Förföljd av otur?

B

Baroya

Hej!

Jag måste bara få lov att skriva av mig lite.. Är så fruktansvärt less på alla motgångar nu. Har varit inne på Djursjukhuset idag hela dagen..

Ja vart ska man börja. Först får jag en fraktur på en nackkota, och ytterliggare tre kotor skadas allvarligt, Inge ridning på ett år.

Sedan går jag omkull med min ny storhäst, det ena leder till det andra och till slut slutar det med att vi får tabort henne pga av bla. magproblem och återkommande hältor. Inge ridning och tävling på ett år.

I december i år blir min nya häst (ägt den i 3månader) påkörd av en bil i en hastighet av 60-70 km/h rakt bakifrån. Allvarliga såskador, får tillbringa 2 månader på djursjukhuset innan han tillåts att komma hem.

Det var lite kort bakgrunds info!

Idag har vi varit inne med hästen som blev påkörd. Drygt 5 månader sedan det hände. bakbenet har blivit bra men nu vandrar allt runt i kroppen. Han är halt vänsterbakoch fram. Reagerar inte på böjprov trots mycket hård provokation, reagerar bara vid longering.

Vi har även bedövat allt som går att bedöva och hältan släcks fortfarande inte. Tillslut stod klinikes 4 bästa veterinärer inkl chefsvet och kliade sig i håret och såg allmänt frågande ut. De har ingen aning om vad det kan vara och vad det kan sitta.

Jusat nu känns allt bara så hopplöst. Var bara tvungen att skriva av mig lite. kanske en väldigt onödig tråd! Men finns det någon som har haft lika mycket otur som mig?

Sv: Förföljd av otur?

Jag kommer inte ens i närheten när det gäller otur tyvärr. Min nuvarande häst vållade dock samma huvudbry hos 4 olika vet. som var och en hade sin egen teori var hältan satt/ berodde på. Så jag förstår verkligen din frustration. På min pålle var det tal om ett halvårs vila för att se om det läktes ut då, alternativt ta bort hästen.
Jag valde att testa en annan klinik som hittade felet efter mindre än en kvart....hoppas det löser sig för dig oxå!!

Jag hoppas verkligen verkligen att ni får reda på vad felet är! Är så otroligt jobbit sånt där, jag vet precis! Ni kan inte åka till ngt annat sjukhus? Jag menar absolut inte, att det ni varit på inte är ngt bra, men ibland behövs det andra par ögon, med andra kunskaper och erfarenheter.

Jag har hållit på med min kuse i nästan två år, med hovåkommor av alla dess slag, hältor pga överansträngning i de andra benen som det ej varit problem med hoven på, osv osv.

Jag håller verkligen tummarna att det kommer gå bra, och felet hittas!!

Snälla du kan väl pm:a mig vilken klinik som inte hittade felet och de som hittade det.

Jepp. Jag har en häst som under tre år lyckats med:
- Stickskada nära led fram och lymfangit
- Avsprängningsfraktur bak
- Dubbla kotledsinflammationer fram
- Ont i ryggen pga tätt mellan två kotor
- Helt oförklarligt vänster framkän (carpus)
- Avsparkat griffelben bak
- Ont i ryggen pga taktande vid igångsättning
- Nu misstänker jag höger carpus.

Jag har precis som du i princip aldrig kommit förbi igångsättning och känslan är att det när något som vandrar runt, inte helt otroligt pga en liten rörelsestörning bak efter första frakturen.

Om jag också får skriva av mig lite, även om det kanske inte precis lättar din börda..du är inte helt ensam!

2006:Maj månad, min efterlängtade welshåring kommer från Wales och insjuknar i transportsjukan och är nära att dö, min gammelhund insjuknar p g a ålder och måste avlivas den 11 juni, ett par månader senare måste vi avliva sambons hund p g a problem med hörselgångarna som blivit kroniskt, den 1:e december avlivas min sjuårige halvblodsvalack efter flera års kämpande med hältor som inte vill ge med sig trots många behandlingar på klinik.

2007: min enda kvarvarande hund blir plötsligt helt blind och man har ännu ingen diagnos, dock har han fått tillbaka större delen av synen efter snabb insats med kortison, maj månad, min welsh drabbas av tarmvred och är nära att stryka med.

Sambon ifrågasätter varför jag vill hålla på med hästar och hundar ö h t. Kämpiga dagar så frågar jag mig samma sak...

Vet precis hur du måste känna dig nu men vet du, jag tror faktiskt att det ibland bara hopar sig helt enkelt och att det snart kommer att bli bättre. Hoppas du har någon på nära håll som kan stötta och peppa! Beträffande den påkörda hästen; har man tittat på ev kotförskjutningar, snedheter el liknande? Jag är ingen expert men vid en sån smäll bakifrån så kan man kanske tänka sig förskjutningar i rygg/halskotor alt snedhet i bäcken?

Jag tycker verkligen synd om dej!
Prova en annan klinik - det kan behövas någon som ser på hästen med "friska ögon" s a s.
I våra trakter finns det ju en hel uppsjö med hästkliniker numera!

Immer

Massör och TE har varit komtaktate. Både vår egen och på kliniken. De enda de hittade var en liten låsning, knappast gjort varken från eller till.. Är behandlad för det. Slog ut låsningarna. Ingen skillnad i gången. Han är hur mjuk och fin som helst i muskelaturen, finns inget att klaga på.

Jadu, inte är jag den ända som varit förföljd av otur. Känns ganska skönt att man inte är ensam. Men det är bara så hopplöst. Varje gång man har kommit igång är det alltid något nytt som kommer fram. Känns varkligen hopplöst!

Usch stackars.. :( Jag vet hur det är att inte veta vart felet sitter. Min häst hade samma symptom.

Ja, jag köpte honom med två olika långa ben. Hade ut olika kiropraktorer, tog hjälp av hovslagaren, masserade hela hästen varje dag i över ett år osv. Han var iof ok (vi hade ut alla möjliga människor, behandlade mm men han var inte halt eller så) tills det slutade med, efter ca 3 år, att hovslagaren inte kunde verka - han påstod att hovarna inte växte som de skulle. Hästen blev halt på mer eller mindre alla ben - ut med veterinär, in på klinik.

Inflammationer i kotor och knän - metacam och boxvila, sjukhage och ingen ridning.Inflammationerna läkte ut men ändå var han inte ren när han travade på volt. De hittade ingenting i benen och sa då att det satt i hans höft (efter som att han varit olika lång i benen och därför var han efter att benen med kiropraktik blivit lika långa, lite sned). De nappade på en teori som vi själva hade råkat säga, som vi hört från en kiro vi haft ut och skulle röntga. men det klarade de inte utan det hela slutade med att de sa att han kommer inte att hålla mer än ngt år till, och han kommer aldrig att sluta ha ont. Lika bra att ta bort honom.

Av en slump råkade vi ta ut en ny hovslagare, då jag inte riktigt kunde släppa detta med hovarna trots att både vet och hovslagare på kliniken sagt att hans hovar var i ovanligt bra skick.

Han var där en enda gång - i ca 3 timmar för han sa att den här hästen kan inte stå på tre ben under en hel skoning. Han observerade, tänkte, kände och väntade. Han gjorde avbrott mitt i verkningen tom. Sen var hästen som ny. Han visste inte vart han skulle göra av benen när det var dags att gå.

Nu var han ju ganska gravt felverkad och felbelsatad så vi jobbar fortfarande med hans hovar (efter snart 2 år), men han har inte ont, har aldrig tjocka ben och han fungerar utmärkt. Och ffa - han kommer att bli bra.

Så det finns hopp. Ibland går det neråt länge dock.

Kan tillägga att denna häst får allt som ingen har hört talas om. Han fick vid 8 års ålder plötsligt sommarexem, innan det hade han en konstant karl fläck i svansen - ingen förstod varför. Exemet vet ingen vart det kom ifrån eller varför - det är inte vanligt att det kommer så sent i livet.

Straxt efter att detta blossat upp fick han fistlar längs ett stråk på halsen som tillhör lymfan. Bölder som gjorde fruktansvärt ont - vet fick ge honom mängder med lugnande för att ens få titta på dem - de varar och blöder och träns/grimma var omöjligt att ha på. Vi hade kontakt ett tag men det slutade med att vi slutade höras - han visste inte vad det var och kunde inte ta reda på det heller. Dessa har han kvar men vi har fått exprementera fram egna sätt att behandla dem och hålla dem nere, ibland blossar de upp och då är det bara att vänta. Som tur är kan vi rida utan träns på vår häst.

Sen har vi dragit ut avslagna vargtänder också.
Så vi har väl i princip gått igenom hela hästen nu. Folk undrar om vi letar fel på våran häst så som vi håller på. ;)

Det är nästan som att vi får alla dessa problem bara för att vi är så angelägna om att lösa dem. De flesta tar ju vet's ord när han säger att det inte går att lösa exem, att en del bara har det. Men vi tycker inte så. Sen har vi bara fått såna problem som vi precis har råd med, med vår lilla ekonomi. Så jag vet inte, vi kanske är utvalda. Men jag tycker nog att det börjar bli dags för oss att bli fria från detta nu. Hoppas att det är sista gången du besöker kliniken med din häst. Du verkar ha ofrat nog av dig nu, kanske dags för ngn annan att ta över all problematik. ;)

Antar att du varit i hbg? vi har två kliniker här i halmstad, det är inte så långt hit för dig, prova någon av dessa?

Oj. Ja du det var en väldig soppa det där! Skönt att ni tillslut hitta felet. Ibland är det enklare än vad man tror.

Egentligen borde vi bara vara tacksamma för att hästen lever, han borde inte överlvet den smällen. Ingen fattar hur han har klarat sig och varför bena inte gick av ... Någon tur i oturen har man kanske ändå.

Ja det hade varit skönt. Tänka att bara få ha kanske 2 problemfria år, jag hade blivit överlycklig!

Hej!

Såg att du fått tid hos ny vet. Hoppas dom hittar nåt som kan lösa din häst..

Själv har jag haft min i 6 år och på den tiden har jag ridit max hälften, resten har varit olika rehabhistorier.

Började 2 månader efter jag köpt henne med någon slags allergisk reaktion, hon var mycket nära döden och vilade i säkert 2 månader (eller vi fick promenera med henne), hon fick en pc-chock också..

Satte igång mycket långsam och hon var nog igång i säkert.. 7 månader, innan hälta. Tog en månad innan vi fick tid hos vet som sa halt båda fram- jag såg klart och tydligt att det var bak! Behandlad, vila nån månad (till) och sen igångsatt. 2 månader senare.. gren in i hasen, jättenära benet och vila ett tag till. När hon väl började komma igång överansträngde jag handlederna, så jag kunde inte ens hålla ett papper, än mindre rida..

Sen va hon igång i 2? månader, innan ofräsch bak- sträckning trodde vi och vila. Igång igen och ofräsch bak- igen. Vet ut, konstaterade låsningar i rygg och behandlade med akupunktur- häst blev bra.. ett tag och blev sen sämre igen efter några månader.. ryggen igen(som alltså visade sej som hälta i bak), behandlad akupunktur igen.. Fick sen en redig infektion i kroppen och stog ett bra tag..

Sen va hon fräsch ett litet tag för att sen inte vara fräsch på besiktning- knäledsinflammation båda bak.. Vilade nästan ett halvår.. och igång igen- för nån skum hälta i framhov, som ingen visste vad det var. Vila 2 månader, igång igen- stallbyte och vips så blir häst sparkad i hagen och får en fraktur på hasen, samt ett sticksår nästan ända vägen in i ledkapsel. Det bildas naturligtvis en sån.. "väg" mellan frakturen och såret så efter 1 månads vila och ingen läkning av såret, blev det operation och vila 1 månad till.. Sen va hon ok tills jag tyckte hon skulle få vintervila- vila 1 vecka, trampade av sej en sko- blev jättehalt. När skon äntligen kom på igen, så snubblade hon på nåt i hagen! Och skadade frambenet..

Vilade någon månad, sattes igång och jag tyckte inte hon kändes helt 100 så vi åkte till klinik och hittade en kotledsinflammation i ena fram- trots att vi inte sett en volt på snart 2 år!!! Och här är vi nu..

Om hästen ändå kunde ha samma problem så man kunde känna att det var "kört", eller om hon inte behövde så aktiv igångsättning hela tiden, så man kunde ställa henne på bete och rida nåt annat.. Tyvärr hinner jag bara med en häst och jag kan inte bara överge min älskling. 6 år med mycket promenader gör saker för ens förhållande liksom..

/ lavinia, som undrar varför dom tidigare 2 hästarna aldrig var skadade

Usch! Ja, i bland går det troll idag det. Jag har i och för sig bara haft min i knappt ett år och jag han rida den i 3 månader innan detta hände!

Ja, vi hoppad oxå verkligen att de hittar något. Det börjar bli rätt tråkigt att åka in och ut mellan kliniken nu.

Jag har sagt det, jag kan köpa om det är så att jag har ridit siönder hästen och att det kanske är något jag ska ändra på min ridning, för att undvika skador. Men när man har gjort precis allt rätt och ändå råkar ut för sånt här, då är det ännu tråkigare.

Ja, det är inte det allra lättaste det där. Vilka beslut som skall fattas och hur man skall göra. de är ju trots allt ens bästa vän och man vill inget annat än ha kvar dem för alltid. Men någonstans måste man fråga sig sälv, är det värt det och lider hästen?

Hoppas verkligen att din häst blir frisk snart så ni kan få några "rid" år tillsammans :)

Om det muntrar upp dig kan jag berätta att min häst nu åter är halt, troligtvis knäledsinflammation- igen...bara att boka tid på klinik- igen....:(

Usch då! Asså att det aldrig tar slut för vissa,. Hoppas verkigen att hösten bara hade en dålig dag och att det inte rä så allvarligt..

Hållre tummarnaför att allt går bra!

Jag har också en häst med en oförklarligt hälta som påminner en hel del om det du beskriver. Bara det att han inte visade något förren han reds i form och trampade under sig. Var troligen på samma ställe som du har varit och blev ordentligt genomgången på alla tänkbara sätt med bedövningar, ultraljud till och med sövd.
Efter ett antal besök fick han åka till Flyinge för en skint (vet inte hur det ska stavas). Då kom svaret han hade slitit av en muskel i låret. Har nu ca åtta månader som han ska vila innan vi kan få dommen. D v s om blir fullt frisk eller om han nu är så bra som han kan bli.
Med tanke på att din häst blivit påkörd skulle jag kunna tänka mig att inte skulle vara helt omöjligt att han råkat ut för något liknade.

Det låter som att det igger någonting i det du säger. Får jag fråga vilken veterinär ni hade inne på kliniken, eftersom vi troligen är på samma?

Låter verkligen som att det kan vara et alternativ för oss, ja efter den smällen kan det ju faktiskt sitta var som helst. De pratar oxå om att söva honom nu, men jag är inte riktigt glad för det ?

Hur långtid tog det innan ni fick tid his Flyinge ?

Man får ju inte skriva namn hur som helst men min häst hade två stycken veterinärer deras initsialer är dels JH och dels BR om du vill kan jag PM deras namn.
När det väl var godkänt av försäkringsbolaget så tog det mindre än en vecka innan han var klar på Flyinge. Men jag har ett svagt minne om att han fick en återbudstid, är inte helt säker på det.

Min häst blev sövd två gånger en gång på kliniken och en gång på Flyinge. Det finns ju risker men det hade nog inte gått att hitta felet utan.

Du får gärna PM mig om du vill!

Okrj, de där försökringbolagen brukar kunna ställa till det! Ja precis, men i detta fallet vet dem inte riktigt vart dr skall leta, eftersom att hästen inte lämnar några ledtrådar als. Är bara halt på böjtspår, inte på raktspår trost att de har provocerat han mycket hårt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 323
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 530
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 553
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka