Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut, det kan ju vara så att folk inte alls är speciellt intresserade, utan bara säger så för att vara artiga och komma undan på ett snyggt sätt.Det där är rätt vanligt! (Och jag tror inte alls det handlar om barnen/tiden.... Tror.) Folk säger: -Åh, det där skulle jag också vilja göra!! Och man svarar: -Jamen vilken tur du har, här har jag en fallskärm och planet står med piloten i och väntar! Eh....nä, då går det inte alls, plötsligt.
Det där var ett extremt exempel (fastän det förekommit!) men det är väl lite -Be careful what you wish for because you might get it! Folk säger saker men egentligen menar dom det inte. Men det låter fint att säga det, när man vet att man inte behöver fullfölja nåt.
Det har jag faktiskt ingen åsikt om, inte utifrån den här trådens frågeställning.Precis, hur mycket är det sunt att försaka för sina barn? Både för sin egen och barnets del.
Jag tänkte bara att det kan vara svårt att sätta sig in i hur livet som förälder ter sig, om en själv inte har barn. Visst är det viktigt att ha utrymme för egna intressen, där en kan ladda batterierna - men periodvis kan det vara svårt att hitta tid/ork och ibland kan det vara lika givande att följa med barnen på deras aktiviteter osv. Det kan vara svårt att få en helhetsbild över andra familjers tillvaro, det kan se ut på ett sätt utifrån men det kanske inte visar hela bilden.Hur så?
Det beror väl helt på om man anser att man försakar något eller inte?Precis, hur mycket är det sunt att försaka för sina barn? Både för sin egen och barnets del.
Precis, hur mycket är det sunt att försaka för sina barn? Både för sin egen och barnets del.
Ja alltså min pappa tycker nog inte att han försakat nåt. Tvärtom - är det nåt han pratar om med glädje så är det att vi har tillbringat så mycket tid tillsammans tack vare hästarna. Till och med i tonåren liksom.Fast vem säger att de "försakar" något för egen del?
Att man prioriterar på annat sätt än du innebär inte att man försakar något. Man prioriterar bara annorlunda.
Ens partner är vuxen, barn är barn. Och därmed faller den frågeställningen av sig själv.Det vill vi ju alla, barn eller ej. Vore det lika okej att inte reflektera/hinna/orka om det vore ens partner som var ursäkten?
Precis, hur mycket är det sunt att försaka för sina barn? Både för sin egen och barnets del.
Jamen exakt! Det ska renoveras, tränas inför marathon, det ska ditten o datten o dutten och jag bara fattar inte hur folk orkar. Eller snarare det är väl barnen som betalar priset, antar jag.Det jag mestadels ser, tyvärr, är att föräldrar spenderar alldeles för lite tid med sina barn. Inte för mycket. De flesta barn får inte mycket mer än 2-3 timmar med sina föräldrar på vardagarna.
Jamen exakt! Det ska renoveras, tränas inför marathon, det ska ditten o datten o dutten och jag bara fattar inte hur folk orkar. Eller snarare det är väl barnen som betalar priset, antar jag.
Skitkonstig frågeställning, har man valt att skaffa barn är det ens förbannande skyldighet att ta hand om dem under en kort tid, annars går det utmärkt att leva som barnfri också. Vill man inte försaka nånting så skaffar man inte barn, punkt.
Jag förstår din fråga och håller med, hela ens egen tid och egna liv ska inte sluta bara för att man får barn.
Någon annan kan gott ta barnen den tiden, mormor och morfar eller inhyrd barnvakt om man behöver det.
Jag tror det är bra för barn att lära sig vara trygga med andra människor, som typ barnvakten, utan mamma/pappa.
Fast då handlar det inte om barnen utan om något helt annat.Vad skönt! Tyvärr vet jag flera som har gett upp vad eget liv heter, pappan kan ju inte vara själv med barnen, nej jag måste laga mat och städa hela dagen etc.
Jag tycker det är hemskt att se dessa personer som har varit riktigt drivna i sina egna intressen för att sedan ge upp det. Endel saknar hobbyn men de kan ju inte bara sluta vara hembiträde eftersom mannen måste ju få åka och fiska 5 timmar.
Japp, först blankett 7A, därefter hjärntvätt!Hur gör man för att beställa en hästintressetad unge?
Är det blankett 7A?
Instämmer hundraprocentingt! Och jag har barn sedan 17 år tillbaka!En av anledningarna till att jag är ytterst skeptisk till att skaffa barn är faktiskt att jag personligen har väldigt svårt att se det "egoistiska" i att lägga viss tid på saker man tycker om fast man har barn. Självklart ska barnen också få ha aktiviteter men det känns inte som att jag skulle må bra av att bara engagera mig i barnen och inte få göra egna saker. Ser snarare att jag skulle bli enormt grinig av att bara skjutsa runt och tvingas sälja bingolotter och stå parkeringsvakt på fotbollsevenemang eller liknande. Att göra saker man själv mår bra av måste väl ändå göra en till en gladare och friskare person och därmed bättre förälder även om det innebär att barnen inte är ens enda intresse? Nu är jag en mycket aktiv människa som både jobbar, pluggar, har hästar och gymmar fem dagar i veckan så en viss nedtrappning skulle garanterat behövas om jag skaffade barn men att sluta helt med alla mina aktiviteter skulle aldrig komma på fråga.
Borde man inte fundera över det som förälder? Är inte det viktigt?