Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Hippos linfröpellets innehåller bra med protein. Linfröet är redan behandlat och pressat så du kan ge det som pellets. Då behöver dom ingen olja.
Du kan köpa Lucern hack som inte ska inehålla melass, Åtminstone så gör inte hippos lucern det (är inte säker på kraffts.)

När jag hade en häst med rasp använde vi salva som var för psoreasis och det fungerade jätte bra. Ett annat tips är om du känner någon med Forevers Aloevera produkter. De har en salva som heter Aloe Beepropolis som är gjord av Aloe vera och Bivax bla. Den har jag oxå använt med framgång.

Lycka till.

Åh, linfröpellets! Det vore ju något! Jag fick rådet av veterinären idag att köpa något som är bra för magen och även något som är rikt på omega 3 - linfrö borde ju vara bägge delar! :idea:

Tack även för tipsen om salvorna!

Senast ändrad av en moderator:

Satt och funderade idag om det är skillnad på socker och socker. Är all sötma av ondo när det gäller socker-relaterade problem? Sackaros, Fruktos, Glukos, Laktos, Sorbitol, Mannitol, Maltitol, Tagatose, Laktitol... Honung??

Satt och funderade idag om det är skillnad på socker och socker. Är all sötma av ondo när det gäller socker-relaterade problem? Sackaros, Fruktos, Glukos, Laktos, Sorbitol, Mannitol, Maltitol, Tagatose, Laktitol... Honung??

Hej hopp vet attdet var ett tag sedan du skrev den här frågan men chansar på att du läser tråden ändå ibland:D det ÄR skillnad på socker och socker. Fruktos är tex fruktsocker och naturligt medan Sorbitol o liknande är kemiska sötningsmedel och inte socker i den meningen. Det är också skillnad på Melass och betfor, de båda är restprodukter från socker framställningen men Betfor är fibern som blir kvar när man utvunnit sockret och melassen tillkommer senare i processen. Således finns inte så mycket "socker" kvar i betforn efterssom det mesta är utvunnet redan. Honung är ju också en naturprodukt som dessutom innehåller ämnen som är kända för sin antiseptiska egenskaper (därav dricker man det vid förkylning) tex;)

Det var bara två dagar sedan jag skrev frågan :D :p

Sen tror jag du missuppfattade frågan - jag vet vad som skiljer de olika sockerarterna åt, frågan var om de påverkar olika gällande sockerrelaterade bekymmer?

ex. Enligt vissa ska man ju ta bort allt socker ur foderstaten om man har häst med strålröta, mugg osv. Ska man då undvika ALLA sockersorter - eller fungerar fortfarande vissa? Ex. honung, men inte rörsocker osv? Eller fungerar INGA naturliga socker, men "onaturliga sockersorter" kan fungera? Eller ska helt enkelt allt som har med socker att göra BORT från foderstaten?

Jag kan berätta att min "hudhäst" får hemsk mugg o rasp av lusern:eek:
Först ville den inte ha o sen.....

Jag skulle skippa lucernet till den o skölja av betforen till de andra o se.
Nu är det iofs för "sent" men till nästa gång. Ge soja istället.

Potatisproteinet är jäkligt dyrt.

Vilken lusern gav du? Kraffts innehåller ju melass.

Jag har köpt soja som jag håller på att göra en övergång till, så jag är redan inne på det spåret som du skrev :D att jag sköljer betforn och ger soja till. :)

Just nu kör jag med Dan grönt lusern (utan melass), men jag köpte även soja och ska alltså gå över till bara sköljd betfor + soja på mugghästen! :idea:

Än så länge lever även hovkräfte-hästen då vi opererade ytterligare en gång och gav henne en sista chans. Vad tror ni om att fortsätta med lusern på henne, är det bara mugg det kan vara tokigt på eller kan det även vara bra att sluta med lusern till denna häst? Hon gillar iofs nte Dangrönts, så jag kanske ska sluta med lusernen till henne också...

Min tredje, helt friska häst, får väl äta upp lusernen! :p även om inte han heller är så förtjust i Dangrönts, medan Kraffts slinker ner utan problem.

OK. Fortsätter på min "problemtråd".

Nu har jag börjat fundera på om det är så smart att ge ett så proteinrikt foder till mugg-hästen med tanke på att det finns de som anser att en proteinrik foderstat kan orsaka/förvärra mugg och rasp.

Ska jag strunta i kraftfoder till denna häst helt och hållet, trots att höet är lågt i protein? Hon är unghäst (blir 4 i år) och det är därför jag envisats med att ge tillskott som är proteinrikt, men jag kanske ska tänka om?? Hon har fri tillgång på höet... Och är ganska rund och lättfödd = hon behöver alltså INTE mer energi iaf :p

Hon kanske klarar sig på höet helt enkelt... hm... Hur snabbt tror ni jag ser om hon börjar få proteinbrist? :crazy:

Minns inte om Mustangs lusernpellets innehåller melass?

Du kanske kan köpa in lite hö med högt proteininnehåll, och ge den hästen det på natten i boxen, tex (om de inte går på lösdrift förståss..).

Jag är nyfiken på din tråd, då min häst haft mugg nästan varje höst men inte iår?!?!

Vad säger veterinären om sambandet med mugg/rasp och olika fodersorter?

Kan svara lite iallfall.

Sackaros består av sammansatta frukos och glukos.
Honung består också av glukos och fruktos, fast inte sammansatta.

När människan smälter dessa två sker det på två sätt. Sackarosen tar längre tid att få ut i blodet för att bindningen mellan fruktos och glukos måste brytas innan. I honungen behövs ingen bindning brytas utan det kan gå fortare ut i blodet.

Sammanfattning: Honung är onyttigare:idea: Fast det innehåller givetvis andra ämnen som gör det nyttigare än sackaros, fast nu pratade vi endast socker så:grin:

Lägger till SMaLa Fru GluGal Smala Fru Glugal är en minnesregel för att se hur monosackarider bygger upp disackarider.

S = Sackaros
Ma= Maltos
La = Laktos
Fru = Fruktos
Glu = Glukos
Gal = Galakos

S Ma La (Disackarider)

Fru Glu Gal (Monosackarider)

1 Fruktos + 1 Glukos = Sackaros
2 Glukos = Maltos
1 Glukos + 1 Galaktos = Laktos

/Loppz - Avslutar kemilektionen här :)

Senast ändrad:

Det beror på hur mkt hö den får.

Är det hästen på din avatar- bläs o 4 vita:eek: Snyggt men mkt problem.

Jag ger min hudhäst lite lucern men oxå soja. Den fick mugg o rasp på utsidan/ nederkant av kotan i höstas- som jag har gett :devil: i o sen blev det vita torra krustor som har släppt av sig självt. Det gäller bara att hålla fingrarna i styr:eek:
Har förr hållt på att behandla i ett år för att sen få börja om på nytt. Prover tagna.

Jag ger helst Kvarnbys o sen Dangroents. I ditt fall skulle jag "hoppa det".

Du kanske kan köpa in lite hö med högt proteininnehåll, och ge den hästen det på natten i boxen, tex (om de inte går på lösdrift förståss..).

De går på lösdrift :p

Jag är nyfiken på din tråd, då min häst haft mugg nästan varje höst men inte iår?!?!

Vad säger veterinären om sambandet med mugg/rasp och olika fodersorter?

De verkar inte tycka att det är fodret alls utan har helt snöat in på att hela orsaken är den där stafylokockinfektionen aureus (som det med prover är fastställt att hon faktiskt hade/har).

MEN! Hon har ju sedan fölålder haft problem med mugg till och från ändå och på det svarar de att det beror på ärftlighet (mamman samma problem) och hennes helvita ben.

Så ang foderbiten får jag ingen direkt respons från kliniken och vände mig därför hit. :idea:

OK, nyttig info :bow: - men vad innebär det ang ökad risk för mugg eller inte på häst? Någon som vet?

Det beror på hur mkt hö den får.

Är det hästen på din avatar- bläs o 4 vita :eek: Snyggt men mkt problem.

Jag ger min hudhäst lite lucern men oxå soja. Den fick mugg o rasp på utsidan/ nederkant av kotan i höstas- som jag har gett :devil: i o sen blev det vita torra krustor som har släppt av sig självt. Det gäller bara att hålla fingrarna i styr:eek:
Har förr hållt på att behandla i ett år för att sen få börja om på nytt. Prover tagna.

Jag ger helst Kvarnbys o sen Dangroents. I ditt fall skulle jag "hoppa det".

Som jag skrev så får hon fri tillgån. Min uppskattning är att hästarna äter mellan 15-25 kg per dag beroende på vädret. Nu när det är så här mkt snö och minusgrader äter hon alltså mellan 20-25 kg per dygn.

Ja, fyra HÖGA strumpor och BRED bläs... :love: :d :cry: :rofl:

Vad visade proverna på din häst? Har vet sagt ngt om foder till dig?

Jag ger inte vare sig mugghästen eller hästen med hovkräfta lusern längre, de får sköljd betfor och soja, men nu är jag alltså rädd att det är protein hon (normalt) reagerar på och tänkte att det kanske kan vara värt att testa vara helt utan kraftfoder ett tag. Hon är ju som sagt rund och lättfödd så hon behöver ju inte tillskott av den anledningen. ;)

KOM PÅ EN SAK! Veterinärerna rekommenderade mig att testa någon form av probiotika för att stabilisera magen eftersom hon fått mkt mediciner (bla 21 dagar på antibiotika och senare 15 dagar på Fenylbutazon) så jag köpte Diamond V XPLS - som tydligen skulle vara bra.

Men nu läste jag på nätet att jäst kan ORSAKA mugg! :eek: Någon mer som hört detta? Andra säger/skriver att det är BRA med jäst till mugghästar? :confused: Ska jag sluta med tillskottet och finns det något annat preparat (probiotika utan jäst) som är bra?

Jag har ALDRIG behövt ge någon form av magfixare förut då jag aldrig haft sådana problem så jag kan inget om produkterna mer än vad säljare säger (och de kan man ju lita på... ähum... :cool:)

KOM PÅ EN SAK! Veterinärerna rekommenderade mig att testa någon form av probiotika för att stabilisera magen eftersom hon fått mkt mediciner (bla 21 dagar på antibiotika och senare 15 dagar på Fenylbutazon) så jag köpte Diamond V XPLS - som tydligen skulle vara bra.

Men nu läste jag på nätet att jäst kan ORSAKA mugg! :eek: Någon mer som hört detta? Andra säger/skriver att det är BRA med jäst till mugghästar? :confused: Ska jag sluta med tillskottet och finns det något annat preparat (probiotika utan jäst) som är bra?

Jag har ALDRIG behövt ge någon form av magfixare förut då jag aldrig haft sådana problem så jag kan inget om produkterna mer än vad säljare säger (och de kan man ju lita på... ähum... :cool:)

Jag tror att problem med hud, päls och hovar kommer ifrån att magen inte är i balans och kan därmed inte heller ta upp näringen optimalt. Att mugg skulle komma från jäst är fel, däremot om du skulle lägga jäst på muggen så skulle det förmodligen fullkomligt explodera:angel:

Det enda som är bevisat effektivt på mag-tarm obalans är vanlig bakjäst, en vanlig bakjäst om dagen gör att hästens tarm blir i balans och den kan tillgodogöra sig fodret optimalt.
Givetvis vill säljarna sälja diverse svindyra produkter för de vill ju inte att du ska ge vanlig bakjäst som kostar en krona paketet;)

Jag tycker inte att du ska sluta ge proteintillskott för risken är stor att hon får problem, särskilt när hon växer.

Men, det kan vara så att din häst mår bättre på en lägre kvot så prova att lägga henne på en kvot på runt 5 istället och se vad som händer. Om hon tappar muskler så höj igen så kolla henne noga och väg gärna med måttband så du håller lite koll på vikten, fota en gång i veckan i samma position så att du genast ser om hon tappar för man blir väldigt lätt hemmablind.

Det finns en teori om att muggbakterierna överlever i hagen, den teorin stämde på min gamla häst som hade haft mycket problem med mugg innan jag köpte henne.
När hon kom så hade hon ingen mugg men jag fick veta att varje vår och höst så kom det genast.
Hon fick aldrig någon mugg här, trots att de första åren var för djävliga med lera och skit innan vi fick grusat upp vinterhagen.
I de hagar som hon släpptes i här hade det inte gått några hästar på ca 7 månader och i övriga hagar hade det inte gått hästar på många år.

Kanske ide att testa att byta hagar helt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 722
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 787
Foder & Strö Då vår unghäst inte är särdeles förtjust i linfrökakan som vi har skaffat för att ha som "snäll" proteinkälla, så undrar jag vad för mer...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Rimfaxe
·
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 419
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025