Förgiftningssymtom, leverpåverkan, fotosensibilitet??

T

trip

Har tröskat igenom trådar hela dan i detta ämne...

Har problem med hästarna i vår hage, med att två hästar av fyra har fått problem med mugg/rasp. Den ena riktigt jäkligt.
Båda dessa har problemen på sina vita ben. De andra två har inga vita ben.

Eftersom mugghästarna bara blivit värre och värre så är de nu flyttade till annan hage och box.
Blir det inte märkbar skillnad nu så får vet komma och ta leverprover.
Muggproblemen är redan under behandling.
Men om det nu är så att det är en form av förgiftning och då kanske även leverskada som är grunden till dessa hästars mugg(fotosensibilitet/fotodermatit) så borde väl rimligtvis även de icke-vitfotade hästarna vara lika förgiftade, eller?

Den ena av de brunfotade hästarna har fallit ur ganska mycket trots tillskottfodring, är uppe i nästan normal vinterfoderstat så när som på ca.5kg hö. Och går ändå på bete dygnet runt. Den andra får bara extra foder vid ridning och står sig på detta.

Ska vi flytta över den smala med?
Ska vi ringa vet och ta leverprover även på den smala-ickevitfotade?
Denna har haft lättare hudproblem på undersidan av huvudet. Knott trodde jag då till en början men det kan kanske vara en form av allergiskt eksem som sedan knotten har festat på?

Tips mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förgiftningssymtom, leverpåverkan, fotosensibilitet??

Har tröskat igenom trådar hela dan i detta ämne...

Har problem med hästarna i vår hage, med att två hästar av fyra har fått problem med mugg/rasp. Den ena riktigt jäkligt.
Båda dessa har problemen på sina vita ben. De andra två har inga vita ben.

Eftersom mugghästarna bara blivit värre och värre så är de nu flyttade till annan hage och box.
Blir det inte märkbar skillnad nu så får vet komma och ta leverprover.
Muggproblemen är redan under behandling.
Men om det nu är så att det är en form av förgiftning och då kanske även leverskada som är grunden till dessa hästars mugg(fotosensibilitet/fotodermatit) så borde väl rimligtvis även de icke-vitfotade hästarna vara lika förgiftade, eller?

Den ena av de brunfotade hästarna har fallit ur ganska mycket trots tillskottfodring, är uppe i nästan normal vinterfoderstat så när som på ca.5kg hö. Och går ändå på bete dygnet runt. Den andra får bara extra foder vid ridning och står sig på detta.

Ska vi flytta över den smala med?
Ska vi ringa vet och ta leverprover även på den smala-ickevitfotade?
Denna har haft lättare hudproblem på undersidan av huvudet. Knott trodde jag då till en början men det kan kanske vara en form av allergiskt eksem som sedan knotten har festat på?

Tips mottages tacksamt!

Har tyvärr inget tips, men jag har troligen samma åkomma på min häst! Hon har ett vitt bakben och där har hon ngt som ser ut som mugg, men det sitter på utsidan, vid sidan av karleden kan man säga. Jag masserar in Silon-salva och det har börjat bli bättre. Har ingen aning om vad det kan bero på och hon e helt ren i övriga ben. Hon är svårfödd men har inte fallt ur och verkar inte påverkad i övrigt.

Läs axels tråd om "mugg eller allergi":idea: Där finns mycket hjälp.

Det beror på om växten innehåller 1. ett ämne som ger direkt skadeverkan när solens strålar träffar ämnet genom opigmenterad hud – exempel Johannesört.
Eller 2. ett ämne som skadar levern först och sedan sekundärt opigmenterad hus – ex stånds, alsikeklöver.
Sen finns det växter som har båda effekterna.

Om jag var i din sits och inte visste vilka växter jag hade i hagen skulle jag flytta alla därifrån tills jag tagit reda på det eller tills jag fått svar på leverprover.
HH

Läs axels tråd om "mugg eller allergi":idea: Där finns mycket hjälp.
Ja, den har jag läst... där av som jag känner att det lutar mer och mer åt att det kan vara någon form av förgiftning.
Frågan är ju då hur förgiftade är de som inte visar ngn. mugg eller om de inte är förgiftade alls...
Oj vad konstigt det låter. Hoppas du förstår vad jag menar.

Vi har (haft) på nått ställe växter med gula blommor som ju både stånds och johannesört har, men ska vara ärlig så har jag inte kollat upp dem närmre.
Floran (och kameran) ska med till stallet i dag och får nog stanna där.
Känns ju konstigt, bara för två år sedan så tog ju bonden hö från denna vall och nu är den alltså fått fäste för giftiga växter.
Alsikeklöver har vi inte i denna hage.
Vi har för allt regnande fått stänga av vissa delar av hagen vilket ju gör att de betat hårdare på de öppna delarna...men förhoppningsvis kan jag ut och botanisera i de delar som varit stängda och se vad som kan finnas.
Kommer att ta leverprov på min (bara min en av de fyra).

Skulle svårigheter att hålla hullet kunna vara ett symtom?
Kanske långsökt, men försöker komma fram till varför endast en är i sämre hull, (faktiskt inte direkt "hull- mässigt" utan snarare sämre muskelstatus) än de övriga (avmaskning och sådant är skött) trots att den får tilläggsfoder och rids korrekt.
Kan ju bara vara så enkelt som ett högre grundbehov iofs.
Men om då muggen är ett annat symtom så är kanske orsaken den samma.
Ja jag spånar mest "högt" som du förstår...

Återkommer om jag kan komma fram till vad det är för växter och med svaren på leverproverna.

Viktnedgång är ett symptom på leverskada.

Om de HAR en leverskada hjälper det inte att byta hage iom att den inte kan bryta ner klorofyllet i gräset

Senast ändrad:

Usch... nu får jag den där jobbiga magkänslan att det inte är bra...

Har idag i hagen noga inspekterat diverse växter.
Vad jag kommit framtill så det av det giftiga som det finns mest av är johannesört och falsk palsternacka.

"Mugghästarnas" muggutbredning följer precis de vita tecknen och sitter främst i karled och sen på sidorna av benen, den värst drabbade hade idag även "knutor i sin lilla stjärn som ju för mig gör det klart att det inte handlar om någon form av mugg utan är just det här med klorofyllnedbrytningen och solpåverkan och hela baletten.

Hmm... även i reservhagen växer både johannesört och palsternacka... så det hjälper ju inte mycket att släppa dem där.

Blir asfalterad hage nu...:crazy: nattetid.
Vad ska man undvika för foder OM det nu är så att det är leverpåverkan? Hur verkar klorofyllet i lagrat hö osv.

Axel; läste i din tråd att hästen nu är på bättring och att proverna är bra igen!
Hoppas att det håller sig så nu!!!

Hur går det?
Har läst alla trådarna du skickade. Johannesörten verkar ju klart misstänkt, för om jag förstått det rätt så ger palsternackan inte någon systemisk påverkan (iom att T har märken i stjärnen också)?

Kan nog vara läge att ta blodprov på alla hästarna i hagen för att kolla levern.

Mina åt ganska nyslaget o grönt hö, men tydligen gick det bra.

Muggpållarna har blivit bättre sen de bytade hage.
M har gått kvar, men hade igår fått sår i tre karleder, kan vara av boots/jobb på stubben, men jag tycker det känns misstänksamt...
Har fått en liten hovböld också som öppnade sig själv igår.
Som experiment(se hur "muggen" utvecklas) får hon gå där idag också (inne i natt), men sen blir det nog byte för henne med.
Dock är det inget direkt solsken här idag.

Jag tror också helt klart att det är johannesörten som är boven.

Ska ringa vet idag och beställa tid för återbesök och provtagning...

De får nytt hö här med och de har trots det blivit bättre, så det är nog ingen fara tack och lov!

Liknande trådar

Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: dreampower
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 525
Senast: SaraMara
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 134
Senast: lady_vip
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 025
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka