1993 avlivades vår Saluki som jag hade vuxit upp tillsammans med. Han var då 11 år. Han hade blivit sämre, tröttare och ville en dag inte gå ner för trappan i vårt hus utan stod bara och gnällde. Då vi åkte till veterinären så konstaterade dom att han hade cancer i lungorna, och att vi kunde åka hem igen men att han kanske bara skulle leva en månad till då... Så vi bestämde direkt på platsen att han skulle få somna in.
Själva avlivningen var väldigt jobbig tyckte jag. Veterinären gav honom en spruta och lämnade oss i ett rum och sa att han bara skulle somna in, så där satt vi med vår älskade hund i famnen. Men när sprutan började verka fick han panik och ville bara resa sig upp och springa därifrån, och han började andas häftigt och sprattlade, så vi fick försöka hålla fast honom för att han skulle ligga och dö....
Han ville inte dö utan han ville springa därifrån, och det kändes så enormt hemskt där min mamma och jag satt själva i ett grått kalt rum och försökte hålla fast honom....
Men efter en liten stund så blev han tröttare och orkade inte försöka resa sig mer utan somnade in.
Jag vet att det var rätt att inte låta honom lida av cancern mer, men jag tycker det är hemskt att dom påstår att hundarna bara somnar in när dom i själva verket börjar kämpa och sprattla (ja nu har jag ju inte varit med vid någon annan avlivning så jag vet inte om det alltid är så...).
Men jag saknar honom faktiskt fortfarande, trots att det har gått mer än 10 år sen och trots att mina föräldrar har haft andra hundar emellan... Han var en speciell vän. Han kommer till mig i drömmarna ibland, och någon gång i halvvaket tillstånd har jag kunnat svära på att jag har känt hans varma kropp brevid mig i sängen och lyssnat till hans rofyllda andetag....