Förkylt marsvin??

J

johannab66

Mitt marsvin är ganska ofta förkyld, nyser och det rinner lite ur näsan. Är annars glad och pigg, vet inte om han egentligen är allergisk mot något. Han åt Bactrim för en månad sen när han lät rosslig i luftrören. Är det någon som hört om att man kan ge känsliga marsvin Echinacea?? Var köper man det i så fall??

Sv: Förkylt marsvin??

Prova med att byta ut spån odyl för marsvinet kan ju vara allergiskt.
Det är vanligt med över luftvägssymtom om marsvin är känsliga mot tex spån.
Vad för strö använder du?

Jag använder aspflis. Är det inte bra?
Kan någon något om echinacea??

Flytta buren. Han kanske står dragigt och då blir de lätt förkylda.

Alpflis är ju inte dammig så det borde inte vara problem.
Var har du marsvinet någonstans?
Ett marsvin som står dragfritt, dammfritt (hur är höet?) och inte blir nerkylt bör inte vara förkyld såpass som din gris är. Det är möjligt att marsvinets immunförsvar inte är bra dock.
Jag badar mina marsvin då och då och torkar aldrig helt torrt när jag lägger ner dom i buren (har 26 grader här hemma) och ingen av mina har någonsin varit förkylda.
Man skall heller inte prova massa olika hälsomediciner heller traditionella mediciner om man inte är rätt kunnig i både marsvins biologi (så duktig är inte jag) och kunnig om det ämnet man använder. Annars så får man kallt räkna med att marsvinet kan dö av behandlingen.
Ta med marsvinet till veterinär igen istället. Den kanske behöver behandlas igen då första behandlingen inte tog ordentligt.

Jag har använt echinaea (äh, stavning?) till mina då de varit snuviga någon gång och Bactrim inte har hjälpt (har då alltså först fått Bactrim av veterinär och använt det!!) och det har hjälpt dem. Men tänk på att ta en variant utan alkohol.
De tål det och har även blivit friska av det, MEN SOM SAGT, experimentera INTE med det på egen hand som ett förstahandsval. Först är det veterinär som gäller, sedan byte av miljö (tex köp dammfritt spån eller toalätt) och om inte det hjälper så prova med echinaea.

Nu har jag flyttat buren från golvet en bit, det är inte dragit i det rummet, men ändå..Han är faktiskt bättre idag, nyser bara lite. Där jag bor finns bara en sorts hö vad jag vet och det verkar inte så dammigt? Kan man öka hans motståndskraft på något sätt? Han är lite kräsen, vill helst bara ha morot och äpple...

C-vitamin får han väl redan, gissar jag?

Ja, han får c-vitaminpulver på grönsakerna och droppar i vattnet. Han gillar inte c-vitamintabletter.

johannab66 skrev:
Ja, han får c-vitaminpulver på grönsakerna och droppar i vattnet. Han gillar inte c-vitamintabletter.

Och har han varmt och skönt, så borde han bli av med snuvan tycker jag...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 319
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka