Förlamad kulting

Sv: Förlamad kulting

Jag måste räkna lite mer på hur mkt selen suggan får i sig. Kanske har det varit lite lite.

Tusen tack för all hjälp :bow::bow::bow:

Det är skillnad på veterinärer, vilket konstaterats i andra trådar.
En del går utöver det absolut nödvändigaste för att serva sina kunder och/eller av rent intresse. Eftersom denna vet fick in kultingen för selengiva, så är det inte speciellt långsökt att tänka sig att vet kunde gett mer av information.

Att 2 av 15 Linderökultingar är så svaga/felaktiga att dom dör vid eller strax efter grisning tycker jag inte alls är "helt OK". Visst kan man tänka sig att TS hade otur den här gången, och att det går bättre nästa gång.

LIA

Att 2 av 15 Linderökultingar är så svaga/felaktiga att dom dör vid eller strax efter grisning tycker jag inte alls är "helt OK". Visst kan man tänka sig att TS hade otur den här gången, och att det går bättre nästa gång.

LIA

Det händer faktiskt ganska ofta att när en sugga har en riktigt stor kull att en eller flera av kultingarna är svaga. Så är det i naturen.... allting är inte perfekt och livsdugligt.

Självklart ska man göra vad man kan för att få en kulting att överleva, men ibland går det bara inte. ( Jag vet efter snart 20 år med grisar på gården).

Däremot ska man bara avla på de allra livsdugligaste grisarna.

/KT

Är linderödsgrisen ngt slags supersvin eftersom det skulle vara onormalt med 2 svaga/dödfödda i en kull på 15.
Visst skulle vet kunna spekulera om orsaker men utan obd blir det bara just spekulationer, medans den troliga orsaken är just konkurens/näringsbrist i livmodern.
Till TS vet du vad de vägde vid födseln?
PL

Det händer faktiskt ganska ofta att när en sugga har en riktigt stor kull att en eller flera av kultingarna är svaga. Så är det i naturen.... allting är inte perfekt och livsdugligt.
Visst är det så att i en stor kull en eller flera kultingar är mindre (och därmed svagare) än de övriga. Det har antagligen med mindre näring i livmodern att göra.
Om man stödutfodrar dessa pellar, kommer dom att växa ifatt dom övriga. Fr a gäller detta om suggan inte har spenar så det räcker. Då måste man flaska dom, annars dör dom. Jag har med framgång flaskat ett antal kultingar vilka utan undantag vuxit upp och blivit stora och starka svin. Gott har dom smakat också. :)

Men observera att i TS fall var det fel på dom två kultingarna, vilket är en annan femma!

LIA

Men observera att i TS fall var det fel på dom två kultingarna, vilket är en annan femma!

LIA

Men det händer faktiskt litet då och då att man får kultingar som inte bara är pellegrisar. Dessutom finns det flera orsaker till att en gris blir "pelle", det behöver inte vara så att huvudorsaken är att den får för lite mat. Det kan också bero på att näringsupptaget är försämrat pga genetisk defekt eller ren sjukdom.

Tex.

När vi hade produktionssvin var det en gång en kulting som föddes med hela tarmpaktet på utsidan av kroppen. Denna kulting var hur pigg som helst vid födelsen, ville dia lika mycket som de andra etc.

Men det var bara att slå ihjäl den omgående för att förhindra att den skulle dö långsamt av sig själv.:crazy: Inte så trevligt precis.

/kt

... Och sånt händer ju med nyfödda barn också, och det är inget med fött utan bara blir så. Fast tack och lov slår man inte ihjäl ungen för det :D

Men det händer faktiskt litet då och då att man får kultingar som inte bara är pellegrisar.
Givetvis! Det händer inom alla djurslag att ungar föds med defekter som innebär döden för dom. Häromåret var det ett föl som saknade halva "inredningen".

Men jag gjorde alltså skillnad på kultingar som "bara" är undernärda vid födseln, och dom som har dödliga defekter (typ TS kultingar). Och för mig är 2 st sådana av 15 totalt anmärkningsvärt, även om oturen kan klumpa till sig.

Jag tror också att Linderödsvin och fabriksgrisar har olika förutsättningar i det här fallet.

LIA

Jag vet inte hur du i det här fallet skiljer mellan "dödliga defekter" o "bara" undernärda i livmodern. Det senare är klart den vanligaste orsaken till dödfödda o tidig dödlighet hos mångfödare!
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II