Förkortningar på hundraser!

Poxz

Trådstartare
Är en smula nyfiken på det här med alla förkortningar för hundraser. Ibland hänger jag inte med när någon ras diskuteras, och skulle gärna vilja få "ihop" så många som möjligt så jag kan göra mig en liten "ordlista". :D Jag tror att jag har koll på "Fralla" (fransk bulldog) och "Bulle" (är det bullterrier)? Men finns det fler? Vilka?

Sv: Förkortningar på hundraser!

BC = border collie, RR = rhodesian ridgeback, softis = (irish?) soft coated wheaten terrier, JRT = jack russell terrier, malle = malinois, staff = staffordshire bullterrier, amstaff = american staffordshire (bullterrier?), APBT = american pit bull terrier. sen kommer jag inte på mera. har snart min första tenta och det bara snurrar runt i mitt lilla huvud...

Du har rätt på fralla. Bulle har jag hört både till bullterrier, bulldog och bullmastiff så där vet jag inte riktigt vad man ska tro.

Ska se om jag kan komma på några fler.. RR - Rhodesian Ridgeback, Rottis/Rotta - Rottweiler, Staff - Staffordshire bullterrier, Amstaff - American staffordshire terrier, GD - Grand Danois, PON - Polski Owczarek Nizinny, JRT - Jack Russel Terrier, Flat - Flatcoated Retriver, Tollare - Nova Scotia Duck Tolling Retriever.. Nu kommer jag inte på fler.

Jag såg en förkortning i en annan tråd idag, "njuffe". Måste ju vara new foundland. :D

Flatte - flat coated retriver
Dobbis - domerman
Hoffe - Howavart
Golden - golden retriver
Risen - Riezen snauzer (stavas?)

Hmm, finns säkert ett för varje ras!

Kom på några till ;) Aussie - Australian Shepherd, CCD - Chinese Crested Dog, Vavva - Chihuahua, OES - Old English Sheepdog, Sheltie - Shetland Sheepdog

Det ploppade upp några till... här kommer de:

Sheltie-Shetland sheepdog
Westie- West higland white terrier
Heeler- Lancashire heeler
Husky- Siberian husky
Tysken-Tysk jaktterrier

För att ta de egna raserna.
Jämte - jämthund
Basset Griffon - Petit basset griffon vendéen

Vi brukar bara säga Alaskan till Alaskan Malamute och så är ju labbe - labrador.

Pom-Pomeranian(Dvärgspets)
Welsh-welsh Springer spaniel
Springer-Engelsk springer spaniel
Cocker-Engelsk Cocker spaniel
Amris-Amerikansk Springer spaniel
Gråhund-Norsk älghund grå
Tibbe-Tibetansk spaniel
Pinne-Dvärg pinscher
Pek-Pekingese

Några bidrag!

minoogolden skrev:
Pom-Pomeranian(Dvärgspets)
Welsh-welsh Springer spaniel
Springer-Engelsk springer spaniel
Cocker-Engelsk Cocker spaniel
Amris-Amerikansk Springer spaniel
Gråhund-Norsk älghund grå
Tibbe-Tibetansk spaniel
Pinne-Dvärg pinscher
Pek-Pekingese

Några bidrag!

Amris - Amerikansk cocker spaniel

Några till:
Grosser = Grosser Schweizer Sennenhund
Berner = Berner Sennenhund
Appe = Appenzeller Sennenhund
Entlebucher = Entlebucher Sennenhund misstänker jag, men har aldrig hört det.

Gissa om jag är insnöad då.... :D
Men alla andra som jag kunde har ni redan rabblat upp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 464
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 044
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka