Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...
KOM PÅ EN SAK! Veterinärerna rekommenderade mig att testa någon form av probiotika för att stabilisera magen eftersom hon fått mkt mediciner (bla 21 dagar på antibiotika och senare 15 dagar på Fenylbutazon) så jag köpte Diamond V XPLS - som tydligen skulle vara bra.
Men nu läste jag på nätet att jäst kan ORSAKA mugg!
Någon mer som hört detta? Andra säger/skriver att det är BRA med jäst till mugghästar?
Ska jag sluta med tillskottet och finns det något annat preparat (probiotika utan jäst) som är bra?
Jag har ALDRIG behövt ge någon form av magfixare förut då jag aldrig haft sådana problem så jag kan inget om produkterna mer än vad säljare säger (och de kan man ju lita på... ähum...
)
Jag tror att problem med hud, päls och hovar kommer ifrån att magen inte är i balans och kan därmed inte heller ta upp näringen optimalt. Att mugg skulle komma från jäst är fel, däremot om du skulle lägga jäst på muggen så skulle det förmodligen fullkomligt explodera
Det enda som är bevisat effektivt på mag-tarm obalans är vanlig bakjäst, en vanlig bakjäst om dagen gör att hästens tarm blir i balans och den kan tillgodogöra sig fodret optimalt.
Givetvis vill säljarna sälja diverse svindyra produkter för de vill ju inte att du ska ge vanlig bakjäst som kostar en krona paketet
Jag tycker inte att du ska sluta ge proteintillskott för risken är stor att hon får problem, särskilt när hon växer.
Men, det kan vara så att din häst mår bättre på en lägre kvot så prova att lägga henne på en kvot på runt 5 istället och se vad som händer. Om hon tappar muskler så höj igen så kolla henne noga och väg gärna med måttband så du håller lite koll på vikten, fota en gång i veckan i samma position så att du genast ser om hon tappar för man blir väldigt lätt hemmablind.
Det finns en teori om att muggbakterierna överlever i hagen, den teorin stämde på min gamla häst som hade haft mycket problem med mugg innan jag köpte henne.
När hon kom så hade hon ingen mugg men jag fick veta att varje vår och höst så kom det genast.
Hon fick aldrig någon mugg här, trots att de första åren var för djävliga med lera och skit innan vi fick grusat upp vinterhagen.
I de hagar som hon släpptes i här hade det inte gått några hästar på ca 7 månader och i övriga hagar hade det inte gått hästar på många år.
Kanske ide att testa att byta hagar helt?