hand.
En inbänd häst skapar spänningar genom hela sin kropp, ända från bakbenen till huvudet samt käkar.
En häst som kikar på stjärnorna skapar faktiskt inte samma spänningar i hela kroppen, här uppstår spänning i delar av hästen. Om det sen är mycket bättre har jag ju inte påstått, men faktum är att denna häst förmodligen skulle ha hälsan längre än tidigare nämnda.