Förebyggande åtgärder mot häst som hoppar över bommen...?

Sv: Förebyggande åtgärder mot häst som hoppar över bommen...?

Hade en nordis som hoppade över några gånger.
Satte då fast(med genomgående bultar) en ögla i golvet ungeför lite framför dör hon sto med frambenen. Sen ett rep i den och två ihopsatta(extra långt) halsremmar. Så att den satt längst ner på halsen mot bogen. Lagomt stramt,ej obehagligt så länge hon ej tog fart för att få upp framdelen.
Funkade hur bra som hälst:) Min kompis fick ideen från ATG klinikens tvångsspilta.

Hade en nordis som hoppade över några gånger.
Satte då fast(med genomgående bultar) en ögla i golvet ungeför lite framför dör hon sto med frambenen. Sen ett rep i den och två ihopsatta(extra långt) halsremmar. Så att den satt längst ner på halsen mot bogen. Lagomt stramt,ej obehagligt så länge hon ej tog fart för att få upp framdelen.
Funkade hur bra som hälst:) Min kompis fick ideen från ATG klinikens tvångsspilta.

Det låter rätt smart! men finns det inte risk att häste trasslar in frambenen i den?
i en tvångsspilta har man ju annan uppsikt över hästen än i en trailer. kan ju bli rätt så otcka skador med rep/hästben oxå...

Risken finns väl,men även om min bökade på rätt räjält fick hon aldrig några skador och om man använder rep av bra kval. så minskar man risken. +att repet ska sitta lite framför hovarna.Och känns bromsande om de far fär långt fram eller bak så att de står nog rätt stilla. Ingen av de jag tipsat detta om har haft skador på sina pållar:)

Det funkar tyvärr inte ifall dom verkligen vill hoppa över bommen. Vi hade en treåring som vi fått tips om att binda kort med grimskaft på båda sidorna och även ett grimskaft som vanligt, han lyckades slå runt över bommen ändå:(
Tyvärr så har jag även fått veta av andra som haft samma problem att det inte funkar med halsring heller.

Det finns även transporter där hästen åker baklänges och då kan dom inte heller hoppa över bommen, annars ifall man inte vill byta så förslaget med skiva fram och eller hö/halmbalar var en bra ide :). Tänk bara spec om du använder skiva att den är tillräckligt hög så hästen inte slår runt ändå och gör sig illa.

Det är ju mellanrum mellan bom och bakläm så visst finns möjligheten att hoppa över bommen även om de åker baklänges. Däremot om de står diagonalt saknas bommen.

Många hästar slänger rumpan över och då måste kraften tas bort även där,därav lösningen låg halsring nere vid bogen och ner i golvet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama