Forkörarnas ankomst till Röros *bilder*

fragansia

Trådstartare
50 stycken var de när de efter en veckas körande i ödemarken kom fram till marknaden i Röros.

roros1.jpg

roros6.jpg

Vacker:love:
roros2.jpg

De här känner jag:idea: :D
roros3.jpg

Vill ni veta mer eller se fler bilder från den här eller tidigare resor kika in på hemsidan: http://www.dalarnafemund.com

Sv: Forkörarnas ankomst till Röros *bilder*

Såg en fiilm om det! :)
Häststandarden var låg (ant presis som förr) men det var härligt att se ändå :)
Vita kallblod (dölehäst?) är fina :love:

/Lisa

Hur menar du att den var låg? Dålig hästhållning eller dåliga hästar eller dålig utrustning eller en blandning av alla :confused:

Lotta

Vad jag själv uppfattade när jag såg det på tv var att hästarna måste vara vältränade för att orka och väluppfostrade för att gå in i de provosoriska stallen. Jag blev imponerad.

Ah mannen på bild känner jag
coolt

roros2.jpg

nähä svante är lätt att känna igen
cool man

dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

fragansia skrev:
Den var så himla läcker blev helförtjust i den. :love:

Var du också där? :)
Visst var det mäktigt när alla hästar kom in?!

Allt som allt med de Norska hästarna var det ju 79 ekipage.

Har lite fler bilder tagna från en annan vinkel, när dom passerar över bron, men dom är inte avladdade igen.

Här kommer några få bilder, av den digra Rørosskörden. En helikopter passerade under invigningscermonin, hästfororna stod å väntade bakom planket på gruvan. Såg ett antal kuskar hytta med näven mot helikoptern.:mad: Tänk om några hästar hade råkat i panik i det läget, vilken mardröm...

Var ju tyvärr en häst som var bunden i en av stolparna som bara stod nertryckta i snön (inte ditsatta för att binda hästar i) som hade kommit loss med stolpen fast i grimskaftet och sedan dansat iväg med den och tyvärr hunnit skada några. Tydligen som vi hörde från några så vart det första gången på dessa år som det hänt någon allvarligare hästincident.

Vi lyckades komma in mot Røros samtidigt som fororna kom körande över isen, mäktig syn!
Pisen.jpg

Stora tjusiga hästen från en annan vinkel.
Storavita.jpg

storsvartpbron.jpg

Den låga lilla bron dom fick köra över för att komma in på Malmplassen (stavades det så? )
flerapbron.jpg

Var ju tvungen att ta med en bild på en fjording med :angel: :D
fjorde.jpg

skogstomten skrev:
Den var så himla läcker blev helförtjust i den. :love:

Var du också där? :)
Visst var det mäktigt när alla hästar kom in?!

Allt som allt med de Norska hästarna var det ju 79 ekipage.

Har lite fler bilder tagna från en annan vinkel, när dom passerar över bron, men dom är inte avladdade igen.

Näe, jag var tyvärr inte där... Det är min mamma som knäppt korten och hon sa att det var en oerhört mäktig syn när alla hästarna kom till marknaden.

Jag var dock med när de startade från lilla Åsen:idea:

Jaså!:angel:

Önskar att jag också fått se detta skådespel, känner hur det blir trångt i bröstet bara av att tänka på hur mäktigt det måste vara, lite som vasaloppsstarten!

Lotta

Många av hästarna var ju väldigt svettiga!
Hade det inte varit bättre o klippt och haft med täcke??
Eller dom kanske inte var så vältränade som alla säger? :o
Dom fick stå i ett trångt mörkt stall såg jag en gång :crazy: men ingen häst har väl dött av det :crazy:
Draglinor o svängel hade höjt komforten för hästarna :smirk:
Men det är väl meningen att det ska vara som förr och då körde man ju såhär!

/Lisa

Många av hästarna var ju väldigt svettiga!
Hade det inte varit bättre o klippt och haft med täcke??
Näe? blev stackarna svettiga?
Fast de flesta jag såg där hade täcken/yllefiltar som dom lade på hästarna när dom stod stilla.... + att dom då fick hö att tugga på.

Eller dom kanske inte var så vältränade som alla säger? :o
Det kan jag inte svara på, det varierade säkert mellan olika ekipage men även vältränade blir ju svettiga. ;)
Dom fick stå i ett trångt mörkt stall såg jag en gång :crazy: men ingen häst har väl dött av det :crazy:
Visst är ett stort ljust luftigt stall idealet, men hur många dagar av den hästens liv var det där frågan om?

Draglinor o svängel hade höjt komforten för hästarna :smirk:
Men det är väl meningen att det ska vara som förr och då körde man ju såhär!
Hört talas om rekade skacklar/vinter/timmerskacklar? :crazy:
Väl så bra och smidiga.
Eller vad är det för fel på dom?

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 653
Senast: Claraclara
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar