Förebyggande åtgärder mot häst som hoppar över bommen...?

N

neferra

Med anledning av min tråd "Det hade kunnat gå så jäkla illa" som ligger på Hästvård.

Du som har häst som visar tendenser att gå över bommen i transporten eller har gjort det-
Vad använder du för förebyggande åtgärder?
Uppbindning?
Specialutrustning?

Jag är jäkligt nervös för attd et ska hända igen...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förebyggande åtgärder mot häst som hoppar över bommen...?

Jag brukar ha hö eller halmbalar framför då kan de ej hoppa över samt att de har nått och sysselsätta sig med. Lite jobbigt dock och lasta i och ur dom hela tiden. annars binda kort från båda håll i grimman.

köpte ett släp utan frambom där hästarna åker på diagonalen

När jag skulle köra fölen stoppade vi in en skiva framför bommen och packade höbalar framför. OM de skulle skutta över så skulle de inte kunna fastna uppåner iaf :idea:

köpte ett släp utan frambom där hästarna åker på diagonalen

Var köpte du den? Vill också ha en sådan :). Min häst hoppade över bommen och slog en volt när han var ett år. Usch vad det var hemskt att hitta honom där liggande på sida med huvud/hals i otäck vinkel. Han klarade sig helskinnad vad vi sett och rör sig helt normalt.
Behöver också lite råd :)

Fautras, dyrt och tungt, men ligger bra på vägen och hästarna verkar gilla det.

Tack :)

(inlägget blev tydligen för kort med bara ett tack ;))

Har läst i en annan tråd att man kan ha en halsring på hästen och binda den med två korta grimskaft (ett åt varje håll). Då kan den inte resa sig i trailern.
Verkar smart :idea:!

Detta hade vi när vi körde Orvar men han lyckades ändå. Hade halsring väldligt kort satt och grimma med två grimskaft så han inte kunde svänga med huvudet och han voltade över bommen ändå :(

Förutom att skaffa ett annnat släp med snabb-bomutlösning skulle jag testa att skruva fast fästen i väggarna på ca 1 m. höjd o sen spänna en eller två breda brandslangar över manken.

Halsring hade jag på min vallack och de hjälpte! Så satt fast han i både hals ring och grimma!

Förutom att skaffa ett annnat släp med snabb-bomutlösning skulle jag testa att skruva fast fästen i väggarna på ca 1 m. höjd o sen spänna en eller två breda brandslangar över manken.

Menar du allvar? :crazy:

Har köpt ett nytt släp igår. Med väl prövade panikbommar...

Fast panikutlösningen är ju bara till för att lösa när den väl är där.

Har själv såna som jag aldrig behövt att använda, men.... man vet aldrig o skulle en trafikolycka inträffa torde det underlätta även då.

Min häst har aldrig tagit sig över bommen, sätter alltid fast honom Under bommen.. Som om det var en bra beskrivning, hehe. Grimskaftet fästes på ena sidan på ca 1 m höjd, framför bommen. Jag lägger det sedan under bommen. Hästen kommer inte över lika lätt då. Har det som rutin och har aldrig råkat ut för att ha kusen över bommen!

Jo så har jag också gjort och sett andra gjort. Min häst försökte knöla sig under bommen och höll på att fastna på det viset istället. En ponny tog sig under bommen fick panik och slog sönder fönstret framtill trots att det satt galler framför. En annan ponny knatade glatt under bommen och ut genom fram dörren.

därför kör jag numera bomlöst:) släp alltså inte sadel

Har du då ett släp där de åker på snedden?? För i ett vanligt släp där hästen åker i färdriktningen får du inte köra utan bom.

Du är medveten att du bryter mot djurskyddslagen om du kör utan frambom i ett släp där hästen åker i färdriktningen?

Om ni läser mitt första inlägg så ser ni att jag där skrivit att hästarna åker på diagonalen. Då känns det lite onödigt med två inlägg som frågar samma sak. Läser ni inte hela tråden innan ni slänger ur er att jag kanske är en lagbrytare:confused:

Det står dessutom följande:"Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande." vilket borde innebära att alla släp med bom utan panikutlåsning borde förbjudas. Och det skulle förmodligen innebära att ganska många släp inte skulle få användas längre eller?

Är mycket väl medveten om denna lag men hästen åker inte i färdriktningen. Släpet är helt nytt och hästarna åker på diagonalen. Den hade väl knappast blivit registrerat i Sverige om det inte var tillåtet? Eller tittar inte vägverket/transportstyrelsen på sånt? Det hoppas jag verkligen dom gör.

Men på seminstation har jag träffat på ett par stycken som kör hästar i färdriktning helt utan bom, de har alltså tagit ut hela inredningen. Jag påpekade faktiskt att de bröt mot djurskyddslagen men de ryckte bara på axlarna. Om man blir stoppad av en polis, vilket jag faktiskt aldrig blivit brukar poliserna titta i släpet då? Är poliserna medvetna om denna lag?

Men som sagt hästen åker inte i färdriktningen utan på snedden och jag har BE-kort och full koll på alla vikter:)

Senast ändrad:

Sorry, jag missade helt att det var du som hade diagonalåkarsläpet. Självklart är ju en av många fördelar med diagonalåkandet att man slipper bom. Och vinner bekvämlighet för hästen!

Vi blir stoppade härnere lite titt som tätt med släp, då har de tittat in. Kanske är det poliser från rytteriet ute på andra uppdrag, men det är ju surt om det händer något och försäkringen inte täcker ett skvatt (släp, häst och bil) för att man inte hållt sig inom lagens råmärken.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama