Föredrag!

S

Summerflower

Ska hålla föredrag om något som intresserar mig imorn.. har inte kommit nån stans!! Börjar få lite panik. Det enda intresse jag har är ju hästar och då tänkte jag prata lite om det.. någon som har nåt bra tips om vad jag ska säga? Hatar muntliga redovisningar mest av allt!! usch! :eek:

Ha de bra allihopa!!

( vet inte om jag lagt i rätt forum, är typ första gången jag postar en tråd :crazy: )

Sv: Föredrag!

Det är ofta lättare att prata om något man är intresserad av. Hur länge ska du prata? Gör en bra disposition, det är A och O. Ha en bra inledning som fångar intresset. Försök lägga upp det så att även om inte alla är hästintresserade tycker det är kul/intressant. Ha det inte för fakta späckat då blir det bara trist. Lägg in egna erfarenheter som t ex ......enligt alla fakta böcker ska man göra såhär men när jag försökte så blev det på det här viset....Försök avgränsa dig så det inte blir för mycket olika saker inom området du talar om. Knyt an slutet till inledningen. Text på en A4 brukar bli ca 8-10 min prat. Prova att tala hemma några gånger så du får flyt. Prata hellre lite sakta än för fort, lägg in pauser för mer effekt. Det är lite kort om tid om du ska få till det bra, tur att det finns långa nätter. Lycka till.

Tack för bra svar!! Har skjutit upp redovisningen tills på måndag istället, så jag har lite mer tid på mig.

Det är så svårt för mig som är hästnörd att ta ut det som är intressant för en icke hästnörd att höra. Jag måste ju anpassa min redovisning till åhörarna och jag tror inte de är en kotte som håller på med hästar.. Det är svårt dehär!! Hur ska man förklara för en som aldrig har ridit vad ridning går ut på? Dessutom är jag så himla dålig på muntliga redovisningar. Ska prata i ca 5-10 minuter.

Det är knivigt dehär..

Bildprojector kan vara bra!Att berätta sakta och tydlig och byta lite bilder...så får man tiden att gå och gör det hela lite mera intressant.

jag hade ett föredrag om hästar på högstadiet för ca 100 år sen. Berättade lite om hästraser, minsta o största. Ritade sadlar på "svarta tavlan" hopp, dressyr o allround.
Berättade kortfattat vad tex hoppning och dressyr gick ut på. Personliga upplevelser jag haft med min foderponny. Hur man utfodrar hästen osv. Det finns ju hur mycket som helst.

Lite intressant var det nog för jag fick följdfrågor, mest av killarna.

var inte rödd för att "pausa"! du behöver inte snacka 10 min i sträck, våga vara tyst! Börja pilla och kolla i papprena elelr nåt, det ger åhörarna en liten chans att ta in all info. hatar oxå muntliga redovisningar. HADE EN SENAST IDAG FAKTISKT OM UNIVERSITET I ENGLAND... sKIT TRÅKIGT men men :S oj, ursäkta caps lock

Du skulle kunna ta med dig någon sak från stallet eller en bild. Fråga åhörarna om de vet vad det är eller hur det används. Det är också en bra inledning för att fånga åhörarnas intresse för det du ska prata om. Genom att aktivera åhörarna blir de ofta mer intresserade.

jaa, en rätt bra idé! ska ha med mej nån sak att visa, nån som har nåt tips?? ska även använda mig av något hjälpmedel, tex. oh, video eller banddspelare. tänkte ta med ett videoband med ett dressyrprogram som jag kunde visa när hästen gör olika rörelser och sen förklara.. kanske vore nåt? vad tycker ni?

vi skulle oxå hålla föredrag om nått vi tyckte om.. tänkte ju självklart att ja skulle snacka häst men va tusan. hela min klass va ju hästnördar (gick naturbruk..) så alla skulle ju göra de... sökte lite på nätet o så där men hittade inget "extra" helt plötsligt läser jag en artikel om häxor i sverige förr.. skitintressant, snackade om de istället, hur kul som helst!

har alltid tyckt de va jobbigt o hålla föredrag men eftersom ja fick så mkt beröm av läraren för mina häxor blev det ju roligt :)

fast alla trodde la ja hade en rikitgt mörk sida efter de... :rofl:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar