Förebygga tristess...

Sv: Förebygga tristess...

Ja, JAG tycker det iaf... Din häst kommer må så otroligt mkt bättre, och på nåt sätt äv även det viktigt för läkningen. Jag byggde intill stallväggen, med pålar och tjocka plankar. Eltråd funkar inte när det ska vara så litet. Då får du ju även möjligthet att ställa honom på sand. Sanden ska vara ganska djup, så att han kan sjunka ner lite.

Att vara inne och stirra i en vägg i fem veckor blir ju vem som helst deprimerad av, och en häst förstår ju inte heller varför den tvingas vara ensam inne.

Så försök att bygga en box-hage! :)

Jag tycker absolut att du ska följa de instruktioner du fått av din veterinär på Strömsholm!

Påpekar återigen att fång är en mycket allvarlig sjukdom, många gånger med dödlig utgång. Jag vet det av egen erfarenhet :cry:

cassina skrev:
...fång är en mycket allvarlig sjukdom, många gånger med dödlig utgång. Jag vet det av egen erfarenhet :cry:

Oh tack, precis vad jag behövde höra :smirk: Väldigt tråkigt att du sett den sidan av sjukdomen, men jag behöver inte höra sånt i det här läget.

_Runaway_ skrev:
Oh tack, precis vad jag behövde höra :smirk: Väldigt tråkigt att du sett den sidan av sjukdomen, men jag behöver inte höra sånt i det här läget.

Jag tycker det är viktigt att man verkligen förstår att fång är allvarligt! Jag förstår att du inte vill höra att hästar som får fång kanske måste avlivas. Därför är det så viktigt att du lyssnar på din veterinär och hovslagare för att ge din häst de bästa förutsättningar för att klara detta så bra som möjligt. Tro mig, jag lider med dig och din häst för jag VET hur jobbigt detta är.

Att ge hästen fem veckors boxvila är ju en mycket kort period i hästens liv om man jämför med alternativet att hästen inte alls kanske klarar sig för att man väljer att INTE följa de anvisningar man får av sin veterinär... :confused:

Min häst hade boxvila över 8 veckor i somras, sårskada. Gick INTE att ha honom i sjukhage/utebox då han sprängde alla staket utan att tveka. Dessutom sprang han runt som en galning (så gott det nu gick) om han var ute, men i stallet var han coollugn. Menar bara att det självklart är bäst att de får gå ute, men att det inte alltid går.

Han hade fri tillgång på hö, åt hur mycket som helst (det kanske inte din får?). Bra i det fallet att ha en häst som inte blir tjock så lätt... Annars var det bara att vänta. Och vänta. och vänta. Det känns tröstlöst men det finns ett slut. Det är total lycka att få se dem gå ut igen...

Lycka Till

Ullis

Ja det förstår jag ju, jag vet att fång är en hemsk sjukdom och jag hade helst sluppit få den här erfarenheten :(

Håller absolut med om att Du skall följa de råd som Du fått från Strömsholm. Min valack fick fång 2003 i februari utan att vi kunde hitta någon förklaring. Han hade otroligt ont men hade "bara" en rotation på 3-4 grader. Jag såg till att han kunde ha en "nattbox" och en "dagbox" så att det innebar någon förändring för honom i alla fall. Dessutom fick han obegränsat med hö och hade möjlighet att sticka ut huvudet genom boxfönstret för att på så sätt kunna kommunicera lite med hästarna i hagen utanför.
Just rutinerna med att flytta honom mellan boxarna blev under en lång tid hans verklighet.
Det visade sig efter 15 veckor att han hade överbelastningsfång utlöst av en mycket komplicerad hovböld. Detta har gjort att han mycket väl kan gå på gräs som vanligt men att läkningsprocessen blev väldigt utdragen- dock inte beroende på fånget.. Först 1 1/2 år efter fånganfallets början kunde han börja ridas igen idag är han i full tävlingskondition igen..
Jag ångrar verkligen inte att jag följde råden från veterinärerna även om det just då var allt annat än kul...det var jobbigt...det gjorde ont att se honom o s v.
De resultat man har uppnått med metoden Du fått är dock lätta att bli övertygad av...de allra flesta blir helt och hållet återställda..

Håller tummarna för att Du är med och höjer statistiken!!!

Okej, tack :bow: ja Micke på Strömsholm är övertygad om att hästen blir bra från fången, sne har vi en mystiskt LITEN hälta vänster bak också, men det tar vi sedan.
Jag var ut förut med mamma och sågen och tog ner en asp (en liten smaaaaal en) och delade upp. Han har redan börjat tugga :)

Håller absolut med om att Du skall följa de råd som Du fått från Strömsholm. Min valack fick fång 2003 i februari utan att vi kunde hitta någon förklaring. Han hade otroligt ont men hade "bara" en rotation på 3-4 grader. Jag såg till att han kunde ha en "nattbox" och en "dagbox" så att det innebar någon förändring för honom i alla fall. Dessutom fick han obegränsat med hö och hade möjlighet att sticka ut huvudet genom boxfönstret för att på så sätt kunna kommunicera lite med hästarna i hagen utanför.
Just rutinerna med att flytta honom mellan boxarna blev under en lång tid hans verklighet.
Det visade sig efter 15 veckor att han hade överbelastningsfång utlöst av en mycket komplicerad hovböld. Detta har gjort att han mycket väl kan gå på gräs som vanligt men att läkningsprocessen blev väldigt utdragen- dock inte beroende på fånget.. Först 1 1/2 år efter fånganfallets början kunde han börja ridas igen idag är han i full tävlingskondition igen..
Jag ångrar verkligen inte att jag följde råden från veterinärerna även om det just då var allt annat än kul...det var jobbigt...det gjorde ont att se honom o s v.
De resultat man har uppnått med metoden Du fått är dock lätta att bli övertygad av...de allra flesta blir helt och hållet återställda..

Håller tummarna för att Du är med och höjer statistiken!!!

Sätt in en radio istallet. Lite olika ljud skadar inte

KAN INTE DE FÖRSTASVAREN I DEN HÄR DISKUSSIONEN BE OM URSÄKT OCH SLUTA IFRÅGASÄTTA VARFÖR HÄSTEN SKA STÅ PÅ BOX 5 VECKOR??? Hon som skrev tråden konstaterade ju detta och det är skit samma om ni tycker att det är fel, DET ÄR SÅ!!! det var ingen som bad någon ifrågasätta fakta utan hon bad om hjälp med att minska tristess. Gud vilken tur att det kom lite vettiga människor längre ner...

Några hjälp har du fått redan. PET flaskor är billigare än köpta bollar. kan hängas upp en eller flera med inget eller lite vatten i beroende på om man vill att de ska flyga omkring eller vara svårare att buffa på. Dessutom kan man släpa in grenar att knaga på. Se till att han alltid kan titta ut och se vad som händer även om han bara kan se vad som händer i stallgången. Fotbollar att knuffa runt, luska ut vad just din häst gillar det är ju så olika. Sprid ut höet lite så han får "leta", inte så mycket så det blir svårmockat, men du känner ju din häst bäst. Se till att borsta din häst länge varje dag, kanske klia och massera också så han får lite social kontakt. Har han en bästis? Öppna boxdörren o ha båda i grimma o grimskaft, dom kanske börjar klia varandra om du ställer dom i "position", backar av lite och har lite tur, Vissa hästar gör det. Då kan du låta dom göra det lite då och då. Fundera ut vad din häst brukar göra i hagen och försök ersätta det med något, är han social eller ett matvrak? Kanske kan du få låna en häst som håller honom sällskap inne lite då och då, några timmar, några dar i veckan, gärna i boxen bredvid med bara galler emellan så dom kan "prata".

Senast ändrad av en moderator:

trådskaparen ----

KLICKERTRÄNING!

det kan jag rekomendera, jag har tyvärr inte börjat själv med det än, haha, men jag ska. jag har köpt en jätte bra bok och det verkar jätte kul!

en grej til, min häst väver i boxen och jag har gjort en liten leksak till henne, jag tog en läder fotboll och gjorde 5 hål i den som var lika stora som typ en femkrona, sen så hällde jag krafft i, det blir som en liten hamsterboll som när honrullar på den så kommer det ut pellets, hon älskar den och hon fattade precis hur hon skulle göra för att det skulle komma ut mat ur den! du kan ju göra hålen lite mindre och färre, så det inte ramlar ut så mycket, och om du ger henne nån krafft så kan du ju hälla det där i, istället för att ge det i krubban!

lycka till!

Jag hade Armada lös i stallet, han fick vara med och mocka i andra boxar, fixa mat och greja. Det blev en hel del rycktning... han blev nästan kal på vissa ställen :p .
Jag sköljde genom höet för att få ner sockerhalten så jag kunde maximera givan, la till halm också.

Han hade boxvila i 7 veckor och jag hade "semester" HELA perioden.... min chef vet vad VAH (vård av häst) betyder ;)

Kom på en grej till som jag såg i ridsport föromdagen. Nåt jag skulle vilja ha i boxarna själv för att testa hur hästarna reagerar är SPEGLAR, gjorda i någon speciell plast så att man kan ha dem i en box. Det skulle vara särskilt lämpligt för vävarhästar och såna som hade svårt att stå inne själv. Finns i annonsdelen av senaste numret. Kanske kunde vara något också?

Jag hade ett två-årigt halvblod på boxvila i tre månader, så jag vet också vilket jobb det är att hålla en häst vid gott humör... Mitt råd är omväxling och fantasi... ;)
Petflaskor och andra div plastdunkar fyllda med olika saker som ger olika tyngd och ljud, små slyträd fastsatta i boxgallret på olika sätt vid olika tidpunkter, men framför allt så är sällskap a och o. Lek mycket med hästen, träna "vacker tass" och annat du kan komma på, fläta, knåda, borsta.. :confused:
Min lilla märr uppskattade att vi försökte ha någon av de andra hästarna inne som sällskap till henne så mycket det gick.
Härda ut och kämpa på, håll modet uppe! Efter regn kommer sol!!! *kram*

Såg också det! Verkar intressant, men tror nog hästen struntar i spegeln efter ett tag? Alla mina andra djur har iaf snabbt fattat att det inte är verkligt det dom ser i spegeln....

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 706
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka