förkyld häst

Ï

ïcatanten

vad gör man åt en förkyld häst??

fick hem min häst idag som var ute på foder, pga att han hostar och snorar.
han har ingen feber, vi har blött allt hö, havre spån..jaa allt!
så visst borde det vara en förkylning??

får hästen medecin för detta? eller vad gör man?

Sv: förkyld häst

Ställer motfrågan "hur gör du när du själv är förkyld men utan feber?"
Det är inte så mycket att göra mer än att låta den ta det lugnt. Medicin är inget man tar till för en förkylning Det är först om den övergår i en infektion som det blir aktuellt.

Det verkar som om det hållit på en tid.... Det behöver inte vara ofarligt bara för att hästen inte har feber!

Mitt sto hostade och snorade under en vecka, och var varken medtagen eller hade feber. Men på djursjukhuset gick man ner med fiberoptik i luftvägarna och de var helt belagda med gult slem. Hon fick en antibiotikakur kombinerat med Fabrol, och sedan åkte hon ut på sommarbete tills vi flyttade till egen gård. Numera är hon ute så mycket som det öht är möjligt, står på torv och äter hösilage.

ja tjejen som hade honom vatrött på sjuka hästar, men hon hann bara ha honom i 1 månad. jag bryr mej inte så mycket om det för jag ville ändå få hem honom:)

han började hosta första morgonen som han kom dit och sedan har det fortsatt. igår när han kom hem till mej snorade han lite men jaghar inte hört honom hosta.

jag tror mest att det är en förkylning, men hur länge brukar det sitta i?
det är säkert olika, men när ska man bli orolig.

Jag brukar kolla med hästkinesiolog eller djurhomeopat/ hästhomeopat.

Det finns ex homeopatiskt antibiotika och echineiacea mfl för ev behov.

Du får svar direkt angånde virus, förkylning, bakterier, infektion eller dylikt och slipper fundera.

Dom kan rekommendera vidare till behandling av vet om dom anser det..

Ofta har vi tagit ett enklare homeopat medel eller örter och det har då löst sig bra.

Ett komplement till vet alltså man kan kolla med det vid behov. Du får känna efter vad du tror du behöver.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns förkylningar som kan sitta i ett par månader, bara att vänta ut det. Jag tror man kan köpa något slemlösande i ridsportaffärer som underlättar lite under tiden.

En fråga bara....

Vad är ett homeopatiskt antibiotika?
Och hur gör en djurhomeopat för att direkt kunna svara på om infektionen är orsakad av virus eller bakterier?

Tacksam för mer ingående svar!
/Qbaby

(Det är mumbojumbo, det hörs ju! ;) ) Homeopatiska medel i all ära, men antibiotika är antibiotika, inget annat.

KL .Aktiva substanser kommer från naturen från början man kan välja sen vilken form man använder. Har använt detta flera gånger vet att det funkar bra för oss. Här där jag bor just nu använder läkare och veterinärer homeopati mm.

Kolla med en homeopat eller läs en bok tex för mer info.

Senast ändrad av en moderator:

En förkylning orsakas av virus och angriper de övre luftvägarna. En bronkit, däremot, påverkar luftrören i de nedre luftvägarna (bronkerna). Det är två skilda åkommor.

En häst som plötsligt hostar och snorar tror man i första hand har en förkylning. En förkylning ger inte upphov till kronisk bronkit/RAO/COPD. En virusinfektion går inte att behandla med antibotika, utan man låter hästen vila (beroende på tillstånd kan man i vissa fall motionera lugnt, men man bör undvika träning) och är observant på om en bakteriell sekundärinfektion tillstöter. Symptomen på detta varierar, men snuvan brukar bli tjockare och åt det gulgröna hållet. Här väljer man ibland att behandla.

Den allergiska bronkiten yttrar sig som djup torrhosta. Ibland ses vitt snor i näsborrarna, men hästen är inte snorig på samma sätt som vid en förkylning där det ofta droppar ur näsan. En allergisk bronkit bör i första hand behandlas med miljöåtgärder, men ofta behöver man också hjälpa hästen med slemlösande och/eller bronkvidgande medicinering. Det kan ta tid från det att man rättat till problemen i miljön tills dess hästen är någorlunda symptomfri. Diagnosen ställa utifrån kliniska symptom eller via en endoskopiundersökning.

Förkylning smittar, det gör inte allergisk bronkit. Å andra sidan kan mer än en häst i stallet ha reagerat på den dåliga luften/möglet i fodret/ströet osv...

En fråga bara....

Vad är ett homeopatiskt antibiotika?
Och hur gör en djurhomeopat för att direkt kunna svara på om infektionen är orsakad av virus eller bakterier?

Tacksam för mer ingående svar!
/Qbaby

Det vill jag också veta. Om det homeopatiska antibiotikat härstammar från naturen - vad är då vårt penicillin? Homeopatiskt?

Bullshit...

min förra häst hade hosta, så jag har stor erfarenhet av hosthästar.
va tyvärr tvungen att ta bort honom pga av det:(
men han hostade för att han onte kunde andas, han ´kunde andas in men inte andas ut allt igen, och hostade därför.

detta är inte samma typ av hosta känns det som, men det kan man ju aldrig veta. blir bara så orolig. tänk om denna häst också blir lika sjuk:(

ska ringa vetrinären nu på morgonen

Ta det lugnt, förkylning med eller utan feber i några dagar är inget att oroa sig för där i mot om feber tilltar eller inte ger med sig eller att hästen får feber efter många dagrs förkylning utan temp kan du misstänka att det blivit något baktiellt och då bör du absolut kontakta vet för provtagn för att se om det behövs medicinering.

Mina hästar var redigt förkylda förra hösten med rinnande snuva och lite hosta några hade feber i några dagar, febern gav sig men de fortsatte vara snuviga i över 2 veckor, de var lite hängiga de första dagarna men sedan blev de sig själva...jag höll koll på allmäntillstånd dvs att de orkade äta sitt hö och att de drack ordentligt de fick stå de 5 första dagarna sedan gick de som vanligt fast i ett lugnare tempo till de var helt symtomfria.

Lycka till med din nya häst;) // fejema

Allt vi har kommer urpsrungligen från naturen, plast och vinyl också. ;) Homeopati behöver inte vara bullshit, men man behöver inte överdriva heller. Om penicillin växte på träd vore det en annan sak. (Så jag håller med dig, "homeopatisk antibiotika" är vilseledande formulerat.)

Ta det lugnt, förkylning med eller utan feber i några dagar är inget att oroa sig för där i mot om feber tilltar eller inte ger med sig eller att hästen får feber efter många dagrs förkylning utan temp kan du misstänka att det blivit något baktiellt och då bör du absolut kontakta vet för provtagn för att se om det behövs medicinering.

Lycka till med din nya häst;) // fejema

Du har inte läst TS inlägg ordentligt.
Hästen har först varit sjuk hos fodervärden 1 mån, sedan kommit hem och är fortfarande sjuk = dags för veterinär.

Ingen ny häst för TS således, utan fick hem sin häst sjuk från fodervärden.

:o ber om ursäkt jag hade visst inte läst ordentligt...det klart har hästen varit krasslig så länge så är det nog bäst att ringa vet och rådgöra:bow:
//fejema

Det finns flera växter med antibiotiska egenskaper.
Eller tex med antiseptiska egenskaper. Det finns växter som är bakteridödande och parasitdödande mm. Det finns också då homeopatiskt medel med bla antibiotisk egenskap som kan rek. av en djurhomeopat.

Hoppas jag förklarat lite bättre.

Framför allt för hästägare kan varmt rekommenderas boken
" Hästägarens Örtabok." av Hilary Page Self.

För den som är mer intresserad kan rek.
" Illustrerad uppslagsbok om Naturliga Läkemedel" av C.Norman Shealy eller annan liknande litteratur.

Vi har som sagt veterinärer flera stycken faktiskt som är djurhomeopat också dessutom och dom använder homeopati och örtterapi med bra resultat. Vi har prövat detta och det har fungerat mycket bra både på hästar, hundar och katter tex samt också för oss ryttare.:):):)

Liknande trådar

Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
558
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V