Sv: Förlossningar
Min berättelse är nog rätt så bra för förlossningsrädda.
Vaknade klockan 05:05 (6 dagar före beräknad ankomst) av ljudet som någon spräcker en ballong med nål, vattnet gick och hela sängen blev dyngsur!
Går upp och ringer förlossningen och får en tid för ultraljud kl 11:00, då de ska kolla fostervattnet så inte bebisen ligger torrt.
Duschar slut på allt varmvatten, rakar benen och t.om muffen
Startar datorn för att
rapportera på bukefalos
och då börjar värkarna lite smått.
Ringer förlossningen igen och kommer överens om att jag ska äta frukost och ta det lugnt, är ju 1a ggr det tar tid då!
Får knappt i mig någon frukost och värkarna kommer tätare och är långa, vi åker in och jag ringer i bilen för vi har en bit att åka och jag hellre åker hem igen om de går trögt än föder hemma/i bilen.
Varenda liten grop och stenkorn känns och det gör skitont, efter halva vägen, ca 1½ mil har jag värkar hela tiden och jag bara blundar och andas å säger åt sambon att köra om för att sen när värken går över skälla på honom för han kör så fort!
Vi är inne vid 07:15 tar kort på magen och blir inskrivna.
Klockan går och närmar sig halv och jag har värkar hela tiden, sambon ringer på en BM som kommer och jag får lägga mig på sängen och då gör värkarna ont.
BM spänner på CTG apparaten men det gör jätte ont fast hon har på lösaste så sambon får försiktigt hålla i dem, vi hör bebisens hjärta
och jag säger åt BM att nu är det tryck i värkarna, det har väl skrivits ut en 4 cm kanske på den där pappersremsan när BM avslutar CTG:n och jag får dra av mig brallorna.
Blir undersökt mitt i en värk och de gör skitont och jag ber om EDA, BM ler och säger att jag är öppen 8 cm och huvudet är vid spinae! Frågar om det är 2a barnet eftersom hon inte hunnit läsa min journal.
Jag får sätta mig upp och behöver inte längre någon EDA *hihi*
Rullar in på förlossningsrummet och får byta säng och börja med lustgas och då öppnar jag mig de sista cm på bara någon minut och det gör ont, hade tydligen bett om EDA igen då men BM hade sagt att de var för sent, inget minne av de. Får lustgasen och skäller på BM att skiten inte funkar men hon hade bara på svagt, hör hur de börjar pysa i masken och jag kommer till världens underbaraste plats
Ligger på sida med benet i en såndär gynställningsgrej och konsentrerar mig på att andas och inte dra för mkt lustgas, låter kroppen krysta, sjukt häftigt!
Efter 10 minuter känner jag hur bebisen sparkar och efter någon minut till minuter känner jag hur huvudet åker ner i 1a kurvan. Jag frågar BM om han inte kryper tillbaka nu men det skulle han inte göra.
Får en 5 min paus, allt bara stannar upp och det känns som jag kan resa mig och gå till jobbet, ligger och asgarvar och säger att det här är min bästa fylla och att jag inte känner mina fötter
de tvingar i mig lite saftsoppa och då börjar värkarna igen, bm tar tag i min fot och trycker upp benet och då trodde sambon jag skulle kicka henne, men jag hinner mellan andetagen säga åt henne att ta bort foten för de kittlas som f*n.
De frågar om jag vill känna på bebisens huvud men det våga jag inte.
Sen ledsnar jag på bebisen, tar bort lustgasen och kryster med kroppen när värkarna kommer och efter 2 värkar känner jag hur bebisen kommer ut och det låter plopp när huvudet är ute sen kom kroppen med bara farten.
Klockan är då 08:04
Ser en snopp och vrålar Rasmus
Sambon hade mao inte en chans att bestämma namn
Jag får en spruta för att sluta blöda, sambon får klippa navelsträngen.
Efter ett tag ska moderkakan ut och den vill inte lossna, BM lägger sig på magen med knogarna och jag vrålar, de är det värsta jag vart med om fy f*n vad ont de gjorde och till slut lossnar den *phu*
Hon undersöker och jag med hjärtat i halsgropen men jag brast ingenting, fick ett litet skrapsår bara!
Vi lämnas ifred och ringer och smsar, får svara på en hel del lycka till sms med att de redan är klart!
USKan som var med kommer in med frukost och hjälper Rasmus att få tag i tutten. Vi äter frukost och tittar in våran fina lilla bebis och sen kommer USKan in igen och jag får gå och duscha av mig allt klegg och kissa medans de mäter och väger.
Får åka upp till BB sen, där kom ansvarige in med en massa info och sen åkte sambon för att köpa nya bäddmadrasser
En BM kommer in med en massa info, sambon kommer tillbaka sen vid lunch och vi bestämmer oss för att åka hem. BM kommer in igen och säger att barnläkaren kommer vid 15 tiden.
Klockan hinner väl bli 16 innan han kommer, världens längsta väntan, jag vrålpigg och bebisen super trött och pappa som får åka hem och tvätta och bädda.
Läkaren kollar på Rasmus och sen får vi åka hem, checkar ut och går ner till förlossningen och tar kort, det är USKan som var med på min förlossning och hon var bra avis på att vi fick åka hem före hon slutat jobba.
Redan innan vi lämnat sjukhusområdet så börja sambon prata om nästa gång det är dags!
Min förlossning skulle jag kunna göra om varenda dag, det är verkligen det absolut bästa jag vart med om och jag pratar gärna om den, jag sitter och gråter lyckotårar nu t.om.
Det enda jag "ångrar" är att vi inte hann ta några kort och det gick lite väl fort för man skulle inse vad som hände, tror det tog en 2-3 dagar innan jag kände det riktiga lyckoruset av att fått upp honom på bröstet och då satt jag i soffan och bara störtböla av lycka.