Förhudskatarr?

K

Kimz0r

Min valp har symtom på förhudskatarr, men från olika håll får jag höra att han är för ung för det.

Hur gamla var era hundar första gången de fick förhudskatarr?
 
Sv: Förhudskatarr?

Har inte haft det på någon hane, men varför skulle han vara för ung menar de??

Köpte en 12 veckorstik med slidkatarr en gång, så varför skulle inte an hanvalp kunna ha förhudskatarr månne?

Katarren kommer sig av att bakteriefloran i förhuden förändras då och då.

Symtomen är oftast att hunden slickar sig ofta kring förhuden och ett
illaluktande, gult/gulgrönt sekret uppträder rikligt kring penis.
Vid en kraftigare infektion blir området rött och irriterat.
 
Sv: Förhudskatarr?

Nej då det är inte för tidigt. Många valpar har det. Jason hade lindrig förhudkatarr när jag hämtade honom som 8 veckors valp. Fick då höra från flera håll att det var vanligt. Dom tvättar sig inte lika noga när dom är små osv.

Jag köpte förhudsrens i djuraffären. Jag tror jag var iväg en sväng hos djursjukhuset och fick sprutat in något pg.a att Jason ett tag var väldigt grisig där nere trots att jag gång på gång torkade rent under dagen. Då var han nog 4 månader gammal.

Nu sköter han det själv helt och hållet, det händer nån gång om året att jag sprutar med förhudsrens om han e kleggig.
 
Sv: Förhudskatarr?

Det kan de få närsomhelst. Ta en liiiiiten skvätt jodopax och blanda ut med vatten,det ska vara jättesvagt,se ut som te ungefär. Ta en spruta och spruta in i förhuden, håll för hålet och massera runt jodopaxblandningen lite och låt det sedan rinna ut. Jättesmidigt.
Blir det för jäkligt be om att få streptocillin (penecillin för kosssans spenar egentligen) och spruta upp LITE i förhuden, se till att han inte slickar bort det.. Probemen brukar försvinna på någon dag då..

/Anna-med två "snoppedropps" hundar
 
Sv: Förhudskatarr?

*kl*

Tack för svar. Det ska tydligen vara för tidigt i.o.m. att det oftast kommer i samband med könsmognad.

Han är tolv veckor nu, upptäckte igår gulgrönt klegg i "tofsen". Tänkte direkt på förhudskatarr, en misstanke som förstärktes av att han ideligen skulle vara där och slicka. Flytningen återkom av och till under dagen, pyste gärna fram lite om jag klämde på förhuden. Satte tratt på hunden och sköljde rent förhuden med NaCl på kvällen och sedan var det inget mer grönt klegg förrän i morse, då han fått vara ensam (=sovit) en stund. Det luktar inte illa, men bortsett från det så stämmer alla symtom in. Han mår bra och är fin i övrigt, ingen svullnad eller rodnad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 406
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp