Förkylning?

Hastflickan

Trådstartare
Min häst har fått lite snuva, tunn och genomskinlig. Och så har han hostat lite grann. Han står ute på lösdrift och kanske blivit kall i allt regn? Bete just nu på en stor och öppen åker. Så ingen risk att det är mögel eller damm som spökar. Hur åtgärdar man en förkylning, eller snarare borde jag bara låta han vila som vi människor? Hur gör ni vid en förkylning hos häst?

Min häst har fått lite snuva, tunn och genomskinlig. Och så har han hostat lite grann. Han står ute på lösdrift och kanske blivit kall i allt regn? Bete just nu på en stor och öppen åker. Så ingen risk att det är mögel eller damm som spökar. Hur åtgärdar man en förkylning, eller snarare borde jag bara låta han vila som vi människor? Hur gör ni vid en förkylning hos häst?
Som med människor antar jag kan man behandla en förkylning hos en häst. Lättare motion men inte så hästen blir ansträngd, sålänge inte hästen har feber då. Har den feber bör den ju inte motioneras. Men annars är lättare motion okej tycker jag.

Som med människor antar jag kan man behandla en förkylning hos en häst. Lättare motion men inte så hästen blir ansträngd, sålänge inte hästen har feber då. Har den feber bör den ju inte motioneras. Men annars är lättare motion okej tycker jag.

Enligt min hästveterinär ska en förkyld häst inte ansträngas. Däremot kan den gå i hagen som vanligt. Du kan omöjligt veta hur sjuk hästen faktiskt känner sig och är. Man kan vara riktigt dålig även utan feber både som häst och människa. En häst har rätt att få vara helt frisk när vi kräver arbete utav den.

Enligt min hästveterinär ska en förkyld häst inte ansträngas. Däremot kan den gå i hagen som vanligt. Du kan omöjligt veta hur sjuk hästen faktiskt känner sig och är. Man kan vara riktigt dålig även utan feber både som häst och människa. En häst har rätt att få vara helt frisk när vi kräver arbete utav den.
Jag ser det inte som ansträngning lätt motion. Lätt motion är för mig att röra lite på sig. Med andra ord ingen ansträngning. Ansträngning för mig är om pulsen går uppåt. Jag anser inte förkylning vara en anledning till att inte göra något alls. Sen hur man upplever det, det är ju individuellt. Men har man inte feber eller så så kan man röra lite på sig utan att man blir ansträngd. Sunda förnuftet säger ju annars att är hästen rejält dåsig och trött och slö så bör man inte göra något med den.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 801
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30