Förklara för mig snälla!? :)

S

snuttis_linsan

............................Per kg foder...........................per kg torrsubst
Torrsubstans..................................................84,0%
Energi ...................8,5MJ...................................10,1MJ
Råprotein................87gram.................................103gram
smältbart rp............55gram.................................65gram
NDF
..................496gram...............................591gram

Kan nån förklara för mig?
och är detta ett bra hö? :)

Sv: Förklara för mig snälla!? :)

Beror helt på vad det är för häst du ska ge det till. För vårt fullblod hade det inte räckt till, men till halvblodet hade det varit bra.

Hoppar in med följdfråga:

Vad betyder NDF? Det har jag inte sett innan.

Beror helt på vad det är för häst du ska ge det till. För vårt fullblod hade det inte räckt till, men till halvblodet hade det varit bra.

Har bara kallblod;
Kallblodstravare sto 12år
Kallblodstravare sto 2år
Shettis valack 16år

Hoppar in med följdfråga:

Vad betyder NDF? Det har jag inte sett innan.

NDF är en förkortning av Neutral Detergent Fibre och är egentligen en analysmetod för fibrer. NDF anger alltså en del av fiberinnehållet dvs lignin (ej smältbart), hemicellulosa och cellulosa. Det aom inte ingår i NDF är pektin som finns i tex betfor.

Vet inte om det gick att förstå?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka