Sv: "förlängd steglängd" i program
Jag tycker inte det, jag tycker att det oftare borde vara St George domare som dömer LC-LA. Men dom nya domarna måste ju börja någonstans och dom mer utbildade domarna vill väl kanske inte döma lokala klasser.
Jag har sett skräckexempel på domare på LB nivå, mindre sällan på nivåer MsvB och över.
Jag tycker det är en oerhört intressant diskussion detta och jag tycker nog att grundkraven för att bli domare borde höjas! Jag menar vilket skräp som helst kan faktiskt släpa sig runt på MsvB godkänt om dom bara tävlar tillräckligt mycket för då kommer dom förr eller senare stöta på en domare som glömt glasögonen hemma.
Grundkraven är väl detsamma för alla domare, men för att bli aktuell för utbildningarna till högre nivåer än LA ska man ju dömt ett vist antal år (2 per nivå) och visat att man är lämplig. Om det fungerar som det är tänkt så borde ju kvaliten vara högre på MsvB domare än LA domare, dels har de mer erfarenhet och dels har det skett en viss rensning. Om det sen är bra att de mest oerfarna ryttarna/hästarna döms av de mest oerfarna och/eller minst lämpade domarna (som det ju blir om utbildningstrappan för domare följs, därmed inte sagt att det är så, jag har ridit för många mycket duktiga LA domare) kan man ju diskutera. (Missförstå mig rätt jag menar egentligne inte att man ska börja med att döma GP.)
Jag tycker inte det, jag tycker att det oftare borde vara St George domare som dömer LC-LA. Men dom nya domarna måste ju börja någonstans och dom mer utbildade domarna vill väl kanske inte döma lokala klasser.
Jag har sett skräckexempel på domare på LB nivå, mindre sällan på nivåer MsvB och över.
Jag tycker det är en oerhört intressant diskussion detta och jag tycker nog att grundkraven för att bli domare borde höjas! Jag menar vilket skräp som helst kan faktiskt släpa sig runt på MsvB godkänt om dom bara tävlar tillräckligt mycket för då kommer dom förr eller senare stöta på en domare som glömt glasögonen hemma.